var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3414;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3414","0","חיוב ממון אע"פ שאין עדות","15/08/10 06:48","ה אלול","תש"ע","06:48","מתפעל",""נחבל כיצד: אמר רב יהודה אמר שמואל: לא שנו אלא במקום שיכול לחבל בעצמו אבל במקום שאינו יכול לחבל בעצמו נוטל שלא בשבועה.
וניחוש דלמא בכותל נתחכך? תני רבי חייא: שעלתה לו נשיכה בגבו ובין אצילי ידיו.
ודלמא אחר עביד ליה? דליכא אחר:"

לכאורה יש כאן דין מעניין.
ידוע הסיפור עם רבי שמעון בן שטח שרץ אחרי רוצח. שם גם יש ודאות נסיבתית שאותו אדם רצח אבל אין לנו 2 עדים שראו את זה.
ולכן שם פוסקים שלא ניתן לחייב את הרוצח.

כאן זה לכאורה אותו דבר. ראינו אדם נכנס שלם. וראינו אותו יוצא חבול ויש לו נשיכה בגבו כך שחייב להיות שהאדם היחיד שהיה בבית עשה לו את זה.
אבל אין עדים. אין אפילו עד אחד. ובכל זאת אומר רב יהודה בשם שמואל שחייב לשלם.

האם יוצא מכאן שיש הבדל בין דיני נפשות לממונות בענין זה?","148","","5010","True","True","False","","1005","80.74.119.82","0","0","שבועות|מו ע"ב",""),new Message("3425","3414","אכן, לפעמים מחייבים ממון באומדנא.","15/08/10 14:27","ה אלול","תש"ע","14:27","דוד כוכב","","125","","5010","False","True","False","","79","213.151.60.192","0","3414","שבועות|מו ע"ב",""),new Message("3426","3425","כמו למשל?","15/08/10 14:31","ה אלול","תש"ע","14:31","מתפעל","איפה מצינו כזה חיוב?","148","","5010","True","True","False","","103","80.74.119.82","0","3414","שבועות|מו ע"ב",""),new Message("3427","3426","למשל","15/08/10 15:16","ה אלול","תש"ע","15:16","דוד כוכב","בשו"ע חו"מ טו, ד:
"כשהנתבע רמאי, אין הדיין יכול להסתלק, שלא ישתכר הרמאי ברמאותו, אלא ידרוש ויחקור יפה לבטל רמאותו; ואם נראה לו באומדנא דמוכח שהוא חייב, יחייבנו".
וכתב שם הסמ"ע ס"ק יג:
"וכן אם הנתבע אינו רוצה להשיב על כל דבר שחוקר אותו, ודאי רמאי הוא ויכול לפסוק לו כאילו השיב לו ונתברר השקר, כ"כ הרא"ש שם בתשובה".
מקור לשו"ע כתב בביאור הגר"א שם ס"ק יב:
"כמ"ש בפ' האשה שנפלו מורה הוראה אני כו' וכפי' תוס' שם דאפי' לא אמרה אלא גילוי מילתא בעלמא מהא דב"ב ע"ש וממעשה הזונות לפני שלמה. וע' באר הגולה".","125","","5010","True","True","False","","106","213.151.60.192","0","3414","שבועות|מו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);