var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35819;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","54"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35819","0","האם חובה להתפלל דווקא בחליפה?","30/06/14 11:45","ב תמוז","תשע"ד","11:45","אור חדש","כתב הרמב"ם (בפ"ה מהלכות תפלה הלכה ה), על המתפלל "לתקן מלבושיו תחלה, ומציין עצמו ומהדר, שנאמר השתחוו לה' בהדרת קדש, ולא יעמוד אדם בתפלה באפונדתו" (שהוא בגד שלא לובשים כאשר עומדים בפני אדם חשוב), מפני שבשעת התפלה יש לעמוד בלבוש מכובד ומסודר. (שהרי עומד לפני מלכו של עולם)

ואכן כך נוהגים בהרבה מקהלות ישראל שהולכים כל היום בכובע וחליפה ותמיד הם ב"הכון" לקראת אלוקיך.

אולם ידוע שיש רבים שלא מקפידים ללבוש דווקא בגדיהם היפים והמכובדים לתפילה וקשה מה יענו לשאלת "אם לפגישה עם מנהל לא היית מופיע כך הכיצד אתה מעז לעמוד כך בפני הקב"ה מלכו של עולם !?!" ?

ונראה ליישב המנהג בדברים הבאים:
מצאנו בחז"ל שלשה אופנים של "עמידה" בתפילה:
א: כשר חשוב בפני המלך
כמסופר בברכות על ריב"ז: ...ושוב מעשה ברבי חנינא בן דוסא שהלך ללמוד תורה אצל ר' יוחנן בן זכאי וחלה בנו של ריב"ז אמר לו חנינא בני בקש עליו רחמים ויחיה הניח ראשו בין ברכיו ובקש עליו רחמים וחיה אמר רבי יוחנן בן זכאי אלמלי הטיח בן זכאי את ראשו בין ברכיו כל היום כולו לא היו משגיחים עליו אמרה לו אשתו וכי חנינא גדול ממך אמר לה לאו אלא הוא דומה כעבד לפני המלך ואני דומה כשר לפני המלך:

דהיינו הופעה מכובדת ביותר שלא מרשה למתפלל שום חריגה מכללי "הטכס" ונראה שכך תופסים עצמם הנוהגים תמיד בחליפה (שהם כשר לפני המלך)

ב: כעבד בפני רבו
כך נהג ר' חנינא בן דוסא בעצמו, הניגש כך מרשה לעצמו יותר חופש בין בצורת הלבוש ובין בצורת הפניה כלפי מעלה.
נראה שע"ז סומכים בעלי המלאכה וכד' שניגשים לתפילתם מתוך עמל שעושים לשם שמים וממילא גם מתפללים בבגדי העבודה ולא בבגדי השבת וה"שרד".

ג:כבן לפני אביו
כמנהגו של חוני במשנתנו:
"שלח לו שמעון בן שטח אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי אבל מה אעשה לך שאתה מתחטא לפני המקום ועושה לך רצונך כבן שהוא מתחטא על אביו ועושה לו רצונו ועליך הכתוב אומר {משלי כג-כה} ישמח אביך ואמך ותגל יולדתך:"
בגישה זו מרשה הבן לעצמו דברים שנראים כחוצפה ועזות כלפי מעלה עד שאילולא שהיה אכן מתנהג כבן המכבד ואוהב את אביו היה ראוי לנדותו.
נראה שע"ז סומכים המקלים להתפלל בבגדים קלים ולא מכובדים כלל...
אך נראה שמוטל עליהם להוכיח שאכן שייכים הם למדרגת בנים","458","","3591","True","True","False","","1339","212.76.96.46","0","0","תענית|יט ע"א",""),new Message("35838","35819","לאו דווקא","01/07/14 13:46","ג תמוז","תשע"ד","13:46","עלי","אמנם יפים הדברים, כי לכאורה ראוי לאדם לנהוג בעצמו צניעות רבה בבואו לפני המלך ומה לו להתגאות במשהו מחומריותו היא גופו אלא יסתיר גופו ככל יכולתו, אך אם כן מדוע אין מתפללים עם כפפות על הידיים ומסיכה כמו 'בורקה' על הפנים, כמשרע"ה - ששם על פניו מסוה ?
אלו שאינם מכסים זרועותיהם בתפילה וראשיהם בכובע או בטלית, נוהגים כך בד"כ מטעמי נוחות. ארץ ישראל חמה מאד בימים רבים ( בעיקר בקיץ ) ולבישת בגדים מרובים מחממת ו'מחניקה'. מי שמתפלל בשטיבלך צפופים ( או כך אף בנסיעה בתחבורה ציבורית ) יודע שלעתים לא רק מחנק יש, והיות שאיננו צדיקים כיוסף כשנמכר לסוחרים מדיינים עם נכאת וצרי ולוט, זה מאד לא נעים ואף מקשה על התפילה.
באמת ראוי היה לקבוע גדרי צניעות מינימליים, אך כנראה שהדבר תלוי בתנאי סביבה וחברה ועבודה.יש גם צד של מעמד של 'בני תורה' שמתחנכים להקפיד על כך מצד כבוד התורה שהם מייצגים.
ראיתי מנהג ( בי-ם ), ולכן כך אף אני נוהג בעצמי, שבעת שאני קורא בתורה, אם שרווליי קצרים, אני מכסה זרועותי בטלית.
אכמ"ל.","209","","3590","True","True","False","","156","194.114.146.227","0","35819","תענית|יט ע"א",""),new Message("35841","35838","הבהרות","01/07/14 14:24","ג תמוז","תשע"ד","14:24","אור חדש","ברור שהופעה של שר תכלול לעולם כיסוי מלא של כל הגוף. וממילא כך ראוי להתלבש ל"שרי התורה" שבדור
ברור שפועלים ועבדים שעיקר עיסוקם בחוץ בגדיהם יהיו בעיקר נוחים ולא חמים ולאו דווקה צנועים. ונראה שכך נוהגים רבים מישראל בארה"ק.
ברור שהילדים בבית מסתובבים לרוב במכנס קצר וגופיה ותו לא.
יש הנוהגים כך אף בתפילה (וגם להלכה הלבוש המינימלי הינו כיסוי ערווה ולב כאשר פוחח אסור רק לשמש כש"צ מפני כבוד ציבור).
לפי דעתי הרוצה לנהוג בקלות ראש שכזו חייב להראות שהינו ראוי למדרגת בן למקום.

נראה שהדברים שכתבת מאד מתאימים לחלוקה שהצעתי ולא ברור לי במה בדיוק המחלוקת ביננו?","458","","3590","True","True","False","","152","212.76.96.46","0","35819","תענית|יט ע"א",""),new Message("35877","35841","חס ושלום, אני שונא מחלוקות","02/07/14 10:07","ד תמוז","תשע"ד","10:07","עלי","לא באתי לחלוק כלל רק להסביר","209","","3589","True","True","False","","146","194.114.146.227","0","35819","תענית|יט ע"א",""),new Message("35878","35877","מה שהטעה אותי בדבריך","02/07/14 10:11","ד תמוז","תשע"ד","10:11","אור חדש",""לאו דווקא" זה פתיחה לאמירה חולקת.
לדעתי מחלוקת לשם ברור האמת רצויה ביותר אם נעשית בד"א וכבוד הראויים וע"ז נאמר "מחלוקת שהיא לשם שמיים שסופה להתקיים" שהכוונה שבסוף מתברר ששני הצדדים החלוקים שותפים לבניין האמת הנצחי.","458","","3589","True","True","False","","120","212.76.96.46","0","35819","תענית|יט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);