var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37323;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37323","0","אח קטן יש לי, בכור שטן הוא!","20/10/14 13:55","כו תשרי","תשע"ה","13:55","Almuaddib",".


"
בימי רבי דוסא בן הרכינס התירו צרת הבת לאחין, והיה הדבר קשה לחכמים, מפני שחכם גדול היה ועיניו קמו מלבא לבית המדרש.
אמרו, מי ילך ויודיעו?
אמר להן רבי יהושע: אני אלך.
ואחריו מי? - רבי אלעזר בן עזריה
ואחריו מי? - רבי עקיבא.

הלכו ועמדו על פתח ביתו.
נכנסה שפחתו, אמרה לו: רבי, חכמי ישראל באין אצלך.
אמר לה: יכנסו. ונכנסו.

תפסו לרבי יהושע והושיבהו על מטה של זהב. א"ל: רבי, אמור לתלמידך אחר וישב. אמר לו: מי הוא?
- רבי אלעזר בן עזריה.
אמר: ויש לו בן לעזריה חבירנו? קרא עליו המקרא הזה: "נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם". תפסו והושיבו על מטה של זהב.
א"ל: רבי אמור לתלמידך אחר וישב. א"ל: ומי הוא?
- עקיבא בן יוסף.
א"ל: אתה הוא עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו? שב בני, שב. כמותך ירבו בישראל!

התחילו מסבבים אותו בהלכות עד שהגיעו לצרת הבת.
אמרו ליה: צרת הבת מהו?
אמר להן: מחלוקת בית שמאי ובית הלל.
- הלכה כדברי מי?
אמר להן: הלכה כבית הלל.
אמרו ליה: והלא משמך אמרו הלכה כבית שמאי!
אמר להם: דוסא שמעתם, או בן הרכינס שמעתם?
אמרו ליה: חיי רבי! סתם שמענו.
אמר להם: אח קטן יש לי, בכור שטן הוא, ויונתן שמו, והוא מתלמידי שמאי. והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות, לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת. אבל מעיד אני עלי שמים וארץ, שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא ואמר שלשה דברים: צרת הבת אסורה, עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית, ומקבלים גרים מן הקרדויין ומן התרמודים.

תנא: כשנכנסו, נכנסו בפתח אחד. כשיצאו, יצאו בשלשה פתחים.
פגע בו בר"ע, אקשי ליה ואוקמיה.
אמר לו: אתה הוא עקיבא ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו? אשריך שזכית לשם ועדיין לא הגעת לרועי בקר!

