var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33310;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33310","0","למה טפח "שוחק"?","12/02/14 07:27","יב אדר א","תשע"ד","07:27","לומד א","גרסינן בגמרא "רבי סימון, ואיתימא רבי יהושע בן לוי אמר: עושה לו טפח שוחק, ומעמידו בפחות משלשה טפחים סמוך לדופן, וכל פחות משלשה סמוך לדופן כלבוד דמי."
ומבאר רשי
"טפח שוחק - מודדין בארבע אצבעות שאינם נוגעות זו בזו, דהוי טפח ומשהו.
ומעמידו בפחות משלשה - סמוך לאחת הדפנות, ופחות משלשה כלבוד, והויא ליה כמחיצה של ארבעה טפחים, ומשך סוכה שבעה, נמצא רובו של דופן עשוי."
כלומר עושים "לבוד" בין הדופן לטפח והו"ל רוב דופן.
נשאלת השאלה- למה צריך "טפח שוחק", והרי מספיק משהו יותר מחצי טפח ועוד ג' טפחים לבוד כדי שיהיה רוב דופן (3.6 טפחים)
ואכן המאירי כותב:
"ולא אמרו טפח שוחק אלא לרווחא דמילתא שיהא רוב הניכר ומ"מ בדיעבד דיו אף בטפח מצומצם שהרי עדיין יש כאן רוב דופן שהרי נמצאו שם ארבעה טפחים פחות משהו:"
פירוש אחר יש בר"ן:
"דאע"ג דבטפח כל דהו איכא רוב דופן דהוי טפי מג' טפחים ומחצה אפילו הכי בציר מארבעה לא חשיב בשום דוכתא:"
משמע לכאורה מהר"ן דפליג על רש"י ואומר שההכשר אינו מצד רוב דופן (בלבד), אלא מצד שד' טפחים הוי שיעור חשוב.
לשון הרמב"ם (סוכה ד ב) לעומת זאת:
"היו לה שתי דפנות גמורות זו בצד זו כמין גם עושה דופן שיש ברחבו יתר על טפח ומעמידו בפחות משלשה סמוך לאחד משתי הדפנות ודיו"
משמע קצת מלשונו, דהאי דצריך "יתר על טפח" הוא משום ש"מעמידו בפחות מג' טפחים". א"כ הוא דומה למאירי שהוא לרווחא דמילתא.
ברבינו מנוח (על הרמב"ם) מוצאים דרך חדשה:
"וכיוון שמעמיד טפח שוחק בפחות משלושה לזווית זו הרי הוא כלבוד לזווית, ואף הוא כלבוד לשלושה טפחים אחרים כלפי חוץ. נמצאו ג' טפחים מכאן וג' טפחים מכאן וטפח שוחק שבאמצע הרי שבעה"
מפירושו של רבינו מנוח נראה שההיתר כלל לא מבוסס על רוב דופן, אלא על דופן שלמה בת ז' טפחים עם שני לבודים (כשאחד מהם הוא לבוד כלפי האוויר)! אם כן מצאנו לכ' הסבר חדש לגמרי בסוגיא!
