var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33176;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33176","0","סיכומים לדף ב","07/02/14 07:56","ז אדר א","תשע"ד","07:56","המכריע","ב.

סוכה שהיא גבוהה למעלה מכ' אמה – ר"י מכשיר,
וחכמים פוסלין (אפי' דיעבד). ועי' בזה להלן ג' טעמים, ונפ"מ לדינא כדלהלן.
סוכה שאינה גבוהה י' טפחים, או שאין לה ג' דפנות, או שחמתה מרובה מצילתה – פסולה.

מבוי (סתום מג' צדדין וראשו פתוח לרה"ר) –
אסור להוציא בו מדרבנן בלא היכר דלחי או קורה,
(בתוספת שיתוף בפת או ביין). וע"ע ג:
קורה שהיא גבוהה מכ' אמה – ימעט[1]. לר"י אין צריך.
(ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה).
(הדס שענביו מרובין מעליו, פסול. ואם מיעטן, כשר. כדלהלן לב:).
(נר חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה – פסולה.
וצריך לכבות ולהשפיל ולחזור ולהדליק, אפי' למ"ד הנחה עושה מצוה).
סוכה שמקצתה בתוך עשרים –
פליגי תרי לישני (בעירובין) אי רבה מכשיר או פוסל מדרבנן.
ורבא שם מכשיר. ועי' תוס' ד. דרק באופן דבלא העליון יש צממ"ח[2] .
(קורת מבוי שמקצתה בתוך כ' – פליגי אליבא דרבה. ורבא מכשיר).

בטעמא דקי"ל דלמעלה מעשרים פסולה

לרבה דבעינן שידע שיושב בסוכה, ולמעלה מכ' לא שלטא עינא.
ועי' להלן דלפ"ז בדפנות מגיעות לסכך כשירה.
לר' זירא משום דלמעלה מכ' ליכא צל סכך (לולא הדפנות).
ועי' להלן דלפ"ז בסוכה דרויחא מד' אמות, כשירה.
לרבא דבעינן סוכה הראויה להיות עראי (ואפי' עשאה עראי פסולה).
ולפ"ז פסולה גם במגיעות לסכך וגם רויחא. וכן נקטו רוה"פ.
לר' חנן בר רבה להלן יש טעם נוסף שלא נתפרש.
בתוס' מובא די"מ טעמו משום דסוכה צרה וגבוהה הויא כלול.[3]
(העושה סוכתו בעשתרות קרנים – כשרה אף לר' זירא.
העושה סוכתו במחיצות ברזל – כשרה אף לרבא).

ביתו – פסול לסוכה מן התורה.
סיכך בנסרין – פליגי להלן (יד.) ר"מ ור"י.
סכך – צריך להיות עראי גם בפועל (שיוכלו גשמים ליכנס).","199","","3733","True","True","False","","1326","95.86.122.76","0","0","סוכה|ב ע"א",""),new Message("33177","33176","המשך (עמוד ב; והערות)","07/02/14 07:57","ז אדר א","תשע"ד","07:57","המכריע","ב:

לר' יאשיה בשם רב בדפנות מגיעות לסכך כשרה ביותר מכ'. והיינו כרבה וכנ"ל.
(בנ"ח וקורת מבוי הגבוהין מכ', אפי' ע"ג כתלים – פסולה).[4]
לר' הונא בשם רב כשיש בה יותר מד"א על ד"א כשרה אפי' בגבוהה, והיינו כר"ז.
לתירוץ א' בתוס' כשרה לפי חשבון ד' אמות לעשרים, (כגון ברחבה ה' אמות עד גובה כ"ה).
לתי' ב' במשהו יתר על ד"א כשרה אפי גבוהה אלף אמה.
(ר"ה יכול להודות דשיעור סוכה קטנה ראשו רובו ושולחנו).[5]
לר' חנן ב"ר במחזקת יותר מראשו רובו ושולחנו כשרה אפי' גבוהה.
[ועי' לעיל דלרבא פסולה גם במגיעות וגם ברויחא].

