var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3755;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","56"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","54"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","53")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3755","0","לא תיילד עכו"ם","08/09/10 03:31","כט אלול","תש"ע","03:31","דוד כוכב","אז מותר או אסור ליילד?

על כך כאן.","125","","4991","True","True","False","","1025","95.86.97.181","0","0","עבודה זרה|כו ע"א",""),new Message("3774","3755","ישר כח, ואבחנה מעניינת","12/09/10 11:48","ד תשרי","תשע"א","11:48","מתפעל","הרמב"ן עזר לנכרית להתעבר והסוגיא מדברת על עזרה ליילד.
זה אמנם דומה אבל לא בדיוק אותו דבר.
האם ניתן לחלק בין המקרים?
אולי ניתן לומר שעזרה בעיבור הוא הרבה יותר רחוק ולא עזרה בידיים, מה שאין כן ליילד. שזה הרבה יותר ישיר.","148","","4987","True","True","False","","159","80.74.119.82","0","3755","עבודה זרה|כו ע"א",""),new Message("3775","3774","ועוד שאלה","12/09/10 11:49","ד תשרי","תשע"א","11:49","מתפעל","האם הרמב"ן לא ענה לרבינו יונה על טענתו?
וגם, למה רבינו יונה הזכיר את עמלק?","148","","4987","True","True","False","","141","80.74.119.82","0","3755","עבודה זרה|כו ע"א",""),new Message("3790","3774","ההלכה משוה בין ליילד לבין להתעבר","12/09/10 20:09","ד תשרי","תשע"א","20:09","דוד כוכב","בית יוסף יורה דעה סימן קנד:
"כתב... הרשב"א בתשובה: רופא ישראל מותר לעשות רפואה לנכרית כדי שתתעבר משום איבה כמו שמותר למיילדת".

לא מוזכר שהרמב"ן ענה לר' יונה.
הרשב"א שם פירש את היתר מעשה הרמב"ן משום איבה. ודלא כחת"ס. וצ"ל שדעת ר' יונה שיכול היה להתחמק.

ר' יונה הזכיר את עמלק כביטוי, כשם שצריך להכרית את זרע עמלק כך אסור לגרום ללידת נכרי כשאינו באופן המותר.
וראה השוואה דומה ברד"ק מלכים א' כ, לה.","125","","4987","True","True","False","","120","212.76.114.94","0","3755","עבודה זרה|כו ע"א",""),new Message("3779","3775","הערה","12/09/10 13:05","ד תשרי","תשע"א","13:05","משיב מאורות דף היומי","החתם סופר פסק כמו הרמב"ן כי הוא חשב והאמין שכך נכון, והוכיח כן מהתוס' ב' א' ד"ה אסור ולכן הוא לא היה נרתע מטענה של "א"ר אבא אמר רב הונא אמר רב: כל ת"ח שמורה הלכה ובא, אם קודם מעשה אמרה - שומעין לו, ואם לאו - אין שומעין לו".

החת"ס פוסק כהרמב"ן כי הוא מקבל את דבריו מצד עצמו, הוא לא מסתתר מאחורי פסק של רמב"ן, החת"ס אינו מלקט דברי חכמים אחרים אלא הוא מכריע מדעתו.

שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן קלא

וצ"ל כמ"ש תוספ' בע"א דף ב' ע"א בסופו כיון דשכיח להם מעות הרבה לתקרובות ע"ש ה"נ היה שכיח להם רופאים הרבה שהיה יכולים לעשות רפואה ההיא ועכ"פ ירבה זרעו של עמלק וא"כ למה יפסיד הרמב"ן שכרו אשר קיבל ולפי זה מכ"ש בנידון שלפנינו שיש להם כמה חיות בקיאות שבהגיע עת לידת הגוים ולא מצא עדיין מילדות עפ"י המלכות מ"מ לא יתאחר לידת הולד כרגע שהרי בקיאות מוכנת לפניה' ורק לי"ח פקידת המלך צריכי' להמציא להם מילדות מלומדת א"כ פשיטא דשרי אפי' בלא טעמא דאיבה ולמה תפסיד הישראלית שכרה על מגן וזה פשוט לפע"ד.","142","","4987","True","True","False","","249","82.166.18.134","0","3755","עבודה זרה|כו ע"א",""),new Message("3789","3779","החת"ס הביא את הסברה שבתוספות דף ב ע"א","12/09/10 19:54","ד תשרי","תשע"א","19:54","דוד כוכב","אך הוא הרחיב סברה זו גם לענינינו, למרות שאין הכרח מדברי התוספות.

גם אני סבור שהחת"ס חידש פה דעה משלו.
אלא שהוא כותב שהוא מסתמך על דעת הרמב"ן.
וזה לשונו:
"וא"כ טעמא בעי אהרמב"ן, ואין לומר דהוה ס"ל... וא"כ קשה אהרמב"ן! וצ"ל...",
ההמשך כמובא לעיל. א"כ את הדברים האלו תלה החת"ס בדעת הרמב"ן.

ואולי הוא לא רצה לחלוק להדיא על ראשונים.","125","","4987","True","True","False","","125","212.76.114.94","0","3755","עבודה זרה|כו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);