(אמנם ראה בהמשך דברי ר' מנוח שמביא חולקים על שיטתו)","250","","3728","True","True","False","","1470","213.151.36.118","0","0","סוכה|ז ע"א",""),new Message("33321","33310","שניים כהילכתן ושלישי אפי' טפח","12/02/14 15:03","יב אדר א","תשע"ד","15:03","אלף בית רשי","כנראה חלק מהלמ"מ שהשלישית היא טפח ועל הטפח הזה נאמר שיהיה שוחק ולא יהיה מצומצם כדי שהמשהו הנוסף יוריד מהג' טפחים חלל ויהיה לבוד וע"כ הטפח חייב להיות שלם","278","","3728","True","True","False","","251","65.92.238.215","0","33310","סוכה|ז ע"א",""),new Message("33358","33321","לא הבנתי","13/02/14 23:36","יג אדר א","תשע"ד","23:36","לומד א","לא הסברת למה הטפח צריך להיות שוחק. אפשר שיהיה טפח רגיל ויניח אותו בתוך הג' טפחים מהדופן","250","","3727","True","True","False","","115","213.151.36.118","0","33310","סוכה|ז ע"א",""),new Message("33360","33358","הטפח שוחק הוא לא בגלל הצורך ברוב דופן","13/02/14 23:43","יג אדר א","תשע"ד","23:43","אלף בית רשי","אלא זה דין עצמוני שהיות ולמעשה הטפח הזה הוא במקום הדופן השלישית על כן הוא צריך להיות טפח מושלם. ואין זה בדווקא חלק מהתחשיב של רוב דופן למרות שבס"ה למעשה זה מצטרף ויש לנו כאן ארבעה טפחים שהם יותר מרוב דופן כמו שהטבת לפרט","278","","3727","True","True","False","","238","70.51.48.184","0","33310","סוכה|ז ע"א",""),new Message("33361","33360","דוחק","13/02/14 23:48","יג אדר א","תשע"ד","23:48","לומד א","דוחק שהתורה תצריך סתם שוחק, ומלבד זאת נראה מהראשונים שעיקר ההל"מ נאמרה לגבי הפרוצדורה של הטפח + הלבוד(ים) שיוצרים יחד משהו כעין דופן (ולא רק הטפח הוא במקום הדופן אלא גם הלבוד)","250","","3727","True","True","False","","134","213.151.36.118","0","33310","סוכה|ז ע"א",""),new Message("33362","33361","כללי השימוש בטפח שוחק או עצב מהרע"ב","14/02/14 00:55","יד אדר א","תשע"ד","00:55","אלף בית רשי","ז"ל הרע"ב פירוש המשניות עירובין א ואם יש לו צורת פתח - בכל מקום שאמרו חכמים צורת פתח הוא אפילו קנה מכאן וקנה מכאן גבוהים עשרה טפחים או יותר וקנה על גביהן ואע"פ שאינו נוגע בהן ואע"פ שגבוה מהן יותר משלשה טפחים. וכל האמות השנויות במשנה זו ובכל עירובין וסוכה וכלאים, הם אמה בת ששה טפחים, וכל טפח ארבע אצבעות בגודל, אלא שפעמים צריך למדוד בטפח עצב, כלומר שלא ישים ריוח באצבעות הגודל בין זו לזו אלא יהיו מצומצמות ונוגעות זו בזו, ופעמים צריך ליתן ריוח בין גודל לגודל שלא יהיו נוגעים זה בזה, וזהו הנקרא טפח שוחק. כיצד, בזמן שהמדידה בטפח עצב היא לחומרא, כגון מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה ימעט, וסוכה שהיא גבוהה מעשרים אמה פסולה, מודדים בטפח עצב. ובזמן שהמדידה בטפח שוחק הוא לחומרא, כגון מבוי אין גבהו פחות מעשרה טפחים, סוכה אין גבהה פחות מעשרה טפחים, מודדין בטפח שוחק, וכן לעולם: וההלמ"מ ששנינו הוא בוודאי נאמר כך ,שנים כהלכתן ושלישית אפי' טפח, טפח זה צריכים למודדו בטפח שוחק ע"פ כללי הרע"ב אלו , הראשוני העמידו אח"כ את האופן שטפח זה המדובר יכול להכשיר דופן ע"י צירוף לבוד וכו'","278","","3726","True","True","False","","369","70.51.48.184","0","33310","סוכה|ז ע"א",""),new Message("33365","33362","אני לא מסכים","14/02/14 08:29","יד אדר א","תשע"ד","08:29","לומד א","משמע שעיקר ההלמ"מ כוללת את הטפח וגם את הלבוד, ולפ"ז אצלנו לא יצטרכו שוחק","250","","3726","True","True","False","","82","213.151.36.118","0","33310","סוכה|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);