var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33682;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33682","0","תקנת מריש בסוכה","13/03/14 04:00","יא אדר ב","תשע"ד","04:00","קותי","תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף צה עמוד א

כאן בגזילה קיימת, כאן בשאין גזילה קיימת. והא אבנט, דגזילה קיימת היא! מאי אבנט? דמי אבנט. וכל היכא דגזילה קיימת, לא עבוד רבנן תקנתא? והרי מריש דגזילה קיימת היא, ותנן: על המריש הגזול שבנאו בבירה - שיטול דמיו, מפני תקנת השבים! שאני התם, דכיון דאיכא פסידא דבירה, שויוה רבנן כדליתא.

מה התועלת בתקנת מריש בסוכה אם הדבר הגזול נידון כאינו קיים
אז חסר בסוכה ובקל יכולה הסוכה להיפסל אם גזל דופן או מעמיד של הסוכה","217","","3703","True","True","False","","1094","109.67.25.213","0","0","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33685","33682","'כדליתא' - לענין דין השבה בלבד","13/03/14 14:05","יא אדר ב","תשע"ד","14:05","דוד כוכב","הגזלן חייב להשיב את הגזלה כשהחפץ קיים. ואם החפץ איננו, או אפילו אם הוא נשתנה ונחשב אז שאינו קיים כדמותו הראשונה, חייב הגזלן להשיב רק את דמיו.
הקורה שנבנתה בבית נחשבת כאילו איננה - לענין הפטור מלהשיב אותה עצמה. אולם עבור הגזלן היא קיימת, ויכולה להיות חלק כשר מסוכתו.","125","","3703","True","True","False","","124","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33687","33685","הרי הקורה ישנה בכל מקרה","13/03/14 15:12","יא אדר ב","תשע"ד","15:12","קותי","לצורך השבה אמרו כאילו אינה אז אם היא אינה קיימת הלכתית
אז שלא תהיה קיימת הלכתית גם לעיניין סוכה
מה הקריטריון שפעם אומרים כך ופעם אומרים כך

תקנת השבים היתה רק כדי להקל עליו לחזור בתשובה אבל לא להופכו חוטא נשכר .זה ממש כמו אחטא ואשוב .
תקנת השבים היתה מלכתחילה בגלל שהנזק הממוני של הגזלן בהוצאת המריש
גדולה יותר משווי המריש לכן תקנו תשלום ממון
מה הבעיה כאן לא יקיים מצוות סוכה אנחנו לא אחראים לעבריינים.
כמו שאם יש לו רק סכך מקבל טומאה ישב בביתו כך גם כאן יתכבד וישב בביתו

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף יא עמוד ב

חג הסכות תעשה לך - מקיש סוכה לחגיגה, מה חגיגה - דבר שאינו מקבל טומאה, וגידולו מן הארץ, אף סוכה - דבר שאינו מקבל טומאה וגידולו מן הארץ.

ומדוע לא נוסיף מה חגיגה אינה באה מן הגזל אף סוכה אינה באה מן הגזל","217","","3703","True","True","False","","203","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33688","33687","אתה עדיין","13/03/14 21:42","יא אדר ב","תשע"ד","21:42","עם הארץ","״תקוע ״עם הקורה מדף לא?
ענינו לך אז.
והרב כוכב עונה לך עכשיו אותה תשובה.
ויש לך לסמוך על ריש גלותא שלא הפריע לו לשבת בסוכה כזאת .","248","","3703","True","True","False","","248","108.132.45.169","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33690","33687","נכון, היא ישנה","13/03/14 22:16","יא אדר ב","תשע"ד","22:16","דוד כוכב","ומה שאמרו "כדליתא" אין הכוונה שהיא איננה, אלא שתיקנו שישיב רק את דמיה - כפי הדין כאשר היא איננה.