אמר לו רבי עקיבא: ואפילו לרועי צאן.
"","107","","3482","True","True","False","","1365","195.200.205.133","0","0","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37324","37323","כמה הערות על הסיפור:","20/10/14 13:55","כו תשרי","תשע"ה","13:55","Almuaddib","1. כבר שנים רבות שרבי דוסא בן הרכינס אינו מצוי בבית המדרש מפאת עוורונו. רבי אלעזר בן עזריה כבר בן למעלה מי"ח שנים – והוא כלל אינו יודע שנולד. אינו יודע שיש בן לעזריה חברנו.
2. למרות השנים הרבות וחוסר העדכון שלו עם מה שקורה בקרב החכמים – כמו הולדת ראב"ע, את שמעו של רבי עקיבא שמע גם שמע.
3. שלושה נציגים הולכים, כמניין המינימלי של בית דין. כדי שאם יהיה צורך – יוכלו לגזור על החכם הסורר לנהוג כפסקם. שלושה אלו מייצגים את מוקדי הכוח השונים בקרב החכמים. רבי יהושע – זקן החכמים, אב בית הדין. רבי אלעזר בן עזריה – הנשיא ורבי עקיבא – מגדולי החכמים. יש כאן גם שלושה דורות שונים; רבי יהושע הזקן, מרבותיו של רבי עקיבא – דור הבינים – וראב"ע, מהדור הצעיר.
4. רבי דוסא בן הרכינס מזהה משלושתם רק את רבי יהושע. על אף עוורונו הוא מזהה אותו, ועל כן חולק לו את הכבוד – מושיבו בעצמו על מיטה של זהב. את שני החכמים האחרים אין הוא מזהה, ועל כן הוא מבקש מרבי יהושע להציג לו אותם, והוא מתייחס אליהם כאל "תלמידי" רבי יהושע.
5. רבי דוסא בן הרכינס קורא לרבי יהושע בכינוי "רבי". יש משמעות לכינוי, שכן פעמים רבות מצאנו שחכמים קראו זה לזה בשמם, אם לא היו יחסי כפיפות ביניהם. רבי דוסא בן הרכינס מתייחס לרבי יהושע כאל רבו.
6. כאשר רבי יהושע מציג את רבי אלעזר בן עזריה, הוא מכנה אותו בתואר "רבי". את רבי עקיבא הוא מכנה בשמו בלבד, "עקיבא בן יוסף". עשה רבי יהושע חיזוק לדבריו, כדי להדגיש שראב"ע, אף על גילו הצעיר, הוא כבר אחד מהסמוכים, ואיננו שם כתלמיד. רבי עקיבא – שמו הולך לפניו, ואין הוא צריך לחיזוק כזה, על כן קרא לו כפיח שקורא רב לתלמידו-חבירו – בשמו.
7. את ראב"ע גם הוא, תופס ומושיב רבי דוסא בן הרכינס על מיטה של זהב. אין לנו תיאור כזה לגבי הושבת רבי עקיבא, לו הוא רק אומר לשבת, אולם אליו הוא פונה בפניה הקרובה "בני", ומאחל לו את האיחול האולטימטיבי – "בני, ירבו כמותך בישראל". וכן כפי שנכתב בהערה 2 לעיל.
8. אין החבורה פותחת מייד במטרה לשמה באו. הם מסבבים אותו תחילה בהלכות אחרות עד שמגיעים לצרת הבת.
9. רבי דוסא בן הרכינס קובע מייד שההלכה כבית הלל. אין הוא מתחמק מקביעה, כפי שראינו את רבי יהושע עושה בסיפור בדף הקודם, ואין הוא מהסס.
10. רבי דוסא בן הרכינס אינו קובע כי ההלכה במקרה זה היא כבית הלל משום שבאופן כללי הלכה כבית הלל, אלא משום המסורת שבידיו על הלכה שקבע חגי הנביא. הוא גם לא מקבל את 300 הוכחותיו של אחיו החריף. הסברה והחריפות כופפות ראשן בפני המסורת, ועל כן למרות שהוא מכיר בצדקת טענותיו של אחיו הקטן – הוא אינו מקבל את דעתו להלכה.
11. יונתן, אחיו, אינו כל כך "קטן". רבי דוסא בן הרכינס זקן מופלג, כמה צעיר כבר יכול להיות אחיו?
12. הגמרא מציינת במפורש את העובדה כי יצאו בנפרד. היה מי שפירש כדי שלא יהיו במעמד של בית דין אם ישכנעם יונתן, וניתן גם לפרש שעושים כן כדי להגדיל את הסיכוי לפגוש בו. בגרסה שבירושלמי, היפרדות זו לא מוזכרת, והם פוגשים אותו שלושתם יחדיו.
13. לעומת הכבוד הגדול שחולק רבי דוסא בן הרכינס לרבי עקיבא, הזלזול הבוטה שמפגין יונתן, אולי משום שרבי עקיבא לא יכול למצוא תשובה להוכחותיו.
14. בגרסה בירושלמי – שלושתם פשוט מנמנמים בזלזול מופגן כאשר יונתן מרצה את דבריו.","107","","3482","True","True","False","","302","195.200.205.133","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37325","37324","יישר כח","20/10/14 15:14","כו תשרי","תשע"ה","15:14","המכריע","הקטע הראשון (של הבאת הגמרא לכאורה כלשונה, ובכל זאת העריכה...) הזכיר לי את הסיפור החסידי על השר שלום מבלז שקרא את המגילה אצל החוזה מלובלין, ואמר החוזה שמעתי את הסיפור הזה פעמים רבות, אבל כל כך יפה כמו שמספר זאת האברך הזה עדיין לא שמעתי...

