var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32852;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","50"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","44"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32852","0","איזו חיה?","26/01/14 18:08","כה שבט","תשע"ד","18:08","אוריאל פרנק","איזו חיה?

מפורסמת המשנה בפרק "יום הכיפורים" (יומא פ"ח מ"א, דף עג, ב):

"והמלך והכלה ירחצו את פניהם, והחיה תנעול את הסנדל, דברי רבי אליעזר, וחכמים אוסרין".

רש"י על המשנה (עג, ב) פירש: "והחיה - יולדת"[1]. וכך כתב שם ר"ש העדני, בפירושו "מלאכת שלמה":

"חיה" – שם משותף ליולדת ולמילדת... וכל אחד יתפרש לפי הענין, ובכאן היא היולדת"[2].

לא הכל מכירים את פירושו המפתיע של הגאון ר' מאיר שמחה מדווינסק שהציע לפרש גם כאן (בדומה למשנה בחולין) ש"חיה" היינו מיילדת! והתירו לחיה זו נעילת נעלי עור נוחות ביו"כ, כדי שתוכל ללכת בקלות ולהגיע לסייע ליולדות (אך האשה היולדת – יתכן שאסורה בנעילת הסנדל, גם לדעת ר' אליעזר[3]).

--------------------------------------------------------------------------------

[1] וכן פירשו ראשונים נוספים כר' אליקים, וכן משמע מדברי רמב"ן וריטב"א ועוד.

[2] כיו"ב כתב הר"י תמר (עלי תמר, יומא, עמ' שצג). הוא מפנה לערוך השלם, ומביא מקורות אלה:
רש"י בראשית ג, כ:
חוה - נופל על לשון חיה, שמחיה את ולדותיה, כאשר תאמר (קהלת ב כב) מה הוה לאדם, בלשון היה.
קהלת רבה (וילנא) פרשה ג ד"ה א (ב)
עת ללדת ועת למות - בשעה שהאשה יושבת על המשבר אינון צווחין לה חייתא, ולמה אינון צווחין לה חייתא שהיא מייתה וחייה.

[3] עיין: אור שמח, שביתת עשור פ"ג, וע"ע בספר מקראי קדש – יו"כ, לר"מ הררי, פרק ט, הערה קעח-קעט.","165","","3746","True","True","False","","1863","77.126.80.11","0","0","יומא|עג ע"ב",""),new Message("32855","32852","מעניין מאוד! וזה באמת חידוש בשבילי!","26/01/14 18:55","כה שבט","תשע"ד","18:55","יהודי_קדום","(מעבר ללימוד של ה'אור שמח' ש'חיה' כאן אפשר לפרש כמיילדת - שזה חידוש לכשעצמו)

כי הרי במקום של פיקוח נפש למיילדת מותר להתניע אוטו ביום הכפורים ולנסוע ליולדת וברור גם שיהא מותר למיילדת לנעול נעלי עור כדי להגיע ליולדת - במקום שיש פיקוח נפש.

אני רואה את החידוש ב-"התירו לחיה זו נעילת נעלי עור נוחות ביו"כ, כדי שתוכל ללכת בקלות ולהגיע לסייע ליולדות"
להבנתי - אומר הגאון: גם כשאין פיקוח נפש אלא רק לסיוע מותר למיילדת לנעול נעלי עור אפילו רק לנוחות - (לנוחות שהרי במקום סכנה/עקרבים מותר לכל אדם לנעול נעלי עור).

יישר כוח גדול !!","233","","3746","True","True","False","","238","79.176.39.62","0","32852","יומא|עג ע"ב",""),new Message("32866","32852","כרש"י פירש הרד"ק","27/01/14 00:13","כו שבט","תשע"ד","00:13","דוד כוכב","בבראשית יח, י: "כעת חיה - כעת הזאת שתהיה שרה חיה, כלומר יולדת, וכן מצאנו במשנה שאמרו ליולדת חיה, כמו שאמרו והחיה תנעול את הסנדל".
וכן פירש הרד"ק "כעת חיה" במלכים ב' ד, טז.

וכך משמע במסכת שבת דף קכט ע"א:
"אמר רב יהודה אמר שמואל: לחיה שלשים יום. למאי הלכתא? אמרי נהרדעי: לטבילה. אמר רבא: לא אמרן אלא שאין בעלה עמה, אבל בעלה עמה - בעלה מחממה. כי הא דברתיה דרב חסדא טבלה בגו תלתין יומין שלא בפני בעלה ואצטניאת, ואמטוי לערסה בתריה דרבא לפומבדיתא. אמר רב יהודה אמר שמואל: עושין מדורה לחיה בשבת (בימות הגשמים). סבור מינה: לחיה - אין, לחולה - לא. בימות הגשמים - אין, בימות החמה - לא".","125","","3745","True","True","False","","175","95.86.125.115","0","32852","יומא|עג ע"ב",""),new Message("32881","32855","אולי זה כמו אצל רופא שאסור לו","27/01/14 06:10","כו שבט","תשע"ד","06:10","קותי","לעשות בשינוי בשבת כדי שלא יתבלבל ויוכל להתרכז רק במה שצריך לעשות
וגם אצל מילדת היא חייבת להיות במלוא היכולת שלה בלי הפרעות צדדיות
ואין להקשות שגם תאכל ותשתה .","217","","3745","True","True","False","","201","79.180.54.198","0","32852","יומא|עג ע"ב",""),new Message("32882","32866","זה הידוע. ואילו מה שר׳ אוריאל מביא הוא","27/01/14 06:39","כו שבט","תשע"ד","06:39","יהודי_קדום","חידוש ולימוד שחיה זה גם מיילדת במשנתנו. יראה שם דברי הגאון ר מאיר שמחה מדווינסק.","233","","3745","True","True","False","","149","37.26.147.236","0","32852","יומא|עג ע"ב",""),new Message("32883","32881","קיבלתי לחלוטין שאין להקשות וכו' וכן","27/01/14 07:08","כו שבט","תשע"ד","07:08","יהודי_קדום","את ההסבר היפה ש"המיילדת היא חייבת להיות במלוא היכולת שלה בלי הפרעות צדדיות".

יישר כוח!
.","233","","3745","True","True","False","","124","79.176.39.62","0","32852","יומא|עג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);