"תקנת השבים" משמעותה תמיד שהחוטא נשכר. מקילים על החוטא ולא דוחקים אותו למצב כזה שירצה להתנתק לגמרי מהתורה. וכיון שאותה קורה נעשתה מעתה שלו - מתקנת חכמים, כשרה היא גם לסוכתו ככל ממונו.","125","","3703","True","True","False","","133","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33691","33688","יש סוגיות שאני תקוע איתן 50 שנה","13/03/14 22:39","יא אדר ב","תשע"ד","22:39","קותי","בתקנת השבים יש הגיון ממוני בדיוק כפי שכתבת
הנזק לגזלן גדול יותר מהנזק לנגזל לכן תקנו להקל עליו
כמו שפטרו מהשבת אבדה את מי שההשבה עולה לו יותר מהתועלת למאבד

אבל כאן אין בכלל צד ממוני לגזלן ועל חשבון הנגזל ועל חשבון דין התורה
מאפשרים לגזלן לקיים מצוות עשה
זה חידוש מאוד גדול הרבה יותר מתקנת השבים
הרי הגזלן לא אמר כלל שהוא רוצה לחזור בתשובה
אולי אחרי החג ישלם ואולי לא

לגבי הריש גלותא חלקם היו רשעים גמורים
לא בדקתי את טיבו של אותו ריש גלותא בזמן רב נחמן
היה לי יותר קל לקבל את העניין אם היו דנים בזה משום שלום מלכות.","217","","3703","True","True","False","","233","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33692","33690","אבל לא אמרו שתקנו דמיה תמורתה","13/03/14 22:52","יא אדר ב","תשע"ד","22:52","קותי","אמרו כדליתא וזה צריך להיות שווה לכל כיוון גם לבטל את מציאות הקורה בסוכה ולפסול את הסוכה
בדיוק כמו שופר של ע"ז שאפשר לתקוע בו אבל מבחינה הלכתית הוא שרוף ואין לו שיעור וכו'
אם הבנתי נכון את רש"י הוא משלב שני דברים גם קניון בשינוי שם ומעשה וגם תקנת השבים
כנראה שאף אחד מהטעמים אינו מספיק להתיר את השימוש בקורה.
בתקנת השבים הגזלן אינו נשכר ממונית הוא ניצל מנזק של של החרבת הבירה שהוא גדול משווי המריש.
חכמים יכולים לעשות הכל לתקן תקנות להפקיע ממון הבעיה שזה תמיד צריך להיות עקבי ותואם עם שאר שאר הדינים","217","","3703","True","True","False","","184","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33693","33692","בודאי שאמרו","14/03/14 01:45","יב אדר ב","תשע"ד","01:45","דוד כוכב","במשנה במסכת גיטין דף נה ע"א:
"ועל המריש הגזול שבנאו בבירה - שיטול את דמיו".

רש"י אינו משלב את שני הטעמים, אלא מצריך רק אחד משני התנאים בכדי לפטור מהשבת הקורה עצמה: בין שנעשה בה שינוי ובין שבנאה ואיכא תקנת השבים.

התקנה הכללית נכונה גם בסוכה. משנבנתה הקורה בבנין כלשהו נפטר הגזלן מלהשיבה עצמה. בין בבנין ששוויו מליונים ובין בבנין עראי שוויו רק מאות או עשרות שקלים וטרחה, שאם לא כן "נתת דבריך לשיעורין".","125","","3702","True","True","False","","130","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33694","33693","הרי כל הדיון מתחיל מכאן","14/03/14 07:11","יב אדר ב","תשע"ד","07:11","קותי",""דכיון דאיכא פסידא דבירה, שויוה רבנן כדליתא" זאת המציאות ההלכתית שיצרו חכמים וממציאות זאת תקנו "שיטול דמיו"

אתה קורא את רש"י כמו הב"ח שרואה ברש"י שני טעמים נפרדים.

לא מצאתי בריף התייחסות לסוכה גזולה האם זה אומר שהותרה הרצועה?

