var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35301;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35301","0","עצבות ביו"כ","09/06/14 15:02","יא סיון","תשע"ד","15:02","אור חדש","תניא בראשונה היו קושרין לשון של זהורית על פתח אולם מבחוץ הלבין היו שמחין לא הלבין היו עצבין התקינו שיהו קושרין אותו על פתח אולם מבפנים ועדיין היו מציצין ורואין הלבין היו שמחין לא הלבין היו עצבין התקינו שיהו קושרין אותו חציו בסלע וחציו בין קרניו של שעיר המשתלח

מבואר שעשו חז"ל תקנה מיוחדת כדי שלא יצטערו ישראל בראותם שעוונותיהם לא נתלבנו.
שאלה:
לכאורה עדיף היה שיתעצבו על עוונם ויחזרו בתשובה?","458","","3611","True","True","False","","950","213.151.62.4","0","0","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35303","35301","ממש לא!","09/06/14 15:07","יא סיון","תשע"ד","15:07","חננאל","לא היו ימים טובים לישראל כט"ו וכיום הכיפורים. ויש מצוה לאכול ולשתות בערב יום הכיפורים ולשמוח על כך שקיבלנו את היום הזה.","81","","3611","True","True","False","","252","132.74.213.211","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35331","35301","עצבות שלילית","10/06/14 01:23","יב סיון","תשע"ד","01:23","הכהן","ישנה עצבות חיובית, אדם מתעצב על חטאיו וזהו חלק מחלקי התשובה כמבואר בשערי תשובה לרבינו יונה אך ישנה עצבות שלילית, והיינו עצבות המנטרלת את האדם ולא זו בלבד שאינה ממצות התשובה אלא היא סותרת ומפריע לה, ועל כזו עצבות דברה הגמ' כאן ואמרה שבגללה נמנעו מתליית הלשון של זהורית במקום גלוי.","453","","3610","True","True","False","","90","95.86.113.155","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35339","35301","מהות התקנה של לשון של זהורית","10/06/14 09:21","יב סיון","תשע"ד","09:21","בתר ממוצע","ביום תרועה (ד״ה תניא) הסתפק מדוע לא היתה דעת חכמים נוחה בכך?
האם מפני שלא רצו שיהיו שמחים כשהלבין אלא שיהיו נכנעים וחרדים
או שלא רצו שיהיו עצבים כשלא הלבין הלשון
או מטעם שני העניינים ----- ולא מצא הכרע!!


מדברי המאירי (ד״ה לעולם) נקט הטעם משום שניהם.... ראה בהרחבה דבריו.

ראה בערוך לנר (ד״ה הלבין) שהוכיח מדברי הגמרא להלן שעיקר החשש משום ״הלבין היו שמחים״ שמחמת כך לא שבו בתשובה


הרי לך טעמים הפוכים מדבריך

///","138","","3610","True","True","False","","231","2.54.169.171","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35304","35303","תכלית הנס","09/06/14 15:11","יא סיון","תשע"ד","15:11","אור חדש","דברי רבותינו על יו"ט ביו"כ מאד מסתברים בשנה שאכן הלשון זהורית התלבנה, דבר זה וודאי היה בו שמחה רבה שאין למעלה ממנה!
אולם מה מקום יש לשמחה בשנה שהקב"ה מראה לנו שלא חפץ בעבודתנו ולא מוכן לטהרנו?
הרי לשם מה היה נעשה הנס בכלל אם לא בשביל שנשמח בשנה שיצאנו זכאים ונצטער ונעשה תשובה בשנה שלא?
תקנת חז"ל דומה לכאורה לתלמיד שחושב שבכך שיקרע את הזמנת הוריו לברור אצל המנהל יפתור את הבעיה.","458","","3611","True","True","False","","169","213.151.62.4","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35313","35304","האם מותר לקשור ביו״כ","09/06/14 19:37","יא סיון","תשע"ד","19:37","עם הארץ","מחוץ למקדש?","248","","3611","True","True","False","","223","98.77.143.176","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35326","35304","עצבות בראש השנה?","09/06/14 23:36","יא סיון","תשע"ד","23:36","המכריע","ידוע מנחמיה ועתה אל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם, אכלו משמנים שתו ממתקים ושלחו מנות.

וכידוע מהפוסקים באריכות.

וראה בריש ביצה לאמימר ורב אשי, חזייה דהוה עציב בראש השנה אמר ליה אמאי עציב מר, אמר ליה דלא אותיבי עירוב תבשילין.

