var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34226;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45"),new MostViewed("107089","הגהות הגר"א ב"מ סג","אוריאל שלמוני","01/05/24 10:28","605","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34226","0","זמורתא תהא?","28/04/14 07:09","כח ניסן","תשע"ד","07:09","מתפעל",""אמר רב יוסף אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי שמעון בן גמליאל אמר ליה אביי הלכה מכלל דפליגי אמר ליה ומאי נפקא לך מינה אמר ליה גמרא גמור זמורתא תהא".

וברש"י:
"אמר ליה גמרא גמור זמורתא תהא. משל שוטים הוא כמו זבון וזבין תגרא אקרי (ב''מ דף מ:) כך גמרא גמור אומר לתלמיד שוטה: למוד הן אמת, הן שבוש, ויהא לך לזמר ושיר".
ובשבת ק"ו ע"ב כתב רש"י: "זמורתא תהא. אומר השמועה בזמירה בעלמא בלא צורך".
ובע"ז ל"ב ע"ב כתב רש"י: "א''ל גמרא גמור זמורתא תהא. בתמיה אביי תלמידו של רב יוסף וקא''ל אתה מלמדנו לומר הלכה כמותו ותהא כזמר בעלמא דאי אין חולקין הלכה למה לי".

שאלות:

א: מדוע לא ענה רב יוסף לאביי? האם ניתן ללמוד מכך שהסכים איתו?
לכאורה, רואים שהדו שיח הזה נמצא בכמה מקומות בש"ס ובכולם לא ענה רב יוסף ואם אכן הסכים איתו, מדוע שוב אמר כן בפעמים נוספות?

ב: האם באמת יש נפקא מינא אם חלקו על רשב"ג או לא לאחר שהלכה כמותו ממילא?

חשבתי אולי לומר שאם ימצא בעתיד איזו ברייתא ששם יש דעת תנא דלא כר"ג, שהרי מצינו בגמרא פעמים רבות שבא אמורא לבבל או לא"י ואייתי מתניתא בידיה, כלומר שחידש ברייתא שלא היתה ידועה קודם, וממילא לזה כיוון רב יוסף שהלכה כרשב"ג גם אם ימצא בעתיד תנא בברייתא שחולק עליו.

ג: על הצד שרב יוסף נשאר בשלו שאין נפקא מינא, צריך להבין שיטתו. הרי באמת הסברא נותנת כאביי שצריך לדעת מה שלומדים ולא לומר הלכה כפלוני כשאין מי שחולק.


הב א נייס דיי","148","","3660","True","True","False","","1900","62.0.102.190","0","0","ביצה|כד ע"א",""),new Message("34237","34226","זמירות","28/04/14 11:49","כח ניסן","תשע"ד","11:49","דוד כוכב","ראה בהודעה זו ובתגובה שעליה, שכבר הוסכם פה כדבריך שבשאלה ג' - שרב יוסף שב וחוזר על דבריו, משמע שסובר שאין כ"כ נ"מ לדעת אם יש חולקים. מספיק שידוע שיש מ"ד, וידוע שהלכה כמותו, ומה שלא ידוע - לא ידוע.

לשאלה ב': כו"ע לא פליגי שאין נ"מ. הויכוח הוא רק כמה יש לדרוש אחר מציאותו או לא של מ"ד עלום, מה גם שידוע שאין הלכה כמותו.","125","","3660","True","True","False","","107","95.86.125.117","0","34226","ביצה|כד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);