var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35440;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35440","0","בקשת הסבר נוסף : שלשה שאלו שלא כהוגן","15/06/14 14:00","יז סיון","תשע"ד","14:00","עלי","ושנים מהם נענו כהוגן.
לכאורה קשה :
א. אליעזר שאל כהוגן, שהרי עיניו בראשו, ומה שאמר 'והיה הנערה היוצאת לשאוב ואמרתי אליה הגמיאיני נא' וכו',לא התכוון לשאול כל נערה או דווקא את הראשונה שתצא, אלא רק אם תיראה בעיניו נאה ומתאימה, הולכת כראוי על רגליה ורואה מה שעושה, ישאלנה כך לבחון אם גם בעלת שכל ולב היא, וכפי שגם הוסיף לאחר שהתרשם ממעשיה לשאול ליחוסה, ורק אח"כ נתן לה המתנות. ולא כפירוש רש"י שרצה לומר שדווקא רצה לשאול רק את הראשונה שתצא, כי מניין לו זאת ? ועוד, הרי בדיוק כך שאלו התוספות, ואף תירוצם קשה, כי נערה עוורת הולכת עם עזרה או עם מקל מישוש ואינה יוצאת כאחד האדם וגם אם עיוורת היא בעין אחת, אין זה שלא כהוגן כי הרי אינה כבלעם אם מידותיה טובות וכן שכלה.
ב. שאול ג"כ שאל כהוגן, כי לא אמר שכל מי שירצה להילחם בגוליית יוכל, אלא רק אם יימצא מתאים לכך, לאחר שייבדק שראוי הוא במעשיו ויחוסו יקבל את הרשות לכך משאול יחד עם מדיו !.
ואם כן מה הפלא שנענו כהוגן,
ויחד עם זה, יש לעיין גם במה שאחד שאל כמותם ונענה שלא כהוגן,
שהרי יפתח לא יכול היה לבחון בשובו מהמלחמה, מי יצא ראשון מדלתי ביתו, אם אדם אם בעל חיים, טמא או טהור, וצריך להסביר מדוע נענש, וכי מפני שבטעות לא שאל נכון ונדר על דבריו צריך היה להענישו ? וכי לא היה שם שום אדם לתקן לו את טעותו חוץ מפינחס, ולומר לו שהתנהגותו סותרת את ההלכה ?
מה היה עליהם לשאול כדי שיהיו דבריהם נחשבים כהוגן ומה רצו חז"ל לומר בכל זה ?
אשמח לקרא הסבר ראוי","209","","3609","True","True","False","","1435","194.114.146.227","0","0","תענית|ד ע"א",""),new Message("35450","35440","נ"ל שבקשתך המצויינת נענית ע"י הפני דוד","16/06/14 09:11","יח סיון","תשע"ד","09:11","יהודי_קדום","לפחות לגבי אליעזר.

פני דוד בראשית פרשת חיי שרה

"...אבל האמת הוא כמו שתירץ רש"י דנראה שהוא תירוץ ראשון של תוס' אף דלשונם מגומגם ויש לפרש דרך אחר בתירוצם. ומ"מ מזה נקח טוב טעם לאליעזר דשאל כך שסמך על זכות אברהם ויצחק וכמ"ש בילקוט משלי סימן תתקמ"ו צדקת תמים יצחק תישר דרכו של אליעזר. ועוד יש לתת טעם לאליעזר דסמך דהקב"ה מזווג זיווגים ובענין זיווג יכול לסמוך כי הקדוש ברוך הוא יזמין זיווגו. וזה טעם דאליעזר ושאול נענו כהוגן כמ"ש מהר"י פינטו שהיה בענין זיווג משא"כ יפתח ע"ש. וז"ש אליעזר בתוך דבריו כמתנצל על שאלתו שנראי' שלא כהוגן אותה הוכחת לעבדך ליצחק כלומר בירר' לזיווגו וכ"כ רשב"ם אותה הוכחת כלו' אותה שהוכחת ליצחק היא תאמר לי כן ולא אשה אחרת שלא הוכחת עכ"ל וכונת אליעזר דבהיות ענין זיווג סמך. ועוד רמז באומרו ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני כי על זכות אברהם אע"ה והחתן יצחק אע"ה הוא סומך ואלו תרי טעמי לשאלתו כך:"","233","","3608","True","True","False","","221","79.179.63.184","0","35440","תענית|ד ע"א",""),new Message("35451","35450","דבר נוסף שעולה לי על אליעזר:","16/06/14 09:33","יח סיון","תשע"ד","09:33","יהודי_קדום","רש"י על בראשית כד,יד מפרש "וּבָ֣הּ אֵדַ֔ע . לשון תחנה, הודע לי בה" ולפי זה האם אפשר שרש"י אומר שאליעזר שאל כהוגן?","233","","3608","True","True","False","","200","79.179.63.184","0","35440","תענית|ד ע"א",""),new Message("35453","35451","באמת ותודה","16/06/14 10:22","יח סיון","תשע"ד","10:22","עלי","תחילה תודה ל'יהודי קדום' על התיחסותו. אני כתבתי דברי לאחר שראיתי בפרשני החומש לפרשת חיי שרה הישנים וגם החדשים, שלא כולם מקבלים בפשטות את דברי הגמרא שלנו, וניתן למצוא את כולם באתר דעת. גם פרשנים נוספים ראיתי הנותנים דעתם לקשיי ההבנה בפרשה, וכדי לעורר את הלומדים לצורך לעיין בה ולא להסתפק בלימוד שטחי.
תודה","209","","3608","True","True","False","","142","194.114.146.227","0","35440","תענית|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);