אני מתנחם בדברי הפני משה,

פני משה מסכת סוכה פרק ג

ואם גזל פסל וסיכך בו נמי פסולה וטעמא דס"ל להאי מ"ד דלא עשו תקנת מריש בסוכה אלא דאוקמוה אדאורייתא וגזל גמור היא:


בכל מקרה אני שומר לעצמי את הזכות לא לעשות או לשבת בסוכה גזולה","217","","3702","True","True","False","","211","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33696","33694","הדיון רק מסתיים כאן [עד דלא ידע]","14/03/14 08:54","יב אדר ב","תשע"ד","08:54","דוד כוכב","הדיון מתחיל במשנה בגיטין ושם מקורו.
אתה נתפל יותר מדי לביטוי "כדליתא" ויוצק בו פרשנות מוגזמת שאין בו, בעוד שהוא איננו אלא ביטוי צדדי בשולי הסוגיה.

זו הפרשנות ההכרחית ברש"י, לכתזיל בתר טעמא.

הרי"ף אינו חולק על דין מריש בסוכה המובא ללא חולקים בגמרא, הוא איננו צריך להביאו בפירוש כי הוא עולה מאליו מהדין הכללי של מריש הגזול שהוא מביאו בגיטין.

דברי הפני משה נכונים בפני עצמם ללא חולק, הרי דין מריש קיים רק כאשר הוא נבנה בבירה, ואילו בסכך הקורה אינה בנויה, והוצאתה לא תגרום לשום נזק משני.

לא רק זכותך אלא גם חובתך לשמור את האיסור שלא לעשות סוכה גזולה. גם מסתבר מאוד שבהנתן שתי סוכות - הישיבה בסוכה שאינה גזולה מהודרת יותר מהישיבה בגזולה. אולם מי שיש לו רק סוכה גזולה הכשרה על פי הדין והוא נמנע מלשבת בה, עליו אמרו במסכת כתובות דף פו ע"א: "במצות עשה, כגון שאומרין לו עשה סוכה ואינו עושה, לולב ואינו עושה, מכין אותו עד שתצא נפשו". כלומר עד ולא עד בכלל, בית הדין מכין אותו עד שיקיים את המצוה, אלא אם כן בא לידי סכנת נפשות. [וכן: עד דלא ידע - עד ולא עד בכלל, כי אז אין משמעות ואין מצוה בשמחת הפורים].","125","","3702","True","True","False","","191","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33701","33696","וזאת כנראה הסיבה ששללו מבית הדין","14/03/14 12:16","יב אדר ב","תשע"ד","12:16","קותי","לכפות על המצוות בדרך של הכאה
ואין זה אמור להשתנות בקרוב
למרות שאנו לפני חג הגאולה
כי החזרת הגזלות תקח הרבה זמן ולא יואיל הפקר בית דין
פורים שמח וכל טוב","217","","3702","True","True","False","","182","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33703","33701","אכן, אנו לפני חגי הגאולה","14/03/14 12:32","יב אדר ב","תשע"ד","12:32","דוד כוכב","ובעזרת השם המצב בהחלט אמור להשתנות בקרוב, אלא שבעז"ה לא יהיה צורך בזה.

