var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35433;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35433","0","האם עמד אברהם אבינו בנסיון העקדה?","15/06/14 10:02","יז סיון","תשע"ד","10:02","Almuaddib",".

מלשון הכתוב, אין ספק. ספר בראשית אף מגלה את אזננו טרם מתחיל הסיפור, כי ה' מנסה את אברהם. ודוק - את אברהם, לא את יצחק. וכן בסוף הסיפור, דבר מלאך ה' אל אברהם, כי יען אשר עשית את הדבר הזה, ולא חשכת, וגו'.

וכן גם התנאים, כפי שלמדנו כי עשרה נסיונות נתנסה, וכו'.


אבל בדף של היום, ראינו משהו אחר. אחר לגמרי:

א"ר שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: שלשה שאלו שלא כהוגן...

וכתיב: "אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי"
"אשר לא צויתי" - זה בנו של מישע מלך מואב, שנאמר: "ויקח את בנו הבכור אשר ימלך תחתיו ויעלהו עלה".
"ולא דברתי" - זה יפתח.
"ולא עלתה על לבי" - זה יצחק בן אברהם



שימו לב באיזו חבורה שם הדרשן את אברהם אבינו, ותחת איזו כותרת. מישע מלך מואב ששחט את בנו קרבן לכמוש - ולמרבית הזוועה ניצח לאחר מכן, יפתח הגלעדי שהקריב את בתו - ואברהם אבינו בעקדת יצחק.

סובבו את זה ימינה או שמאלה, היפכו והיפכו - הדרשן אינו מתאר את עקדת יצחק כרגע השיא של אברהם אבינו. לא כעמידה בנסיון קשה משאול, אלא כמשהו שה' כלל לא התכוון שיקרה. "ולא עלתה על לבי".


הגמרא אצלנו אינה יחידה בהתייחסות זו. הנה, במסרש רבה לספר בראשית, כך מצאנו:

מר ר' אחא: אף את לפניך שיחות!
אתמול אמרת לי: "כי ביצחק יקרא לך זרע"
וחזרתה ואמרת לי: "קח נא את בִנך את יחידך"
ועכשיו את אומר לי: "אל תשלח ידך אל הנער"!

אמר לו הקב"ה: אברהם! "לא אחלל בריתי", "ואת בריתי אקים את יצחק".
בשעה שאמרתי לך "קח נא את בנך" וגו', "ומוצא שפתי לא אשנה", כך אמרתי לך, שחטהו?! לא! "העלהו"! אסיקתיניה - אחתיה.


ובאותו הכיוון ניתן לראות גם בילקוט שמעוני, פרשת וארא:

הנסיון העשירי: "ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם"...

...משל למה הדבר דומה?
למלך שאמר לאוהבו: מתאוה אני לראות על שלחני תינוק קטן. מיד הלך אוהבו והביא את בנו, והעמידו על השלחן לפני המלך, והלך והביא את החרב לשחטו.
וצווח המלך עליו: מה אתה עושה!
א"ל: והלא אמרת לי מתאוה אני לראותו, א"ל שמא מת.
כך אמר הקב"ה לאברהם: "קח נא את בנך".
"וישלח אברהם את ידו" וגו'.
א"ל: "אל תשלח ידך אל הנער".
א"ל: והלא אתה אמרת לי: "קח נא את בנך!"
א"ל: שמא אמרתי לך לשחטו?! הוי: "לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה":
","107","","3604","True","True","False","","1019","195.200.205.133","0","0","תענית|ד ע"א",""),new Message("35434","35433","עוד כמה הערות על המדרש בדף היום","15/06/14 10:07","יז סיון","תשע"ד","10:07","Almuaddib",".

1

הכתוב כורך בכריכה אחת את שלושת המקרים הספציפיים היחידם במקרא של קורבן הבן (או הבת).
אין כאן אזכור של מנשה, או של מישהו אחר שהעביר את בנו באש, או הקריבו למולך, וכו' .

2

סדר הבאתם במדרש הוא הפוך מהסדר הכרונולוגי, ממישע לאברהם. הסדר ההיסטורי, כמובן, הוא הפוך - אברהם, יפתח ומישע.

3

קיים גם מדרג לגבי חשיבות - וגם לפיו, הולכים מהפחוּת את הנכבד.



4

גם במדרג המעשה עצמו יש סדר. מישע הרי הקריב בפועל את בנו, יפתח - לא ברור (אולי הזירה עצמה), ואברהם, הקריב את האיל.


