var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3590;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3590","0","מכירה על ידי ספסר","29/08/10 17:19","יט אלול","תש"ע","17:19","אבי פ","רב אדא התיר מכירה על ידי ספסר כי אין חשש נסיוני כי הקול אינו של בעליו וכן בגלל שאין חשש שאלה ושכירות: א. כי הבהמה איננה שלו ב. כי אינו מעוניין שיתגלו מומין. מכאן ברור שכל החשש בהשאלה ושכירות היא לגבי אותה בהמה עצמה. מדוע אין אנו אומרים שאם ימכור הספסר, אולי בעתיד הוא ישאיל או ישכיר בהמה אחרת, השייכת אליו?","89","","4996","True","True","False","","955","95.86.76.28","0","0","עבודה זרה|טו ע"א",""),new Message("3592","3590","בפשטות נראה דהוי גזירה לגזירה","29/08/10 18:18","יט אלול","תש"ע","18:18","בבא רגל","ניסוח השאלה שלך הוא כך:
"מדוע אין אנו אומרים שאם ימכור הספסר, אולי בעתיד הוא ישאיל או ישכיר בהמה אחרת, השייכת אליו?"

אך נראה לענ"ד שהתכוונת לשאול כך:
"מדוע אין אנו אומרים שאם ימכור הספסר, אולי בעתיד הוא ימכור בהמה אחרת, השייכת אליו?"

ועל כך נראה שיש לתרץ דהוי גזירה לגזירה.","51","","4996","True","True","False","","150","192.118.11.120","0","3590","עבודה זרה|טו ע"א",""),new Message("3613","3590","נסיון תשובה","31/08/10 09:59","כא אלול","תש"ע","09:59","עציוני","ניתן לענות בכמה כיוונים -
ראשית (וזו התשובה העדיפה בעיני), לא גוזרים גזירות בגלל אדם יחיד. ניתן לגזור מתוך חשש שיהיה (מתוך כלל תושבי העיר) מי שיראה וילמד דבר שגוי. בגלל חשש שאדם פלוני יחיד (הספסר) יטעה - זו לא סיבה לגזור. בשביל לגזור צריך סיבה טובה וכבדת משקל, ולא כל חשש רחוק מצדיק גזירות.
שנית, ראה תוס' על אתר "דספסירא קלא אית ליה" - מכירה על ידי ספסר שונה מספיק ממכירה ישירה, ואין חשש שיבואו להקיש מזה על זה, מה עוד שסביר שהספסר יודע שכל המסירה היתה רק בגלל שיש בעיה במכירה ישירה.
ולסיום - מי אמר שהספסר יהודי? (אם כי אני מסכים שאם זו הסיבה, הייתי מצפה לראות את המיגבלה הזאת מפורשת בגמרא).","159","","4994","True","True","False","","203","132.70.40.183","0","3590","עבודה זרה|טו ע"א",""),new Message("3599","3592","לא לכך התכוונתי","30/08/10 15:43","כ אלול","תש"ע","15:43","אבי פ","השאלה היתה מדוייקת. כל מכירה של בהמה גסה (אצל כל אדם ולא ספספר) נאסרה בגלל חשש השאלה והשכרה. אין איסור בבהמה גסה לכשעצמה כי אם הבעיה היא מלאכה הרי שעובד בשלו. (גמרא ריש דף טו.). בפירוש הגזרה אצל כל אדם נראה שאין הגזרה רק על הבהמה המסויימת הזאת אלא חשש כללי יותר שאם נתיר,בבהמה זו, מכירה, יבוא האדם לחשוב שכל צורת העברת בהמה (אחרת) לגוי מותרת כולל השכרה והשאלה. אז, יעבור האדם על שביתת בהמתו כשהגוי יעבוד אתה.
ואם כן השאלה חוזרת בספסר. נהי דבבהמה זו אין חשש שיבא להשכיר ולהשאיל, הרי בבהמות אחרות יש חשש כזה ומדוע נתיר לו למכור בהמה שאינה שלו?
סמך לכך שהגזרה אצל כל אדם היא בבהמה אחרת ניתן למצוא בדף של היום, דף טז בדין שבורה ובדברי רש"י ד"ה והלא מרביעינן עליה. . רש"י כותב שהרואה את השבורה השוהה בבית הגוי יחשוב שמותר למכור שלמה.
אדהכי והכי אכן יש לשאול על איסור שבורה לדברי רש"י אלו - מדוע אין זה גזרה לגזרה? א. מכירת שבורה משום מכירת שלמה ב. מכירת שלמה אטו השאלת שלמה.
לגבי שאלה אחרונה זו, ניתן לתרץ על פי דברי התוספות יד: ד"ה שבורין ושלמין (המתייחסים לשאלה אחרת) שהחשש בשבורה הוא שיחשבו שנמכרה שלמה ואז באמת יש רק גזרה אחת. אך מדברי רש"י שהבאתי נראה בפירוש שאינו מסביר כך את הגמרא.","89","","4995","True","True","False","","139","95.86.76.28","0","3590","עבודה זרה|טו ע"א",""),new Message("3634","3599","גזירה לגזירה","01/09/10 11:58","כב אלול","תש"ע","11:58","elifish","חידושי הריטב"א מסכת עבודה זרה דף טו עמוד א

ספסירא לא מושיל ולא מוגר ועוד דלא ליגלו מומא. כן הגירסא בכל הספרים, וקשה מאי ועוד, ויש לפרש ספסירא לא מושיל ולא מוגר כיון דלמזבן ולזבוני בלחוד הוא דחייש לכחשה דבהמתו, ואפילו תימא דלפי שעה דליכא כחשה מושיל ומוגר, ועוד משום דלא לגלו מומא חייש אפילו לשאלה דשעה, וכן הלכה, וליכא למימר דנגזר על ידי ספסירא אטו איניש דעלמא דגזירה לגזירה היא, ולא דמו לסיחין ושבורין דגזרינן אטו גדולין ושלמים, דהתם כיון דכוליה חד מינא הוא כולה חדא גזירה היא, הלכך מותר למכור בזמן הזה ע"י סרסור, אבל שלא ע"י סרסור אסור.","162","","4993","True","True","False","","158","77.124.159.40","0","3590","עבודה זרה|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);