מי אלו ש"שללו מבית דין"? האם בתי הדין עצמם (כלשון העזר מקודש אבן העזר סימן א סעיף ג: "שעל פי הרוב אי אפשר להעמיד משפטי הדת על תלם על פי כפיוֹת"), או גורמים חיצונים? האם כוונתך להצדיק הפרעה לבתי הדין לקיים את חובתם המבוארת בגמרא?","125","","3702","True","True","False","","135","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33704","33703","גלתה הסנהדרין ובטלה הסמיכה","14/03/14 15:12","יב אדר ב","תשע"ד","15:12","קותי","וגדולתם שהדירו עצמם מלדון
בין אם הדור לא היה ראוי ואם הדיינים לא עמדו ברמה הראויה
ואין לנו לסמוך אלא על אבינו שבשמים.
שבת שלום פורים שמח
גם לפרזים וגם למוקפים
וכל טוב","217","","3702","True","True","False","","189","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33706","33704","שליחותייהו קעבדינן","14/03/14 16:15","יב אדר ב","תשע"ד","16:15","דוד כוכב","הסנהדרין פסקה מלדון דיני נפשות בלבד.
ושאינם סמוכים פסקו מלדון דיני קנסות בלבד.
שאר הדינים חייבים להאכף, ככתוב בתורה (דברים טז, יח) שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ... וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם! וכמפורט וכמתואר רבות בגמרא ובהלכה [דוגמה קטנה, במסכת בבא מציעא דף כד ע"א: "מר זוטרא חסידא אגניב ליה כסא דכספא מאושפיזא, חזיא לההוא בר בי רב דמשי ידיה ונגיב בגלימא דחבריה. אמר: היינו האי דלא איכפת ליה אממונא דחבריה! כפתיה {להלקותו} ואודי". ומר זוטרא חסידא לא היה סמוך].
ואין חלל ריק, חייבת להיות סמכות שופטת ומנהיגה, שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ שֶׁל מַלְכוּת, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בָּלָעוּ. ואם אין בית דין כופין באים בהכרח אחרים וכופים - בעזרת מערכות משפטיות ואכיפה, ולא תמיד כפי דין התורה והצדק.","125","","3702","True","True","False","","281","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33712","33706","פורים שמח ממר זוטרא חסידא אין הוכחה","16/03/14 12:40","יד אדר ב","תשע"ד","12:40","קותי","גם הנצי"ב היה מוריד מידי פעם סטירה לתלמידי וולוזין ועוד ראשי ישבות אחרים
לא שמענו שהוא הוריד סטירה לבעל בית בוולוזין

הבית דין יכול לכפות רק מכוח הציבור ואין היום שום ציבור יהיה צבעו אשר יהיה
שיתן לבית הדין סמכות להכות. הציבור היום הרבה יותר מפוכח, למרות שהיום פורים, מאשר חושבים.

משהו על כיסאו של האחשורש .
היה לו כסא מסתובב
כאשר באה אסתר הוא היה עם הפנים לכניסה
וכאשר בא המן הוא היה עם הגב לכניסה וזה נס גדול
כי אם המן היה רואה את פניו של אחשורוש היה מתחמק מפגישה עמו.

ועכשיו קצת יותר ברצינות ואולי לא
ליהודים בשושן לא היה לבוש יהודי כי עובדה שאף אחד לא זיהה את מרדכי כיהודי עד שהגיד להם
והיהודים לא לא גרו ברובע יהודי כי אחרת היו יודעים לפי זה שאסתר יהודיה
ולמה עץ חמישים אמה ?
כבר ניתנו 500 תירוצים הנה עוד אחד כנראה אמיתי
המן חישב איזה גובה עמוד נדרש כדי שיוכל לשבת במשתה אסתר
ולצפות במרדכי תלוי על העץ ואין לך תענוג גדול מזה
מה נעשה שלא מספיק לדעת גיאומטריה צריך גם מזל.","217","","3700","True","True","False","","210","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33715","33712","יש אין ספור הוכחות","16/03/14 23:43","יד אדר ב","תשע"ד","23:43","דוד כוכב","במעשים רבים בגמרא נאכפו הדינים לא רק אצל בר בי רב.

לסבור הפך מדין הגמרא, לזה אתה קורא מפוכח?
הציבור סובר את מה שמלעיטים אותו. כשאנשי משטרה נוקטים באלימות בלתי סבירה אין פוצה פה ומצפצף, כי אנשי החוק וה'אליטות' שותקים. לו היו הם מכריזים שבתי הדין מוסמכים לנקוט בהליכי ענישה, בודאי שהדברים היו מתקבלים. לא חייבים לחקות בכל ענין את נוהגי ערילי מדינות המערב שבדור הזה בדוקא.","125","","3700","True","True","False","","135","95.86.68.120","0","33682","סוכה|לא ע"א",""),new Message("33718","33715","גַּם עֲנוֹשׁ לַצַּדִּיק לֹא טוֹב","17/03/14 12:05","טו אדר ב","תשע"ד","12:05","קותי","משלי פרק יז

אם אין מי שיוכיח אז יש מי שילקה?","217","","3699","True","True","False","","155","109.67.25.213","0","33682","סוכה|לא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);