var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32902;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","47"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32902","0","ביצת תרנגולת ?","28/01/14 11:52","כז שבט","תשע"ד","11:52","עלי","רבי אליעזר למד מ'מכל האכל אשר יאכל' על שיעור כביצה.
זהו שיעור של חכמים לגבי גודל חלל בית הבליעה, אך לכאורה היה ראוי ללמוד מהפסוק 'ביצה' סתם ולאו דווקא ביצת תרנגולת כי לא נזכר שם תרנגולת בפסוק ולא ברור לי כלל שלעם ישראל במדבר כאשר קבלו את התורה היו בכלל תרנגולות ( אלא אם ייאמר שגם הן יצאו ממצרים...), אם כן מוזרה צורת הלימוד. ראוי היה שיאמר שלמדים מהפסוק לגבי 'ביצה' באופן כללי וכאשר יבורר באיזו ביצה מדובר שידונו בשיעור וייאמר שהיות ושיעור חלל בית הבליעה הוא כביצת תרנגולת לכן זה השיעור. כך גם היה ניתן ללמוד שמדובר בגבינה כי גם היא אוכל מתוך אוכל ולא רק בגדי. לכן אשמח אם מישהו יבאר לנו את מהלך דיון הגמרא וסברותיה ואופן הלימוד בפשט בצורה ברורה יותר.","209","","3746","True","True","False","","876","194.114.146.227","0","0","יומא|פא ע"א",""),new Message("32910","32902","לעניין בית הבליעה ושיעור כביצה:","28/01/14 16:18","כז שבט","תשע"ד","16:18","יהודי_קדום","- מי שלימד זאת הוא רבי אבהו: "רבי אבהו דידיה אמר מכל האוכל אשר יאכל אוכל שאתה אוכלו בבת אחת ושיערו חכמים אין בית הבליעה מחזיק יותר מביצת תרנגולת " ולא רבי אליעזר.

מה שהביא קודם רבי אבהו בשם רבי אליעזר היה תשובה לשאלה שאיננה מדברת על בית הבליעה:
מניין שטומאת אוכלין בכביצה? וכן מדוע שינו בה משיעור שאר איסורי אכילה של מאכלות אסורות (כמו נבלה, דם, בהמה טמאה ועוד) שהם בשיעור של כזית?

בתשובה אומר רבי אליעזר שהמקור (לשאלה הנ"ל בלבד - ועדיין לא מוזכר בית הבליעה!) הוא מהכפילות שבפסוק בויקרא יא,לד : "מִכָּל הָאֹכֶל אֲשֶׁר יֵאָכֵל אֲשֶׁר יָבוֹא עָלָיו מַיִם יִטְמָא וְכָל מַשְׁקֶה אֲשֶׁר יִשָּׁתֶה בְּכָל כְּלִי יִטְמָא:" - והוא לומד אֲשֶׁר יֵאָכֵל הכפול שטומאת אוכלין היא כביצה משום שזוהי אוכל הבא מאוכל. ועדיין לא מוזכר בית הבליעה!.

ועל הנסיונות למצוא 'אוכל הבא מאוכל' אפשר לעיין שם אבל העיקר (?) הוא הגמרא עם קצת הסבר שלי:

"תפסת מרובה לא תפסת - תפסת מועט תפסת" – טענו שדי בשיעור כביצה של תרנגולת ("תפסת מועט") כדי שאוכל טמא יטמא אוכל אחר, ושאין ללמוד את השיעור מביצת עוף ענק ("תפסת מרובה"). טענה זו נדחתה, שהרי אפשר לראות גם ביצת ציפור קטנה כ"מועט" וביצת תרנגולת כ"מרובה".

אז רואים שלסיכום זוהי מסקנת הגמרא: שיעור טומאת אוכלין הוא כביצת תרנגולת משום שזהו השיעור המרבי שיכול אדם לבלוע בבת אחת..","233","","3746","True","True","False","","196","79.176.39.62","0","32902","יומא|פא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);