var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3367;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","6")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3367","0","הצעת חילוק בין קרקע למטלטלין","10/08/10 21:34","ל אב","תש"ע","21:34","משיב מאורות דף היומי","רציתי לשאול את הגולשים אם הדברים דלהלן נכונים.
הערה:כל הכתוב כאן הוא הערה ברמה של בקיאות ושלא בעיון.

א. תוס' שבועות מג' א' מבואר דיש ג' דינים, א. בשבת לכו"ע ענבים העומדות ליבצר לאו כבצורות דמיין, וחייב לכו"ע משום קוצר, בבע"ח הבא ליפרע מנכסי יתומים לכו"ע נחשב כמטלטלי, ובדין דאין נשבעין על הקרקעות פליגי ר"מ ורבנן. ויש לברר מאי שנא האי מהאי.

ב. ובהקדם, דחסרון קרקע הוא חסרון בבעלות, דהוא פחות תחת שליטת הבעלים ממטלטלין, מדא"א לקחת אותו ממקום למקום תח"י הבעלים, משא"כ מטלטלין. כלומר שקרקע הוא פחות ברשותו, של בעליו, מאשר מטלטלין.

ג. ומזה דלגבי שעבוד דבע"ח בכתובות נא' א' שגדרו מימוש חוב ממון בהמציאות, עדיף קרקע ממטלטל, דכלפי מימוש החוב אצל הבע"ח, הקרקע נחשב פחות מחוסר גבייה ממטלטל כנ"ל, דהוא פחות תחת שליטת הבעלים, ויותר עומד לגבייה, משא"כ לגבי חיוב כפל, או דין שומר, או קניני גזילה, או חיוב שבועה, דהם כולם דינים המסתעפים מזכות תביעת האדם על ממונו, וממילא כל שבעלות האדם על הממון יותר קלושה, [כלומר רמת השליטה, שהיא הברשותו], ממילא גזיה"כ דלא חלים הדינים המסתעפים מהדרישה לקיים על הבעלות על ממון זה, כגון שבועה, שמירה או כפל. ובזה לא פליגי ר"מ וחכמים.

ד. וממילא לגבי דין מלאכת קוצר בשבת, דהיא רק תלויה במציאות עקירת דבר מגידולו, פשיטא דלאו כבצורות דמיין, דיש כאן בפועל חיבור עם הקרקע, וגדר קוצר הוא מציאות ביטול החיבור, ולכו"ע לא שייך בכאן שמציאות של עומדות ליבצר יחשב ככבר נקצר.

ה. אבל בדין דאין נשבעין על הקרקעות, שגדרו שהתורה לא חידשה קיום בעלות על קרקע ע"י שבועה, מדאין שליטת האדם על קרקע חזקה כמו שליטתו על מטלטלין, ממילא נח' ר"מ וחכ' אם הבעלות על ענבים העומדות ליבצר היא עדיפה מבעלות על הקרקע מזה גופא שאפשר לתלשן, א"ד מכיון שס"ס לא נתלשו, עדיין אין כאן מעלת מטלטלין.

חודש טוב.","142","","5010","True","True","False","","1125","82.126.211.156","0","0","שבועות|מג ע"א",""),new Message("3375","3367","מבריק. יישר כח גדול מאד.","10/08/10 22:58","ל אב","תש"ע","22:58","ברוך","אלא שאני מתלבט קצת בנימוק שכתבת שאין הבעלות על קרקעות מלאה, כיון שאינו יכול להזיזן. אמנם מצינו שסיבה זו עצמה מביאה לכך שקרקע נחשבת תמיד ברשותו של בעל הבית (ראה ב"מ ז לגבי הקדשת קרקעות שתמיד נחשבות ברשותו, ואף כשמישהו אחר השתלט עליהן, כל עוד יכול להוציאן בדיינים, בניגוד למטלטלים).
על כן נראה לבאר שאין נשבעין על קרקעות דווקא מהצד ההפוך, שהתורה חידשה את השבועה על מנת להגן על ממונו של בעל הבית מגזל. אמנם קרקעות אינן נגזלות, שכן הן תמיד ברשותו של בעל הבית, ולכן אין בהן שבועה.
ומאותה סיבה עצמה דווקא בהן יש שעבוד, שכן שעבוד הוא מדין ערבות הנכסים לבעל הבית, ורק נכסים המשוייכים לגמרי לבעל הבית (עד שחצרו של אדם כידו ממש) נעשים ערבים. (אמנם, יש ראשונים שהבינו מן הגמרא בכתובות סז שגביה דווקא מקרקעות קשורה לכך שאנשים סומכים דעתם על קרקעות דווקא, עיי"ש)