ההערות נפלאות, חבל לקלקלן בהוספת זוטות שנתעוררו בעקבותיהן. רק ארמוז שהסעיף השני ממש מזכיר את הרעיון של המשך חכמה על הפסוק והאיש משה גדול בעיני עבדי פרעה ובעיני העם (הציטוט כנראה לא מדוייק).","199","","3482","True","True","False","","400","31.44.133.106","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37331","37324","מבקש הבהרה להערה 5","21/10/14 14:27","כז תשרי","תשע"ה","14:27","עלי","במסכת ראש השנה במשנה מובא שכשרבן גמליאל קדש את החודש בניגוד לדעת רבי דוסא, ורבי יהושע הסכים עם רבי דוסא, איים עליו רבן גמליאל שיבוא אליו ביוהכ"פ. רבי יהושע הולך להתיעץ עם רבי דוסא, למרות שכבר רבי עקיבא תומך ברבן גמליאל בהחלטתו. מה אם כן הפלא שרבי דוסא מכיר אותו ? מאידך, נראה שה'בכיר' ביניהם הוא רבי דוסא ולא רבי יהושע הבא להתיעץ עמו, אם כן מדוע קורא לו רבי דוסא 'רבי' ?","209","","3481","True","True","False","","207","194.114.146.227","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37341","37324","יפה מאוד! הע' ל-1 ועל הדרך רש"י בכור שטן","23/10/14 05:00","כט תשרי","תשע"ה","05:00","אלף בית רשי","אולי אפשר לומר שזה שהגמרא ציינה שפחתו וכו' דהיא כמובן גויה והיא הייתה המודיעין שלו לעיניני העולם ואת זה שר"ע שהיה בן גרים הגיע למעמד גדול זה היה בעבורה אות של כבוד ולכן סיפרה אבל זה שבן 18 הוא גדול הדור לא סיפרה לו

על הדרך ננצל את הבמה להבאה דיוק בענין בכור שטן



בכור שטן בפירושו של רש"י בכור שטן הוא. חריף ועומד על שמועה ועושה מעשה ואינו שב משמועתו לעשות כרבים:
נראה לכאורה שרש"י מסביר את ענין החרפות במשמעות בכור הראשון ההולך בראש וכמו בבבא קמא נב ע"א עיזא דאזלא בריש עדרא. יש לבעל העדר עז חריף ודרך העזים להלך בראש והעדר הולך אחריהם: וכן בעוד מקומות המובחר נקרא חריף
ושטן מלשון משטין ענין של דיבורים ותשובות וכעין שהסביר רש"י ביומא סז ע"ב השטן. יצר הרע משיב עליהן תשובה להטעות את ישראל ולומר שהתורה אינה אמת כי מה תועלת בכל אלו לכך נכתב בהן חוק אני ה' גזרתי עליכם:","278","","3479","True","True","False","","351","76.68.225.176","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37327","37325","תודה","20/10/14 23:34","כו תשרי","תשע"ה","23:34","Almuaddib","","107","","3482","False","True","False","","113","84.228.49.198","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37328","37327","זקן מופלג או נס רפואי?","21/10/14 03:40","כז תשרי","תשע"ה","03:40","עם הארץ","אם רבי דוסא בן הורכינס היה בדורו של שמעון הצדיק וחי לראות את ר׳ עקיבא
מדובר פה בקרוב לארבע מאות שנה.
ועוד, מענין שמהרש״א מפרש להפך את הסיפור של ר׳ עקיבא ויונתן.","248","","3481","True","True","False","","289","98.77.140.197","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37330","37328","לא מחוייב שחי כל כך הרבה","21/10/14 09:23","כז תשרי","תשע"ה","09:23","Almuaddib","ראה איך המאירי מסביר את עדותו לגבי חגי הנביא.

אכן, לא בהכרח זקן מופלג, אם כי זה מה שעולה מהסיפור - והרי כבר לפחות 18 שנים שאינו עם יושבי בית המדרש, משום שלא ידע שיש בן לעזריה חברינו.","107","","3481","True","True","False","","156","195.200.205.133","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37332","37330","נמנה בין חכמי תחילת בית שני","21/10/14 15:25","כז תשרי","תשע"ה","15:25","המכריע","ברשימתו של הרמב"ם בהקדמה. כך דומני, אם זכרוני אינו בכזיב. מסתבר שהרמב"ם לקח זאת מכאן והבין שהעיד עדות ראייה ממש, ואכן לפי זה האריך ימים באופן מופלג כדורות הראשונים הנקראים בתורה בפרשיות אלו.

