var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37690;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37690","0","בואו ונאיר את עינינו באותיותיו של רש"י","01/12/14 06:10","ט כסלו","תשע"ה","06:10","אלף בית רשי","רש"י:
ואנהרינהו לעיינין ממתניתין. ממשנתנו הביא ראיה לדבריו והאיר עינינו בה:
רש"י בדף לה ע"א
ואנהרינהו לעיינין ממתניתין. כלומר הביא לנו ראיה ממשנתנו ואותה משנה לקמן בהבא על יבמתו (דף נו.):

בענין זה אפשר לראות איך שרש"י מאיר את עינינו בדף לה כותב רש"י "כלומר" כי הרי זה לא על המשנה המדוברת שם אלא שהביא ראיה ממשנתינו שבהמשך המסכת,
אבל כאן זו המשנה המדוברת, אלא שרש"י מוסיף "והאיר עינינו בה" פירוש שעל פי שממשנתינו הביא ראיה לדבריו האיר את עיניניו בהבנתו במשנה עצמה[ ואכן הגמרא ממשיכה בדחיות לענין זה ובהבנה אחרת במשנה","278","","3455","True","True","False","","822","76.64.249.196","0","0","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37691","37690","הקטע הנ"ל - לאחר עריכה קלה, לתועלת הקורא","01/12/14 08:35","ט כסלו","תשע"ה","08:35","המכריע","המימרא הזו של רב עמרם הובאה בלשונה לעיל דף לה, ומצינו שינויים קלים בין לשון רש"י שם ללשונו אצלינו.

הנה לשונות רש"י בשתי המקומות.

רש"י כאן:
ואנהרינהו לעיינין ממתניתין. ממשנתנו הביא ראיה לדבריו והאיר עינינו בה:
רש"י בדף לה ע"א
ואנהרינהו לעיינין ממתניתין. כלומר הביא לנו ראיה ממשנתנו, ואותה משנה לקמן בהבא על יבמתו (דף נו.):

מלבד השינוי המתבקש, ששם כתב רש"י היכן מקומה של המשנה [אצלינו בפרק הבא על יבימתו], יש שני הבדלים עיקריים.
א. שם מוסיף רש"י "כלומר".
ב. אצלינו מוסיף רש"י את המשפט "והאיר עינינו בה".

כשרב עמרם אומר אנהרינהו לעיינין "ממתניתין" כלומר ממשנתינו, אין הכוונה למשנה באופן כללי, אלא למשנה שאנו עוסקים בה, והיות ששם בדף לה, איננו עוסקים במשנה זו, ראה רש"י צורך לבאר "כלומר" שהמימרא לא נאמרה במקורה שם, אלא נאמרה על המשנה בפרק הבא על יבימתו שממנה מביא ראיה.

לעומת זאת, אצלנו אחרי לימוד המשנה, המילה "ממתניתין" מתבארת מאליה, אך לעומתה עלולה להתעורר שאלה, מה חידש רב ששת, אם משנה מפורשת היא, על זה רואה רש"י צורך לפרש שזו כוונת המשפט "אנהרינהו לעיינין", שאילולא דלה רב ששת את החספא מהמשנה, לא היינו מוצאים תחתיה את המרגניתא. כלומר בדברי רב ששת כלולה הבנה מחודשת במשנה, שרק לאורה יש ראיה. (וכפי שאכן הסוגיא מאריכה לדון אם זו ראיה מכריעה או ניתן לדחותה לאחר הבנה שונה במשנה).

א"ה. בנותן טעם לזכור שרב ששת היה סגי נהור, כאומר לעצמו אולי לא ראה, אבל את עינינו האיר.","199","","3455","True","True","False","","335","95.86.103.143","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37712","37690","הבה נאיר עינינו בדרך עבודה רצינית","02/12/14 17:52","י כסלו","תשע"ה","17:52","Almuaddib","רב עמרם מביא דברים בשם רב ששת, בדרך זו, כמה וכמה פעמים בש"ס.

בכל המקרים הזכורים לי, ממסכת סוטה, ב"ב וכאן, יש פירוש רש"י.

כדי להבין את דרכו הפרשנית של רש"י, בעניין ביטוי זה, הדבר הבסיסי ביותר הוא לעבור על כל המקומות בש"ס בהם אמר כך רב עמרם, ולראות את התייחסותו של רש"י אליהם - ואז ניתן להסיק מסקנות מבוססות.

ואכמ"ל.","107","","3454","True","True","False","","175","195.200.205.133","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37692","37691","יפה ותודה","01/12/14 09:23","ט כסלו","תשע"ה","09:23","עלי","גם לשניכם שהארתם עינינו","209","","3455","True","True","False","","147","194.114.146.227","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37695","37691","העורך","01/12/14 10:35","ט כסלו","תשע"ה","10:35","דוד כוכב","המכריע = אותיות: ר"מ, עריכה.

ודלא כדפה, וכדכאן.","125","","3455","True","True","False","","132","212.76.106.234","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37696","37691","יפה","01/12/14 10:42","ט כסלו","תשע"ה","10:42","Almuaddib","","107","","3455","False","True","False","","104","195.200.205.133","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37700","37691","תודה רבה","01/12/14 14:11","ט כסלו","תשע"ה","14:11","אלף בית רשי","","278","","3455","False","True","False","","137","76.64.249.196","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37704","37691","חיזוק נוסף להנ"ל","01/12/14 23:52","ט כסלו","תשע"ה","23:52","המכריע","בדף נח עמ' א' שוב אומר רב עמרם שרב ששת אנהרינהו עיינין ממתניתין.

רש"י - ממתניתין דמסכת סוטה.

אין דרכו של רש"י לציין מקורות בעלמא, אלא גם כאן הוא בא ליישב על פי דרכו שממתניתין אומרים על המשנה המסויימת שבה עוסקים, ולכן אומר רש"י שמימרא זו נאמרה כשלמדו את המשנה בסוטה.

וגם שם הראיה של רב ששת היא רק לאחר דיון מעמיק במשנה והצבת אוקימתא מורכבת.","199","","3455","True","True","False","","330","212.76.108.178","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37702","37695","הזכרתנו נשכחות, רבי דוד","01/12/14 19:07","ט כסלו","תשע"ה","19:07","המכריע","ברוך שמסר עולמו לשומרים.

היו ימים.","199","","3455","True","True","False","","264","95.86.98.168","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37707","37704","תפסת לי ","02/12/14 04:29","י כסלו","תשע"ה","04:29","אלף בית רשי","אכן שהגעתי היום ללימוד הדף שמתי לב שרש"י לא חזר לפרש אלא רק ציין שזה במסכת סוטה , ואין צריך לחזור ולפרש את כל מה שפירש כבר שהן ה"כלומר" והן ההמשך שהאיר עינינו בה מתקיימים גם במשפט זה","278","","3454","True","True","False","","172","76.68.232.237","0","37690","יבמות|נו ע"ב",""),new Message("37719","37712","כמובן שבדרך רצינית לא מביאים רשב"ם","03/12/14 03:29","יא כסלו","תשע"ה","03:29","אלף בית רשי","ואכן בסוטה דף ו הניסוח של הגמרא טיפה שונה עיין שם בפרוטרט וכשאגיע לשם נציין את הסברו של רש"י שמסביר שם פעמיים באותו עמוד קצת שונה,
וכאן ביבמות כל שלושת האיזכורים הם בנוסח זהה בגמרא","278","","3453","True","True","False","","228","76.68.232.237","0","37690","יבמות|נו ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);