5

השתתפות הבן: לגבי בנו של מישע, איננו יודעים מאומה. בת יפתח, לאחר מעשה, משתפת פעולה. יצחק - וילכו שניהם יחדיו.

ואולי מכאן גם ניתן למצוא תנא דמסייע לפרשנים שהתעקשו להעמיד את גילו של יצחק מעל 13 בזמן העקדה, ולהפוך אותו לגורם אקטיבי בנסיון, ולא לנסיון לאברהם בלבד.


6

אין ספק כי דעתו של בעל המדרש אינה נוחה מכך שאברהם לוקח את בנו אתו, שהרי כרכו יחדיו עם מישע ויפתח.

אולי בכך הוא גם מקביל למדרש הקודם, מתוך השלושה, שניים נענו שלא כהוגן ואחד כן, וכו' .


7

יש מדרג גם בפעלים, הקושרים בין ה' לבין המעשים.

לגבי מישע - לא היה ציווי.

לגבי יפתח - לא היה דיבור

לגבי אברהם - לא היתה מחשבה.

ואת המדרג הזה אפשר להבין לשני הכיוונים, לשבח או לגנאי.","107","","3604","True","True","False","","164","195.200.205.133","0","35433","תענית|ד ע"א",""),new Message("35435","35433","דברי הרלב"ג","15/06/14 10:08","יז סיון","תשע"ד","10:08","Almuaddib","ביאור המילות:

...ועניין זה הניסיון, לפי דעתי, היה שבאתהו הנבואה בלשון מסופק, והוא שאמר אליו ה' יתברך על יצחק "והעלהו שם לעולה".
וזה המאמר ייתכן שיובן שיזבח אותו ויעלהו עולה, וייתכן שיעלה אותו שם להעלות עולה, כדי שיתחנך יצחק בעבודת ה' יתברך. וניסה אותו ה', אם יקשה בעיניו לעשות שום דבר שיצוהו ה' עליו, עד שיהיה זה סיבה שיבין מזה המאמר זולת מה שיובן ממנו בתחילת העיון, רוצה לומר שיובן ממנו, שיעלה שם עולה אחרת, לא שיזבח את בנו.

ביאור דברי הסיפור:

...והנה כיוון ה' בזה המאמר שיעלהו שם בעבור עולה, רצוני לומר, שיראה יצחק שם הקרבת עולם לשם, כדי שיתחנך בעבודת ה' יתברך ויגיע לשלמותו, באופן שיאות שיהיה ממנו הזרע הנבחר, שייעד ה' יתברך לאברהם. ולפי שהמובן מזה המאמר יהיה המובן ממנו לפי הנהוג בו, שיעלה את יצחק בנו שם לעולה כשיזבחנו וישרפנו, הנה נשלם לה' יתברך ניסיון אברהם בזאת הנבואה, אם יקל בעיניו לעשות איזה דבר שיזדמן לכבוד ה', וזה, שאם יקל זה בעיניו, לא יחזור להבין מזה העניין זולת מה שיובן ממנו בתחילת העיון. ואם יקשה בעיניו, יבקש לזה המאמר כוונה אחרת זולת מה שיובן ממנו בתחילת העיון. והנה הבין אברהם זאת הנבואה, לפי מה שיובן ממנו בתחילת העיון","107","","3604","True","True","False","","181","195.200.205.133","0","35433","תענית|ד ע"א",""),new Message("35438","35434","הערות","15/06/14 12:31","יז סיון","תשע"ד","12:31","דוד כוכב","הסדר הוא על פי סדר הרמיזות שבפסוק, ובתבנית של לא זו אף זו, כאשר באחרון אחרון יש רבותא יותר גדולה, וכמו שכתבת ב-7.
אינני חושב כי דעתו של בעל המדרש אינה נוחה מכך שאברהם לוקח את בנו אתו. הדגש הוא רק שאין הדעת נוחה בהקרבת אדם. ואברהם שנצטוה בפירוש - מה היה לו לעשות.
הגרסה בכת"י "בתו של יפתח", כמו הלשון ביצחק.
גם יצחק נתנסה. וכשם שעמד בגבורה בפסיביותו, כך הושאר כטפל ופסיבי ברוב תיאורי הצידקות שבמעמד.","125","","3604","True","True","False","","119","95.86.124.175","0","35433","תענית|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);