var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3744;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3744","0",""כולי האי לא חיישינן" - לא מובן!","07/09/10 07:56","כח אלול","תש"ע","07:56","שאינו יודע לשאול","אמר מר ישראל היו משמרין אותה משעה שנולדה
וניחוש דלמא רבעי לאמא כי הוה מעברה דאמר רבא וולד הנוגחת אסורה היא וולדה נגחו וולד הנרבעת אסורה היא וולדה נרבעו אימא ישראל היו משמרין אותה משעה שנוצרה
וניחוש דלמא רבעוה לאמא מעיקרא דתנן כל הפסולין לגבי מזבח ולדותיהן מותרין ותני עלה ר' אליעזר אוסר הניחא לרבא דאמר רבא אמר רב נחמן מחלוקת כשנרבעו כשהן מוקדשין אבל כשהן חולין דברי הכל מותרין אלא לרב הונא בר חיננא אמר רב נחמן מחלוקת כשנרבעו כשהן חולין אבל כשהן מוקדשין דברי הכל אסורין מאי איכא למימר אימא ישראל היו משמרין אותה לאמא משעה שנוצרה
וניחוש דילמא רבעוה לאמא דאמא כולי האי לא חיישינן


אני לא מבין את תירוץ הגמרא "כולי האי לא חיישינן",
והרי אם חוששים לרביעה, אז למה לרביעה של האמא כן חוששים (ולכן "היו משמרין אותה לאמא משעה שנוצרה"), ואילו לרביעה של הסבתא לא חוששים - והרי אם רביעה של האמא או הסבתא או הסבתא-רבה (וכן הלאה) פוסלת אותה ואת כל צאצאיה וצאצאי צאצאיה עד עולם, אז מה לי אמהּ מה לי סבתהּ?","48","","4990","True","True","False","","1032","77.126.223.171","0","0","עבודה זרה|כד ע"א",""),new Message("3747","3744","אפשרות","07/09/10 09:12","כח אלול","תש"ע","09:12","עציוני","גם אני התקשיתי בכך, וכנראה ההסבר הוא "כולי האי לא חיישינן" - רביעה כזאת (של סבתא) לא פוסלת (אפילו אם אנחנו יודעים שהסבתא נרבעה!).

אפשרות אחרת היא שאכן, רביעה פוסלת את הצאצאים עד סוף כל הדורות. השאלה היא האם צריך לחשוש לרביעה שלא ידוע לנו עליה. כאשר גוזרים על חששות תמיד צריך לאזן בין הסכוי שאכן יש בעיה, חומרת התוצאה במקרה שיש בעיה, והקושי הנגרם בעקבות הגזירה. ככל שהחשש חמור יותר, כך נסכים לגזור גם אם יש בכך קושי גדול יותר. גם אצל גוים פרוצים, רוב הבהמות מן הסתם לא נרבעות. בגלל הידור של קודשים, מחמירים לחשוש גם למיעוט. דא עקא, שאם נחשוש לדורות קודמים לא נמצא בהמות לקרבן בכלל, ולכן צריך להפעיל שיקול דעת ולהגביל את הגזירה (כלומר: החשש הוא אכן אותו חשש, אבל העול של הגזירה כבד מדי ביחס לדורות קודמים)","159","","4990","True","True","False","","233","132.70.40.183","0","3744","עבודה זרה|כד ע"א",""),new Message("3778","3744","עוד אפשרות","12/09/10 12:52","ד תשרי","תשע"א","12:52","משיב מאורות דף היומי","בכיוון של עציוני אבל לא משיקולים טכניים.

החומרה של פרה אדומה מביאה לחשוש לרביעה, אבל החשש הוא צמוד למציאות שאדם פוגשת לפניו ואין כאן חשש מדעי אלא חשש העולה מהמפגש עם החיים עצמם, וכאן בפרה או אמה, אבל הסבתא אינה לפנינו באופן מוחשי כמו הפרה או אימה. ולכן לא חוששין כלומר אין לנו אחיזה בחיים המולידה בליבנו חשש וסיבה לחשוש על הסבתא שאינה חלק מהמשתתפים במעשה שלפנינו.","142","","4985","True","True","False","","203","82.166.18.134","0","3744","עבודה זרה|כד ע"א",""),new Message("3749","3747","וכך כתב בתוס' רי"ד","07/09/10 12:48","כח אלול","תש"ע","12:48","הראל","כאפשרות הראשונה שהעלית (בחידושיו "תליתאה"):
"פירוש, דדוקא ולדות האסור' היה אוסר ר"א, אבל ולד ולדותיהן היה מתיר".

[אגב, אני ממליץ מאוד על תוס' רי"ד, שמתגלה פעמים רבות כחדשן וכמקורי]","46","","4990","True","True","False","","194","77.126.223.171","0","3744","עבודה זרה|כד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);