הרי שהיה יכול להכיר בו עצבות, ולא תלה זאת כלל באימת הדין. הרי שניתן להיות באימת הדין כראוי ללא עצבות. ודוק היטב.","199","","3611","True","True","False","","266","95.35.60.81","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35315","35313","קשר שאינו של קיימא ו(או) לא מעשה אומן","09/06/14 20:30","יא סיון","תשע"ד","20:30","אור חדש","מותר בכל מקום","458","","3611","True","True","False","","88","87.68.35.163","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35327","35326","מה הטעם?","09/06/14 23:40","יא סיון","תשע"ד","23:40","אור חדש","דבריך נכונים ביחס לר"ה, שאלתי היתה ביחס ליו"כ שבו עשה ה' נס שמטרתו (בפשט המובן לי) חוץ מלשמח בשעת ההיפוך מאדום ללבן זה להעציב ולגרום לתשובה במקרה שנשאר אדום.
גם עניין השמחה בר"ה לא מוסבר במקורות שהבאת, אומנם כך הוא הדין אך מה הטעם לדברים?","458","","3611","True","True","False","","111","87.68.35.163","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35343","35339","פליאות נוראות בדבריך","10/06/14 10:18","יב סיון","תשע"ד","10:18","אור חדש","א: הגרסא ביומא:
ת"ר בראשונה היו קושרין לשון של זהורית על פתח האולם מבחוץ הלבין היו שמחין לא הלבין היו עצבין ומתביישין התקינו שיהיו קושרין על פתח אולם מבפנים ועדיין היו מציצין ורואין הלבין היו שמחין לא הלבין היו עצבין התקינו שיהיו קושרין אותו חציו בסלע וחציו בין קרניו
ב: המילה "התקינו לעולם נסמכת ל"עצבין" ולא להפך
ג:הגרסא בגמרא אצלינו זה "מי הוה לשון של זהורית" ומשמע שכבר ביטלו הלשון עוד קודם וזה מפני שהיה רק מאדים באותם 40 שנה וכנראה הביא רק לעצבות וע"כ ביטלוהו.
אומנם נראה שלרש"י שגרס "מי הוה לשון ... מלבין" אכן העניין תלוי ב"מלבין" וזה כדברי הערוך לנר, אך כאמור זו גרסת רש"י.
ד: אם אכן הקב"ה הלבין עוונותיהם של ישראל למה שלא ישמחו על כך, והרי כך מוכח בדברי חז"ל שהיו שמחים ביום זה ביותר מפני ש"בו נמחלו עוונותיהם"?!?
ה:מה תכלית הנס? לדבריך אין עניין שיראו שהלבין ואם כן יש עניין שיראו שהאדים ויתעצבו?
האומנם לדעתך יש להיות בעצבות ביו"כ לצורך עשיית תשובה?
אומנם בכך תענה לשאלתי שבראש השרשור אבל אני לא בטוח שלכך היתה כוונתך","458","","3610","True","True","False","","153","31.44.139.151","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35351","35343","כפי שקראת","10/06/14 11:19","יב סיון","תשע"ד","11:19","בתר ממוצע","שום דבר ממה שקראתי אינו מדברי....

אם יש לך תמיהה (שאני יוכל לקבל ולהבין) צריך להבין טוב יותר את דברי המפרשים איך הם הבינו את מהלך הגמרא ולמה פירשו כפי שפירשו.

לגבי א' ו-ב':
לכן מה שכתבת שהמילה "התקינו" נסמכת ל"עצבין" זז גם המפרים ראו ואף על פי כן הסתפקו (היום תרועה המאירי) האם באמת מצד זה היתה התקנה או שמא משום "השמחין" ומטעם שחששו שלא יחזרו בתשובה ויזלזלו בהמשך היום אחרי שראו שהלבין.

לגבי ג' - דייקת נכון מרש"י ולכן נראה כפי הערוך לנר.

לגבי ד' - כבר הוסבר חששו שלא יחזרו בתשובה ויזלזלו בהמשך היום אחרי שראו שהלבין.

לגבי ה' - יש הבדל עצום בין עצבות שאסורה לבין צער או חרטה עמוקה על עצם העוונות ועל החשש מפני גזר הדין (בהנחה שאנו בינוניים ולא נחתם הגזר דין).

אתן לך רמז לדעת האם אדם המתמרמר על עוונותיו ובוכה האם זה עצבות או חרטה עמוקה.... אם לאחר כל הבכי ועומק התשובה הוא מגיע לשמחה גדולה אז זה תשובה מעומק הלב ראויה.

ולכן ראיתי אנשים שמיררו בבכי כל יוה"כ ממש (לא הצגה) ואיך שהסתימה תפילת ערבית של יוה"כ החלו בשירים וריקודים במלא המרץ כאילו זה שמחת תורה (בכלל לא חשבו על האכילה וכו'..)

///","138","","3610","True","True","False","","157","94.188.248.67","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב",""),new Message("35352","35351","אתה הבאת דברי הפרשנים הנ"ל","10/06/14 11:41","יב סיון","תשע"ד","11:41","אור חדש","וע"כ שאלותי מופנות אליך (כמובן שהייתי שמח מאד לו יכולתי לשאול אותם ישירות)
לגבי א וב': שאלתי במקומה עומדת אשמח לקבל תשובה
ד': מה שייך לחשוש שלא יעשו תשובה לאחר שעשאוה כבר ונמחלו כל עוונותיהם?!?
ה': וכי מפני הטועים נבטל הסימן שיכול לעורר העם לתשובה אמיתית, והגם שהטועים יגיעו מכך לעצבות לא נכונה מה בכך, הרי ממילא אינם עושים תשובה?","458","","3610","True","True","False","","117","31.44.139.151","0","35301","ראש השנה|לא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);