var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34095;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","36"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","16")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34095","0","למה כעס על הכת ה-6","17/04/14 20:21","יז ניסן","תשע"ד","20:21","תניא מנחם","ולמה על הראשונים- הם עוד נשארו הכי הרבה. אולי כעס על הראשונים ו'יצא' על האחרונים. אולי לא היה מורגש שבודדים הלכו -במיוחד שלא היו הרבה עשירים.
והכת ה-6 היו הרב מהקל שכבר נשאר.והיה הרגשה שאפשר לסיים..","388","","3664","True","True","False","","855","84.110.219.106","0","0","ביצה|טו ע"ב",""),new Message("34106","34095","לענ"ד, כיוון שאין להם יין בבית למה יצאו?","18/04/14 08:32","יח ניסן","תשע"ד","08:32","בעזרתו יתברך","רבי אליעזר על כת סינגר עליהם שיש להם כמות של יין, אבל לאחרונים שיצאו אין יין כלל, מדוע יצאו לפני סוף הדרשה?
לכן הוא כעס עליהם, וקרא להם בעלי מארה.","307","","3663","True","True","False","","148","95.86.114.64","0","34095","ביצה|טו ע"ב",""),new Message("34107","34106","הוא לא כעס עליהם, אלא על הקודמים","18/04/14 08:40","יח ניסן","תשע"ד","08:40","דוד כוכב","כך הבהיר להם רבי אליעזר.","125","","3663","True","True","False","","134","95.86.125.208","0","34095","ביצה|טו ע"ב",""),new Message("34108","34107","הוא דווקא כעס עליהם...","18/04/14 12:07","יח ניסן","תשע"ד","12:07","עומר","בס"ד

הוא כעס על כת שישית, ולא כעס על התלמידים שנשארו לאחר שהכת השישית יצאו (כך יוצא מלשון רש"י ד"ה התחילו פניהם משתנים: "כסבורים שכועס על כת שישית מפני שאחרו לצאת וכ"ש עלינו").

והוא כעס על כת שישית יותר משאר הכיתות כי:
רש"י: שהתחיל ביהמ"ד מתרוקן.
ערוך (בצד של העמוד): לא קיימו לא שמחת יו"ט ולא ביהמ"ד, בניגוד לאחרים שלפחות קיימו שמחת יו"ט..

חג שמח!","59","","3663","True","True","False","","124","46.19.86.94","0","34095","ביצה|טו ע"ב",""),new Message("34110","34108","אני לא מבין כך","18/04/14 14:15","יח ניסן","תשע"ד","14:15","דוד כוכב","לשון הגמרא: "התחילו כת ששית לצאת, אמר: הללו בעלי מארה. נתן עיניו בתלמידים, התחילו פניהם משתנין".
בני הכת הששית רק התחילו לצאת, כלומר שמקצתן היו עדיין בבית המדרש. ולשון "נתן עיניו בתלמידים" משמע בכולם, אפילו אלו שישבו במקומותיהם ואפילו לא הראו סימן שמתחילים הם לצאת.
משום כל זה פירש רש"י: "התחילו פניהם משתנין - כסבורין שכועס על כת ששית מפני שאחרו לצאת, וכל שכן עלינו".
כלומר שרש"י נצרך לפרש למה כל התלמידים חששו שהכוונה עליהם, הכת הששית שלפחות חלקם עדיין היו בבית המדרש וגם שאר הנשארים.
לכן תשובת רבי אליעזר: "אמר להם: בני, לא לכם אני אומר אלא להללו שיצאו" היתה מופנית לכל השומעים, בכללם בני כת הששית שעדיין היו שם, וגם אם היו מבני כת הששית שכבר הספיקו לצאת לגמרי לפני רגע, אין הבדל עקרוני בינם לבין חבריהם. והסביר רבי אליעזר שכעסו מכוון רק כלפי הכתות הקודמות.

גם בדברי הערוך ורבנו חננאל נראה לפרש כך. שכן מה שפירשו את דברי רבי אליעזר לכת הששית: "אמר להן [הללו] בעלי מארה כלומר אין להם כלום לא קיימו שמחת יום טוב ולא מצות ביהמ"ד שכבר יצאו" - כל זה היה רק ההוה אמינא של התלמידים, שכן לא יתכן שבאמת כעס כך, שהרי בירך את התלמידים לבסוף: "לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו כי קדוש היום לאדנינו ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעזכם", הרי שאפילו הנותרים האחרונים יקיימו לדעתו שמחת יום טוב בשופי כלשון הכתוב.","125","","3663","True","True","False","","126","95.86.125.208","0","34095","ביצה|טו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);