var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=352;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("352","0","מה חז"ל רצו ללמד אותנו בכל ההתעסקות ב...","18/07/09 23:29","כו תמוז","תשס"ט","23:29","בבא רגל",""כי כאיש גבורתו" וכו'....?
אני מעריך שלדברי הגמרא צריכים להיות משמעות לדורות ומסר רלוונטי תמיד, מה רצו ללמד אותנו חז"ל בכל סיפורי ה'איברים' שבדף?...

אודה למי שיש תשובה עניינית...","51","","5397","True","True","False","","1105","84.228.75.125","0","0","בבא מציעא|פד ע"א",""),new Message("353","352","לא יודע אבל חשוב לזכור את דברי הרמב"ם:","19/07/09 08:40","כז תמוז","תשס"ט","08:40","אבינועם",".
הרמב"ם (הקדמה לפיהמ"ש):

הדרש הנמצא בתלמוד, אין ראוי לחשוב שמעלתו מעוטה ותועלתו חסרה, אבל יש בו תבונה גדולה, מפני שהוא כולל חידות פליאות וחמודות נפלאות.

כי הדרשות ההם, כשיסתכלו בהם הסתכלות שכלי, יובן בהם מהטוב האמיתי מה שאין למעלה ממנו, ויגלה מהם מן העניינים האלקיים ואמתת הדברים מה שהיו אנשי החכמה מעלימים אותו ולא רצו לגלותו וכל מה שכלו בו הפילוסופים דורותיהם.

ואם תביט אותו על פשוטו, תראה בו עניינים רחוקים מן השכל שאין למעלה מהם.

ועשו דבר זה לעניינים נפלאים:

האחד מהם, ללטוש רעיוני התלמידים וללבב לבותם.

ועוד, כדי לעוור עיני הכסילים שלא יזהירו לבותם לעולם ואילו היו מראים להם זוהר האמתות יסבו פניהם מהם כפי חסרון טבעיהם...

ועוד, שהלימוד להמון העם צריך שיהיה בדרך חידה ומשל כדי שיהיה כולל הנשים והנערים והקטנים עד אשר ישלם שכלם ואז יתבוננו וישכילו ענייני הרמזים ההם...

ומפני אלו הסבות סדרו חכמים עליהם השלום דבריהם בדרשות על עניין שירחיקהו שכל הכסיל לפי מחשבתו. ואין ראוי לסמוך החסרון אל הדרש ההוא אבל יש לחשוב שהחסרון בא משכלו...

הרמב"ם (בהקדמתו לפרק חלק):
 
וממה שאתה צריך לדעת, כי דברי חכמים, זכרונם לברכה, נחלקו בם בני אדם לשלושה כתות.

הראשונה, והוא רוב מה שראיתי, ואשר ראיתי חבוריו, ומה ששמעתי עליו. הם מאמינים אותם על פשטם, ואין סוברין בהם פרוש נסתר בשום פנים, והנמנעות כולם הם אצלם מחויבות המציאות ...

והכת השניה, הם רבים גם כן. והם אותם שראו דברי החכמים, או שמעום והבינו אותם כפי פשוטו, וחשבו שלא כוונו חכמים בו, זולתי מה שמורה עליו פשט הדבר. והם באים לסכל אותם ולגנותם, ומוציאין דבה על מה שאין בו דבה, וילעגו על דברי חכמים ושכלם יותר זך מהם, ושהם, עליהם השלום, נפתים גרועי השכל, סכלים בכלל המציאות, עד שלא היו משיגים דבר חכמה בשום פנים...

והכת השלישית, והם, חי השם, מעטים עד מאד ... והם אותם בני אדם שנתברר אצלם גדולת החכמים זכרונם לברכה וטוב שכלם, ממה שנמצא בכלל דבריהם מורים על עניינים אמתיים למאד ... וידעו, כי הם, עליהם השלום, אינם מדברים התולים. ונתאמת להם שדבריהם יש לו נגלה ונסתר, וכי הם בכל מה שאומרים מן הדברים הנמנעים, דברו בהם בדרך חידה ומשל ...

ראה כאן מאמרים על אגדות התלמוד","45","","5396","True","True","False","","359","84.228.64.133","0","352","בבא מציעא|פד ע"א",""),new Message("359","352","ראה תוס'","19/07/09 19:16","כז תמוז","תשס"ט","19:16","שאינו יודע לשאול","תוס' כתב: "אלו דברים נכתבו שלא להוציא לעז על בני אדם שהם כך".
אבל זה ממש מאפיין את שיטת התוס', לקחת את אגדות התלמוד כפשוטם ממש (ואף להקשות מהם על סוגיות אחרות באגדה ובהלכה).
ולולי דבריהם הקדושים, הייתי מעז לפקפק ולומר שממש ממש קשה לקבל כך את הדברים, ומצאתי לי סיוע אצל ר' צדוק שכתב בתקנת השבין שפירושם דחוק.
ברור שמדובר כאן ברעיונות גדולים. האגדות בגמרא הם החלק הקשה לפיענוח...

ולגבי "איבריה", בניגוד לרש"י, פירושים קצת יותר 'נוחים':
בריטב"א כתב שהוא מקום הקיבורת של הזרוע או הירך שהוא עגול, ושם בודקין האדם שהוא שמן ועב.
ובתוס' הרב פרץ כתב ש'איבריה' היינו אכילתו.","48","","5396","True","True","False","","230","77.127.8.207","0","352","בבא מציעא|פד ע"א",""),new Message("362","352","ראה מהר"ל.","20/07/09 22:00","כח תמוז","תשס"ט","22:00","שמחורוקד","המהר"ל בחידושי אגדות על אתר מסביר את כל העניין באופן נפלא שמאפשר ללמד את זה מבלי להסמיק.
אם היה לי פרויקט השו"ת או משהו כזה הייתי מעלה לכאן את הציטוט, אבל אין.
אז מי שיש באפשרותו - שיעשה טובה.","55","","5395","True","True","False","","221","62.219.49.131","0","352","בבא מציעא|פד ע"א",""),new Message("363","362","הנה המהר"ל","20/07/09 23:41","כח תמוז","תשס"ט","23:41","הראל","כתובות אינטרנט נלוות:
מהר"ל חידושי אגדות
המשך","46","","5395","True","True","False","","253","77.127.155.244","0","352","בבא מציעא|פד ע"א",""),new Message("390","363","תודה רבה לשניכם!","26/07/09 22:25","ה אב","תשס"ט","22:25","בבא רגל","מקור מעניין וחשוב,
תודה!","51","","5389","True","True","False","","168","77.127.109.34","0","352","בבא מציעא|פד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);