ידוע הפולמוס אודות רב ורבי יוחנן שנאמרו בהם ג' מאות ואף ד', ואחרים ביטלו הדברים או הוציאום לכוונה אחרת.","199","","3481","True","True","False","","391","213.151.62.251","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37334","37331","הערות להערות","22/10/14 00:06","כח תשרי","תשע"ה","00:06","איתן","הערה 12 - אלו שני פירושים שמציע תוס'.
הע' 4 - 9 - ע' במהרש"א שהתייחס לנקודות אלו.
לשאלת עלי - ר' יהושע הוא מגדולי חכמי הדור, ר' דוסא מכבד אותו גם אם כמתבר
להע' 5 -
האירוע במסכת ראש השנה היה ביבנה, כמוזכר שם. ואז עוד היה ר' דוסא בבית המדרש. אך ר' דוסא מוזכר עוד קודם, בתחילת פרק אחרון של כתובות, במחלוקת שבין שני דייני הגזרות שהיו בירושלים, ובנקיטתו כאחד מהם בניגוד לדעת רבן יוחנן בן זכאי.

לא חייב להיות שר' דוסא נעדר ח"י שנים מבית המדרש. אפשר להסביר "יש לו בן" במשמעות "האם בנו הוא ת"ח כה חשוב".
לא עוד אלא שהמהרש"א מסביר שר' דוסא הושיב לא רק את ר' יהושע אלא גם את ראב"ע על מיטה של זהב, ולא עשה כן לר' עקיבא, היות וראב"ע היה נשיא; והיות ובגמ' לא מסופר שאמרו לו את זה א"כ אני מבין שהוא אכן ידע על נשיאותו של ראב"ע
לענ"ד כדברי המהרש"א כך יוצא מהסיפורמ, היות והדחת רבן גמליאל - יעוין פרק תפילת השחר - היתה כשנה אחרי הסיפור בו הצטרף ר' יהושע לקביעת ר' דוסא כי העדים עדי השקר, כך שמסתבר שר' דוסא הכיר את ראב"ע הצעיר וידע במי מדובר, ודבריו "יש לו בן" הם לתפארת המליצה.","123","","3480","True","True","False","","295","212.76.101.188","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37335","37331","רבי יהושע אב"ד.","22/10/14 09:05","כח תשרי","תשע"ה","09:05","Almuaddib","","107","","3480","False","True","False","","111","195.200.205.133","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37336","37334","אם זה לא היה ברור, אני חולק לגמרי","22/10/14 09:11","כח תשרי","תשע"ה","09:11","Almuaddib","על קריאת המהרש"א את יחסו/דבריו של רבי דוסא בן הרכינס לגבי רבי עקיבא.

...ויש לי תשובות הרבה להוכיח כי שגגה נפלה בדבריו אלו.","107","","3480","True","True","False","","178","195.200.205.133","0","37323","יבמות|טז ע"א",""),new Message("37338","37335","זוטות","22/10/14 20:19","כח תשרי","תשע"ה","20:19","דוד כוכב","4. אני הבנתי שרבי יהושע הוא שמגדיר אותם כתלמידי רבי דוסא.

9. בריחת רבי יהושע מכל מחלוקת זכורה גם ממעשים אחרים, ובשונה מרעיו רבי אליעזר ורבן גמליאל. רבי דוסא כבר מרומם מעל הוויות העולם הזה ואינו חושש מאיזו שהיא פגיעה רעה של מחלוקת.

11. אחיו יכול להיות צעיר ממנו בשנים רבות מאוד אם הרכינס האריך ימים ונשא אשה אחרת. וכך האח גם יכול להיות בכור = פטר רחם כפשוטו. הגבר, בניגוד לאישה, מסוגל להוליד לכל אורך חייו, <מקור>.

13. רבי דוסא כבר התריע על דבר אופיו השונה של אחיו, "שטן" פירושו 'לוחם כנגד' 'מפריע' 'מתנגד'.","125","","3480","True","True","False","","229","31.44.139.249","0","37323","יבמות|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);