var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35713;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35713","0","מי קדם תוס' או "רש"י"?","26/06/14 12:03","כח סיון","תשע"ד","12:03","אור חדש","הגמ' בדף יז' ע"א:
"על הששית הוא אומר מי שענה את יונה כו' על השביעית הוא אומר מי שענה את דוד כו': מכדי יונה בתר דוד ושלמה הוה מאי טעמא מקדים ליה ברישא משום דבעי למיחתם מרחם על הארץ"

רש"י:
יונה בתר דוד ושלמה דהוה בימי אמציהו בסדר עולם דבעי למחתם. בסוף כל ברכות ברוך מרחם על הארץ ולהכי בעי באותה חתימה דוד ושלמה שהן התפללו על ארץ ישראל כך שמעתי אי נמי משום דאינהו תקון בית המקדש דהוא עיקר הארץ כך שמעתי:

תוס' טז: ד"ה ברוך מרחם:
ברוך מרחם על הארץ. דגבי דוד ושלמה שייך לומר על הארץ דדוד ושלמה התפללו על הארץ דוד גבי מלאך המות בגורן ארונה ושלמה בתפלה דקאמר רעב כי יהיה בארץ ועוד יש לומר משום דאתקין בהמ''ק בארץ ולא קשיא הא דחשיב יונה מקמי דוד אע''ג שהיה קודם משום דבעי למיחתם על הארץ כדמפרש בגמרא:

רש"י מביא שני הפרושים של התוס' וכפי הסדר שמסודרים בו, בציון "כך שמעתי" בעוד שבתוס' משמע שסבר כך מדעתו, נראה אם כן ש"רש"י" של תענית לא רק שאינו רש"י עצמו אלא עוד מאוחר הוא לתוס' דידן!

לאחר בחינת הביטוי "אמר לי רבי" שמופיע בדברי 'רש"י' אצלנו ביחס לכלל ספרות ה'ראשונים על הבבלי' מתברר שהביטוי שגור קצת על לשונו של רש"י האמיתי (6 פעמים על כל הש"ס) וביותר בלשונו של התוס' בכתובות (7 פעמים ובמסכת זו בלבד) ועוד פע"א בדברי הר"ש.

הצעות מחקר:
לבדוק מי מחבר התוס' על כתובות ויחסו לבעל התוס' של תענית, וכן לר"ש...

(מעניין שהברור החל בעקבות שאלת הגמרא מי קדים )","458","","3593","True","True","False","","855","95.86.126.250","0","0","תענית|יז ע"א",""),new Message("35718","35713","אין ראיה מי קדם","26/06/14 15:53","כח סיון","תשע"ד","15:53","דוד כוכב","דרכו של תוספות להביא פירושים של רבותיו ושל רבני רבותיו מבלי להזכיר את שמם.","125","","3593","True","True","False","","92","95.86.66.93","0","35713","תענית|יז ע"א",""),new Message("35720","35718","זו לא ראיה אלא רמז","26/06/14 16:10","כח סיון","תשע"ד","16:10","אור חדש","רק ציינתי שכנראה 'רש"י' הכיר את אותו פירוש שהובא בתוס' כפירוש קדום שלא היה ברור לו מה מקורו "כך שמעתי", ע"כ ניתן להסיק שלא היה מאותו בי"מ של תוס' תענית, לעומת זאת נראה על פניו, שדברי התוס' "ועוד יש לומר" אין מקורם בפרשן רחוק מאשר כדבריך, רבו וייתכן שזה אף דעת עצמו.
היוצא מהנ"ל: לגבי רש"י המקור נראה קדום בזמן ורחוק במקום, ואילו לתוס' פרוש זה קרוב וברור שמקורו באותו בי"מ עד שאין כלל צורך לציין למי "יש לומר".

ממילא סביר לדעתי להניח שרש"י דנן הינו בן דור המאוחר מדורו של התוס' ונראה שגם מקום מגוריו שונה היה.

תוכל אולי לענות על היחס בין תוס' כתובות לתוס' תענית?
בינתיים מצאתי (וויקיפדיה) מידע כזה על כתובות:
רבי אליעזר מטוך, עריכה של תוספות שאנץ - שבת (עד דף קכב), פסחים (פרק י: לפי תוס' רבנו יחיאל מפריז), יבמות (מפרק יב, גם לפי תוס' ר"י שירליאון), כתובות, גיטין, בבא קמא (לפי תוס' ר"י שירליאון), בבא מציעא, בבא בתרא (עד דף קמד), שבועות (לפי תוס' רבי אלחנן), חולין ונדה.

לא מופיע שם מי ערך תוס' תענית...","458","","3593","True","True","False","","137","212.76.96.71","0","35713","תענית|יז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);