var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36080;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36080","0","טבריה לעניין מקרא מגילה","16/07/14 12:56","יח תמוז","תשע"ד","12:56","אור חדש","ראו כאן ערך טבריה באתר דעת.
אציין שבכתבי יוסף בן מתתיהו כתב שהעיר נבנתה מתחילה על אזור בתי הקברות של הערים העתיקות חמת ורקת, בית קברות ששכן ביניהם ולפי הגמרא היה המרחק בין חמתן לטבריה מיל עכ"פ בתחילתה.
יוסף מציין שבגלל טומאת הקברים נמנעו יהודים בכלל ות"ח בפרט מההתיישבות בטבריה.
מתי אם כן הפכה העיר למקום תורה?
רמז לכך נמצא בסיפור יציאתו מהמערה של רשב"י (שבת מג:)
רשב"י... אמר הואיל ואיתרחיש ניסא איזיל אתקין מילתא ...אמר איכא מילתא דבעי לתקוני? אמרו ליה איכא דוכתא דאית ביה ספק טומאה ואית להו צערא לכהנים לאקופי אמר איכא איניש דידע דאיתחזק הכא טהרה א"ל ההוא סבא כאן קיצץ בן זכאי תורמסי תרומה עבד איהו נמי הכי כל היכא דהוה קשי טהריה וכל היכא דהוה רפי צייניה אמר ההוא סבא טיהר בן יוחי בית הקברות...
מקובל לזהות את אותו אתר כטבריה וע"כ בפיוט על רשב"י שרים "טיהר את עיר טבריה".
האם טבריה מוקפת חומה מימות יהושע?
פשוט לפי הנ"ל שלא, כיוון שהוקמה רק בימי הורדוס אך השאלה היא כזאת:
כיוון שטבריה היתה בסמיכות (בתוך מיל) הן לרקת והן לחמת והן ערים עתיקות מימות יהושע הרי שיש לה דין "סמוכה לכרך" וצריך לקרוא בה בטו' (כך סבר רבי).
אומנם חזקיה הסתפק בדינן של חמת ורקת עצמן שמא מה שהיו מוקפות חומה בימי יהושע לא כלל את צד הים וממילא יש ספק אם יש להן דין כרך לעניין מקרא מגילה, מתוך ספק זה נולד הספק בדינה של טבריה עצמה שהיא הייתה מקום המגורים בזמן רבי וחזקיה בעוד שחמת ורקת חרבות היו באותה תקופה.
מכאן אגב ראיה לשיטת תוס' שכרך שחרב עדיין דין כרך לו ולסביבותיו ולא כרש"י.","458","","3575","True","True","False","","1510","164.138.120.168","0","0","מגילה|ה ע"ב",""),new Message("36291","36080","עוד על טבריה","25/07/14 00:07","כז תמוז","תשע"ד","00:07","איתן","בתוספת לדברי אור חדש:
בעבר דיברנו כבר על טבריה, ראו באשכול זה
(אני ממש נוגע בדבר, כיון שאני פותח ומסיים את האשכול ההוא...)

ברור שחז"ל ידעו שהורדוס הוא זה שבנה את טבריה. יחד עם זאת היתה בידיהם מסורת שהיא יושבת על מקומה של עיר קדומה מימות יהושע, או בסמוך מאוד לה. דומני שהארכיאולוגים היום שחפרו בטבריה הרומאית - לא הגיעו לשכבות "ברזליות", כלומר מתקופת הברזל - תקופת הכיבוש וההתנחלות, אבל "לא מצאנו" אינו ראיה בפרט בטבריה שגם באתר רשות העתיקות כתוב ש"עדין רב הנסתר על הגלוי".

בקישור לאתר דעת שהביא אור חדש, כתוב
העיר נוסדה על חופו המערבי של ים כנרת מצפון לחמת, מקום מעינות המרפא. "אמר ר' ירמיה: כמחמתן לטבריא - מיל" (מגילה ב, ע"א). לבסוף גדלה ורחבה והתחברה עם העיר חמת:
"בראשונה היו בני טבריה מהלכין את כל חמתה, ואין בני חמתה באין אלא עד מקום הכיפה. עכשיו בני טבריה ובני חמתה חזרו להיות עיר אחת" (תוספתא עירובין פ"ז, ה"ב)
.
לדברי הכותב שם באתר דעת, ר' ירמיה האמורא שאומר ש"מחמת לטבריה מיל" מתאר מציאות שהיתה קיימת בתחילת ייסודה של טבריה, מאות שנים לפניו, וכבר מזמן השתנתה, כפי שמתואר בתוספתא.
ולענ"ד זה לא מסתבר. מסתבר לדעתי שר' ירמיה מתאר את מציאות זמנו. בפרט שהגמרא אומרת ש"הא קמ"ל שמי שאינו ידע שיעור מיל - השיעור הוא כמחמת לטבריה" ואם מדובר על הגרעין העתיק של טבריה - האם ניתן לזהותו כל כך בבירור?

רק עוד הערה אחת, טבריה של הורדוס היתה בגן הלאומי טבריה-חמת שמדרום לטבריה ליד חמי טבריה.
טבריה של ימינו החלה במה שקוראים היום "טבריה העתיקה", בטיילת בטבריה על חוף הכינרת - ע"י ר' חיים אבולעפיה וד'האר אל עומר לפני כמאתים וחמישים שנה.
אבל כנראה היה שם יישוב קודם, צלבני ואף ביזנטי (=תקופת התלמוד).","123","","3566","True","True","False","","513","95.86.127.224","0","36080","מגילה|ה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);