var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34216;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34216","0","מדוע אסור לשאול חכם על סכין ביום טוב?","27/04/14 11:10","כז ניסן","תשע"ד","11:10","Almuaddib","גמרא:

איבעיא להו: מהו להראות סכין לחכם ביום טוב?

רב מרי בריה דרב ביזנא - שרי, ורבנן - אסרי, ורב יוסף אמר - תלמיד חכם רואה לעצמו ומשאילה לאחרים.



למדנו במסכת חולין כי חובה לשאול חכם ולקבל ממנו אישור על כשרות סכין השחיטה, לפני ששוחטים בסכין זה. נשאלה השאלה האם מותר להראות לחכם סכין ביום טוב.

מה הסיבה לכך שחכמים אסרו זאת?

מסביר רש"י כי הדבר שייך להמשך הדינים של הימנעות מעשיית דברים שיש בהם מראית עין של מסחר רגיל. של עובדין דחול:

מהו להראות. הטבח סכין לחכם בי''ט לבדוק שהטילו חכמים על הטבחים להראות סכין לחכם קודם שישחוט שום בהמה ומהו לעשות כן בי''ט מי מחזי כעובדא דחול דאוושא מלתא שדעתו למכור באטליז או לא מחזי:


אלא שרש"י מוסיף לנו כאן משהו שלא קראנו בגמרא שלנו כלל וכלל. נוסח השאלה המופיע בפנינו בגמרא הוא "מהו להראות סכין לחכם ביום טוב". לכאורה, לגבי כל אחד ואחד, לאו דוקא הקצב - אצלו קיים החשש של עובדין דחול - אלא גם סתם אדם הרוצה לשחוט בהמתו לצורך אוכל נפש ביום טוב.


מדוע קובע רש"י שמדובר דווקא בקצב, ולא בסתם אדם?



כאמור, מקור החיוב לבדיקת הסכין, במסכת חולין:

אמר רב חסדא: מנין לבדיקת סכין מן התורה? ...
... והאמר רבי יוחנן לא אמרו להראות סכין לחכם אלא מפני כבודו של חכם! -מדרבנן, וקרא אסמכתא בעלמא הוא.

... ההוא טבחא דלא סר סכינו קמיה דרבא בר חיננא שמתיה ועבריה ואכריז אבשריה דטרפה היא.



התחלנו כאן באמירה כללית, וסיימנו בקצב דווקא. נראה אם כן, שרש"י ממעשה זה הסיק כי החובה שהטילו חכמים להישאל על הסכין, היא דווקא על הטבח, ששוחט כדי למכור לאחרים, ולא על השוחט לעצמו - שיכול לבדוק בעצמו את הסכין. מכך שלדעת רש"י החובה היא רק על הקצב, מובנת גם הסיבה - הקישור לעובדין דחול, והאיסור להישאל על הסכין ביום טוב - חל בשל עובדין דחול ולא מסיבה אחרת.


אבל לא כולם מפרשים כרש"י. המאירי מביא כמה דעות, ופרט לדעתו של רש"י שהוא מביא, מביא גם, למשל, שאיסור ראיית הסכין על ידי החכם, הוא כמו איסור ראיית מומים. שניהם אסורים ביום טוב מאותה הסיבה.

מי שמפרש כי האיסור לשאול לגבי הסכין הוא כמו האיסור להראות מומים, אינו מפרש כרש"י, שדווקא לגבי הטבחים, אלא - לכאורה - על כולם. פירוש זה יתיישב עם תחילת המעשה, גם אצלנו וגם בחולין, בו השאלה נשאלת באופן סתמי, ולאו דווקא לגבי הטבחים. אלא שלהלכה, דוקא לגבי הטבחים נפסק שנענשים אם לא שאלו חכם לפני השחיטה, ולא לגבי סתם אדם.

ולסיכום:
רש"י מעמיד את השאלה - והתשובה - דוקא בטבח, השוחט לרבים ומוכר בשר. לשיטתו, הואיל ועצם השאילה לחכם היא דוקא בטבח, בכך עוסק הדיון, ולכן מעמיד רש"י את האיסור בגזירת עובדין דחול.
אחרים מצמידים את האיסור לאיסור ראיית מומים ביום טוב. לשיטתם, אין האיסור דוקא על הטבח אלא על כל אחד, ולא בחשש למראית עין עסקינן. האם לשיטתםמכאן נבין כי גזירת חכמים על שאילה לגבי סכין חלה על כולם? לאו דוקא.","107","","3655","True","True","False","","936","195.200.205.133","0","0","ביצה|כח ע"ב",""),new Message("34217","34216","להראות סכין לחכם","27/04/14 12:33","כז ניסן","תשע"ד","12:33","הכהן","הפלתי בשו"ע יור"ד סי' י"ח סעיף י"ז סק"ה נקט לדבר פשוט דדוקא טבח צריך להראות לחכם. והביא ראיה לזה מהא דמומר אוכל נבילות לתיאבון שוחט והוא שבדק לו אחר את הסכין ואי בכל שחיטה צריך להראות לחכם, בלא"ה צריך בדיקה ע"י חכם.
ובמש"כ רש"י דהטעם הוא משום דנראה דהולך למכור באטליז וכתבת דלפ"ז דוקא בטבח הוא, כן כתב האו"ז בדעתו. והרמב"ם כתב דחששו שמא יפסול החכם את הסכין ויבוא להשחיזה במשחזת של אבן. ולפ"ז אף באחר אסור. והבה"ג כתב דמשום שילך לחכם חוץ לתחום אסרו. ובעה"מ כתב דמשום דדמי לראיית מומין אסרו. והשו"ע או"ח סי' תצח כתב דאסור להראות הסכין לחכם מטעמו של הרמב"ם. והרמ"א כתב דבזה"ז שנהגו דכל אדם רואה לעצמו, אם לא בדק מערב יו"ט ואין סכין אחרת בעיר יכול לראות לעצמו, ובביאור הגר"א שם כתב דטעם הפלוגתא היא, דהשו"ע נקט את טעמו של הרמב"ם וזהו אף ברואה לעצמו, ואילו לשאר הטעמים אי"ז אלא במראה לחכם. ואם ננקוט כדברי הפלתי דאין כל אדם צריך להראות לחכם, אלא הטבח בלבד, יצא דאף בזמן הגמ' שהיו צריכים להראות לחכם, לא ינהג איסור הראית סכין לחכם ביו"ט אלא לגבי הטבח, דבשאר אדם שאין צריכים להראות לחכם, לא שייך הטעמים הנ"ל.","453","","3655","True","True","False","","91","95.86.91.141","0","34216","ביצה|כח ע"ב",""),new Message("34220","34216","עיין במשנ"ב במהדורת דרשו","27/04/14 15:42","כז ניסן","תשע"ד","15:42","אלף בית רשי","","278","","3655","False","True","False","","158","70.55.65.138","0","34216","ביצה|כח ע"ב",""),new Message("34221","34220","אינני מחזיק מהדורה זו. שמא תשכילני?","27/04/14 16:21","כז ניסן","תשע"ד","16:21","Almuaddib","","107","","3655","False","True","False","","115","195.200.205.133","0","34216","ביצה|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);