סוף דבר, על פי דבריך דיניהן המיוחדים של קרקעות נובעים מחוסר השליטה בהן, ואילו על פי הצעתי בדיוק להיפך - מרוב השליטה בהן.","86","","5010","True","True","False","","223","77.126.130.97","0","3367","שבועות|מג ע"א",""),new Message("3389","3367","בין קרקע למיטלטלין","11/08/10 15:58","א אלול","תש"ע","15:58","עציוני","לפני שנים רבות שמעתי שיעור של ר' צבי שכטר (מישיבת ר' יצחק אלחנן בנ.י.). כותרת השיעור היתה "בענין קרקע ומטלטלין" ולאורך השיעור הוא הראה שיש חלוקות שונות ונפרדות, שלומדים רבים נוטים לערבב ביניהן.החלוקה הבסיסית היא קרקע - מטלטלין, אך היא כוללת למעשה היבטים שונים:
מחובר - תלוש
נכסים שיש להם אחריות - נכסים שאין להם אחריות
קבוע - מיטלטל

ועוד חלוקות נוספות שאיני זוכר כרגע (בכל זאת עברו קרוב לעשרים שנה...)
לגבי כל סוגיה (שבועה, שומרים, גזל, פרעון וכו') צריך לדון בנפרד מה האספקט הרלוונטי.","159","","5009","True","True","False","","219","132.70.40.183","0","3367","שבועות|מג ע"א",""),new Message("3383","3375","כן, אבל...","11/08/10 13:22","א אלול","תש"ע","13:22","משיב מאורות דף היומי","אני מסכים שקרקע אינו נגזל כי א"א לבטל את שליטת הנגזל עליה, אני רק אומר שגם שליטת הנגזל על הקרקע פחותה משליטתו על המטלטל.

אבל קשה לומר שאין נשבעין על הקרקע כי א"א לגזול אותו,

א. הרי הדין דאין נשבעין על הקרקעות הוא אפ' לרבי אליעזר הסובר בב"ק קיז שקרקע נגזלת,

ב. מה תענה על שטרות ועבדים, שם הגדר הוא ודאי מעין מ"ש בקרקעות.

ג. מה תענה על פדיון מעשר שני, שבו אנו פוגשים את אותו מיעוט.

ד. מה תענה על כפל, שמירה, לפי דבריך שישנה יותר בעלות על קרקע, למה אין בה חיובי שומרים, וכפל, וכו'.

ה. מה תענה על ההיקש בין עבדים לקרקע, לדבריך הבעלות על עבד אינה דומה לבעלות על קרקע, להיפך היא יותר רעועה. לדברי ניחא.

ו. ועוד קשה מסברא, אם על מטלטל שהיא בעלות יותר קלושה מקרקע חידשה תורה הגנה על ידי שבועה, ק"ו קרקע. הרי כאן מדובר שמפסיד את הקרקע, ומה יעזור לו שהקרקע כאן, הרי הדין הוא שמודה במקצת פטור משבועה, והתובע הפסיד.

ז. אבל ביסוד הדבר, אני מסכים איתך שקרקע אינו נגזל, כי א"א לתפוס אותו, אבל מזה גופא נובע גם אחיזה קלושה אצל הבעלים.

מצפה לתשובתך.

חודש טוב.","142","","5009","True","True","False","","214","82.232.37.148","0","3367","שבועות|מג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);