אשה – פטורה מן הסוכה.
קטן שאין צריך לאמו – חייב מדרבנן.
כללא דלשון הפלגה

אין דרך תנאים לומר זו וא"צ לומר זו.
ולכן מקשין גבי אלמנה ששהתה וגבי לוקחין מן הרועין.[6]
לא זו אף זו, אמרינן כדאמרי אינשי כשהשיעור אפי' טובא, כדמשני גבי מפנין.
והיינו טעמא דסוכה גבוהה, ומשהה אשתו, ויונק תינוק.
לא אמרינן לא זו אף זו, כשיש הגבלה לשיעור, כדמקשינן בקישוי, והיינו טעמא דסנדל המסומר.

[1] עי' תוס עמ' ב' ד"ה כמאן. ותימה לומר סברא כזו בדאורייתא. ובמהרש"ל כ' דהוא גליון, ובאמת ליתא בתורא"ש ובתור"פ.

2 התוס' הזכירו נ"ח רק בקושייתם, ומ"מ משמע דפסולה. עי' בטור סי' תרל"ט דמביא בשם הר"ר יואל הלוי להכשיר, ובב"ח מציין דמתוס' כאן משמע דפסולה.

3 מרש"י שלפנינו משמע דאי רויחא הרבה מאד, כשרה גם לרבה, דשלטא עינא עי"ז. ועי' מסוה"ש שתמה בכונת רש"י (ד"ה משום צל). אמנם בתוס' מפו' דלרבה פסולה אפי' רחבה טובא.

4 כך משמע מתוס' דנשארים בכלל זה. ויל"פ בדבריהם דלמסקנתם אפשר לומר ג"כ זו ואצ"ל זו כדאמרי אינשי ובלבד שאין השיעור מוגבל, ולפ"ז כונתם דבאלמנה השיעור מוגבל, דבשהות כל דהו לא איבדה, וכן ברועים דוקא ד' מותר ולא פחות.

5ואם לא מיעט פסולה. וכונת תוס' (ד"ה דאורייתא) דבדרבנן העדיף לומר לשון נקיה, אע"פ דעי"ז יכול לטעות דכשר דיעבד, כיון דגם הטועה ייכשל רק בדרבנן. ואין כונתם דבאמת כשר דיעבד. עי' מפרשים.

6 ועיי"ש בתוס' דלפי מאן דמבאר הפסול משום אי קלשת וכו', היינו באופן דמצד מיעוט הסכך מתפזר ע"י הרוח ואז תהי' חמתה מרובה.



[1] ואם לא מיעט פסולה. וכונת תוס' (ד"ה דאורייתא) דבדרבנן העדיף לומר לשון נקיה, אע"פ דעי"ז יכול לטעות דכשר דיעבד, כיון דגם הטועה ייכשל רק בדרבנן. ואין כונתם דבאמת כשר דיעבד. עי' מפרשים.

[2] ועיי"ש בתוס' דלפי מאן דמבאר הפסול משום אי קלשת וכו', היינו באופן דמצד מיעוט הסכך מתפזר ע"י הרוח ואז תהי' חמתה מרובה.

[3] עי' תוס עמ' ב' ד"ה כמאן. ותימה לומר סברא כזו בדאורייתא. ובמהרש"ל כ' דהוא גליון, ובאמת ליתא בתורא"ש ובתור"פ.

[4] התוס' הזכירו נ"ח רק בקושייתם, ומ"מ משמע דפסולה. עי' בטור סי' תרל"ט דמביא בשם הר"ר יואל הלוי להכשיר, ובב"ח מציין דמתוס' כאן משמע דפסולה.

[5] מרש"י שלפנינו משמע דאי רויחא הרבה מאד, כשרה גם לרבה, דשלטא עינא עי"ז. ועי' מסוה"ש שתמה בכונת רש"י (ד"ה משום צל). אמנם בתוס' מפו' דלרבה פסולה אפי' רחבה טובא.

[6] כך משמע מתוס' דנשארים בכלל זה. ויל"פ בדבריהם דלמסקנתם אפשר לומר ג"כ זו ואצ"ל זו כדאמרי אינשי ובלבד שאין השיעור מוגבל, ולפ"ז כונתם דבאלמנה השיעור מוגבל, דבשהות כל דהו לא איבדה, וכן ברועים דוקא ד' מותר ולא פחות.","199","","3733","True","True","False","","212","95.86.122.76","0","33176","סוכה|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);