var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33341;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","41"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33341","0","הא תרגמה שמואל","13/02/14 07:57","יג אדר א","תשע"ד","07:57","ינון קליין","לדעת שמואל "מותר לישן בכילה בסוכה אף על פי שיש לה גג והוא שאינה גבוהה עשרה", על דבריו אלא של שמואל הגמרא מקשה מהמשנה (פרק ב משנה א) "הישן תחת המיטה בסוכה לא יצא ידי חובה" ומיישבת הגמרא- "תרגמה שמואל במטה גבוהה עשרה", כלומר שמואל ביאר את המשנה באופן שלא תהיה ממנה סתירה לשיטתו.
'תרגמה' באופן כזה הוא יחודי. בדרך כלל אין דרכו של האמורא לומר 'תרגמה' על מנת ליישב את שיטתו, אלא על מנת ליישב את דברי חברו. לדוגמא בפסחים (יב ב) "תרגמה אביי אליבא דרבא". בגיטין (ס ב) ובבבא מציעא (קז א), "תרגמה שמואל אליבא דרב". [במקורות שראינו האמורא מתרגם את דברי בן מחלוקתו, ואין לתמוה על זה לפי שבקשו את האמת וראה את לשון ה'מר קשישא' (ערך תרגמה) שכתב, "והמוסר נפלא, שראוי לאדם שיחפש בזכות בעלי דינו שכנגדו כמו שמחפש בזכות עצמו. ואריסטו בספריו הזהיר על זה הובא במורה נבוכים (ח"ב פט"ו)].
אצלנו לעומת זאת, שמואל עצמו הוא המבאר את המשנה לפי שיטתו. תרגמה כזה מצאנו גם במסכת נדה (ה ב) שם 'זעירי' מיישב את דברי עצמו.","322","","3727","True","True","False","","867","212.76.100.88","0","0","סוכה|י ע"ב",""),new Message("33343","33341",""תרגמה" = פירש אותה. ובאופן כללי נאמר","13/02/14 09:08","יג אדר א","תשע"ד","09:08","Almuaddib","הנחת הבסיס שלך, כי 'תרגמה' בדרך כלל הוא הסבר על פי דרכו של מישהו אחר - טעונה הוכחה.

דומני כי 'תרגמה' אינו אלא הדרך בה נלמדה אותה משנה, או בריתא. כיך פירש אותה, כך למד אותה, כך היא נמסרה לו מרבותיו.

ורבות עד מאד הדוגמאות ל'תרגמה' שאינו 'אליבא ד' - אלא באופן פשוט. ושים לב, לא שמואל הוא האומר כאן, אלא "הגמרא" - מקור מאוחר יותר הוא שהסביר, כי לפי הדרך בה שמואל הבין את המקור התנאי - מקור זה עסק במיטה שהיא גבוהה עשרה.

והנה, כמה דוגמאות על קצה המזלג:

ב"ב קמו.
תא שמע סבלונות מועטין שתשתמש בהן והיא בבית אביה אין נגבין תרגמה רבא בייבא וסבכתא

ב"ב קנז.
אמר להו רב נחמן זעירא חברין תרגמה מצוה על היתומים לפרוע חובת אביהן


סוטה ח:
וכל הרוצה לראות בה יראה וכו': הא גופא קשיא אמרת כל הרוצה לראות בה רואה אלמא לא שנא גברי ולא שנא נשי והדר תני כל הנשים מותרות לראותה נשים אין אנשים לא אמר אביי תרגמה אנשים

סנהדרין צו:
היינו דכתיב (ירמיהו נא) רפינו את בבל ולא נרפתה עולא אמר זה נבוכדנצר רבי שמואל בר נחמני אמר אלו נהרות בבל ותרגמה דצינייתא <צרידתא> דבבלאי


ועוד דוגמאות רבות ורבות כהנה וכהנה.","107","","3727","True","True","False","","178","195.200.205.133","0","33341","סוכה|י ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);