var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36100;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36100","0","האם רק את החילזון אסור לקחת בלא דמים?","17/07/14 06:34","יט תמוז","תשע"ד","06:34","אלף בית רשי","רש"י ד"ה מי מודיעני. על זאת לתת לי דמים: כל המוצא חלזון ונוטלו בלא דמים אינו מצליח: שם יזבחו זבחי צדק. כאשר אסור גזל בעולה כך לא יגזלו ממך כלום שאם יטול שוה פרוטה בלא דמים תתקלקל הצביעה והחול ולא יועיל כלום:
עיין במהרש"א שתמה איך חשודים לגזול חלזון בלא דמים" והביא הסבר כל הנוטל סחורה בלא דמים בלי דם חילזון אלשא שצובע בקלא אילן אינו מצליח ועיין בגירסאות נוספות ברש"י,
ויש להקשות מדוע רש"י כתב את עיקר דבריו גבי מציאת חילזון בלא דמים ולא הזכיר כלום מדג הטונה וגבי חול כתב בהבלעה בד"ה השני ונראה לי ליישב שהיות והחילזון הוא זוטו של ים וע"פ דין מותר לקחת (ובוודאי שמותר היה לקחת דגים מהים) אבל חול זה בוודאי לא היו לוקחים בלא רשות כמו שהבין המהרש"א אבל בחילזון היו יכולים לטעות ולחשוב מה דינו כי מצד אחד הוא בא מהים אבל אין מוציא מהים אלא שעולה ליבשה אחת לשבעים שנה וביבשה זה נקנה לחלקו של זבולון ואסור לקחתו ועל כן בחילזון בלבד היה חששם העיקרי של זבולון שמא יורו היתר לקחתו מפני שבא מהים","278","","3578","True","True","False","","1121","174.91.200.86","0","0","מגילה|ו ע"א",""),new Message("36103","36100","יפה ביותר הרעיון שאין בחילזון דין","17/07/14 12:24","יט תמוז","תשע"ד","12:24","יהודי_קדום","זוטו של ים ולהבדילו בכך מהטונה ומהזכוכית הלבנה המופקת מהחול.

כידוע, ד"ה לא הודגש ע"י רש"י ולעיתים פירושו הוא דוקא ברצף הלימוד והיותו כחלק מההסבר.
אולי גם כאן אפשר לראות כך:

בתחילה רש"י מפרש את המושגים:

"שפוני זה חלזון שהוא דבר חשוב ספון חשוב בלשון ברייתא:
טרית. דג שקורין טונינ''א:
זכוכית לבנה. היוצא מן החול כדאמר ביציאות השבת (שבת טו:) וחול של זבולון חשוב משאר חולות וראוי לזכוכית לבנה: "

ועכשיו רש"י כולל גם את החלזון גם את הטרית וגם את הזכוכית בתוך שאלת זבולון:

"מי מודיעני. על זאת לתת לי דמים: " - "על זאת" מתייחס לחלזון לטרית וגם לזכוכית.

בהמשך משתלבים דבריו היפים:
"כל המוצא חלזון ונוטלו בלא דמים אינו מצליח: "
שבחלזון היקר שייך חיפוש ומציאה מהנימוקים שהביא ועוד. מה שאין כן שלא שייך מציאה בחול.
ואומר רש"י בהמשך שלכולם דין גזל למי שלוקחם בלי דמים:
"שם יזבחו זבחי צדק. כאשר אסור גזל בעולה כך לא יגזלו ממך כלום שאם יטול שוה פרוטה בלא דמים תתקלקל הצביעה והחול ולא יועיל כלום:"
ואיני יודע מדוע לא כלל את הדגים ב-"שאם יטול שוה פרוטה...".


מלשון הגמרא אין הבדל ממה נוטלים מזבולון בלי דמים - ובנוסף מובלט הדבר בתוס': "דכל הנוטל (פרוטה) ממך בלא דמים אין מועיל. דכתיב שם יזבחו זבחי צדק וגזל לא מהני בזבח:"","233","","3578","True","True","False","","450","109.65.61.111","0","36100","מגילה|ו ע"א",""),new Message("36104","36103","אבל לדעתי יש מקום לומר שהטונה אינה נכללת","17/07/14 15:36","יט תמוז","תשע"ד","15:36","אלף בית רשי","כי אין לזבולון קנין בים עצמו","278","","3578","True","True","False","","182","174.91.200.86","0","36100","מגילה|ו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);