var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32845;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","67"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32845","0","אשמח לביאור רש"י","26/01/14 10:18","כה שבט","תשע"ד","10:18","שאינו יודע לשאול","טומאת אוכלין כביצה מנלן
א''ר אבהו א''ר אלעזר דאמר קרא מכל האוכל אשר יאכל אוכל הבא מחמת אוכל ואיזה זה ביצת תרנגולת
ואימא גדי - מחוסר שחיטה
ואימא בן פקועה - טעון קריעה
ואימא ביצת בר יוכני - תפסת מרובה לא תפסת תפסת מועט תפסת

ואימא ביעתא דציפורתא דזוטר טובא
רבי אבהו דידיה אמר מכל האוכל אשר יאכל אוכל שאתה אוכלו בבת אחת ושיערו חכמים אין בית הבליעה מחזיק יותר מביצת תרנגולת

רש"י:
זוטר טובא לא גרסינן אלא ה''ג ואימר כביעותא דציפרתא:

מדוע רש"י כתב ש"זוטר טובה לא גרסינן"? למה?","48","","3753","True","True","False","","2201","77.126.80.11","0","0","יומא|פ ע"א",""),new Message("32848","32845","כי מיותר לכתוב דבר הברור מאליו:","26/01/14 11:27","כה שבט","תשע"ד","11:27","יהודי_קדום","הרי לא נכתב 'ציפורא' שהיא סתם צפור (שבועות כט.) אלא נכתב 'ציפורתא' שהיא צפור קטנה שודאי קטנה מתרנגולת, ואם כך, מיותר לציין שביצתה 'זוטר טובא' - (היינו די היה לכתוב: כ'ביצת צפור קטנה' ולא 'ביצת צפור קטנה שביצתה יותר קטנה').

כך לענ"ד.","233","","3753","True","True","False","","199","79.176.39.62","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32863","32845","ראה המאמר שבקישור להלן:","26/01/14 23:29","כה שבט","תשע"ד","23:29","יהודי_קדום","ואימא ביעתא דציפורתא, דזוטר טובא – עוף","233","","3753","True","True","False","","159","79.176.39.62","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32868","32845","טובא זה הרבה, ולא אומרים: "הרבה קצת"","27/01/14 00:24","כו שבט","תשע"ד","00:24","דוד כוכב","אלא מעט מאוד.

ולסברת רש"י המילה "טובא" הועתקה במקבילה שבמסכת סוכה דף ה ע"ב מהמשך הסוגיה שם: "ואימא דמידלי טובא".","125","","3752","True","True","False","","142","95.86.125.115","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32884","32845",""לא גרסינן" - בנוסח שממנו למד רש"י- ליתא","27/01/14 07:37","כו שבט","תשע"ד","07:37","Almuaddib","בגמרא, כפי שלמד אותה רש"י, לא היה כתוב "זוטר טובא".

וראה שבכתב יד לונדון, כמו גם בכתב יד ניו יורק, אכן הגרסה כמו גרסתו של רש"י, ולא גרסינן שם זוטר טובא.","107","","3752","True","True","False","","210","87.68.155.205","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32914","32845","רש"י כתב זוטר טובא ל"ג ולא "ד"זטר טובא"","29/01/14 06:21","כח שבט","תשע"ד","06:21","אלף בית רשי","והיה נראה לומר שכך היתה הגירסא בגמרא של רש"י:
ואימא גדי - מחוסר שחיטה
ואימא בן פקועה - טעון קריעה
ואימא ביצת בר יוכני - תפסת מרובה וכו'
ואימא ביעתא דציפורתא - זוטר טובא
ואח"כ דברי רב אבהו
ועל כן רש"י ציין לא לגרוס "זוטר טובא" דאין זה דחיה לקושיה ואימא ביעתא דציפורתא דאז יכול להמשיך ולשאול ואימא ביעתא דיונה וכד' והגירסא שיש לנו בגמ' דזוטר טובא שזה כעין הסבר (אף שהוא מיותר לציין קטנם של הביצים) וממילה דברי רב אבהו הם דחיית השאילה ואימה ביעתא כציפורתא,
ואינו ענין כלל לגירסא בסוכה דשם זה חלק מהקושיה ואימא כאפי דציפרתא דזוטר טובא והגמ' דוחה שם שלומדים פני פני גז"ש ורש"י מסביר שם שבציפור אין פני ע"ש
ופשוט!","278","","3750","True","True","False","","417","65.92.238.152","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32869","32848","כך פירש בספר תוספת יום הכיפורים","27/01/14 00:25","כו שבט","תשע"ד","00:25","דוד כוכב",""ואימא ביעתא דצפרתא דזוטר טובא פירש רש"י לא גרסי' דזוטר טובא ולא ידענא אמאי ל"ג ואפשר משום דמלתא דפשיטא הוא דזוטר טובא מביצת תרנגולת ובפרק קמא דסוכה דף ה' ע"ב גרסינן ואימא כאפי דצפרתא דזוטר טובא יע"ש ודוק".

והרש"ש כתב:
"ד"ה זוטר טובא ל"ג. בסוכה (ה ב) דאיתא כה"ג לא מחקו. ונ"ל משום דס"ל דבפחות מכזית א"א לאוקמי' דאשר יאכל כתיב ואכילה איננה בפחות מכזית".

ובאותה הזדמנות,
מזל טוב ליהודי_קדום לרגל הגיעו לְאַלְפַּיִם הודעות בפורום!
שיזכה להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה!","125","","3752","True","True","False","","159","95.86.125.115","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32879","32869","תודה רבה רבה! ועדיין רחוק ממנו באלפים!","27/01/14 04:08","כו שבט","תשע"ד","04:08","יהודי_קדום","תחילה קראתי את הברכות המודגשות והמושכות את העין ואח"כ את כל מה שהביא מתוספת יום הכפורים - ושני הדברים מרגשים אותי !","233","","3752","True","True","False","","144","79.176.39.62","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32886","32884","עכשיו יש לבדוק בכתה"י בסוכה דף ה:","27/01/14 10:49","כו שבט","תשע"ד","10:49","דוד כוכב","ומכל מקום דבריך אינם עונים באופן מלא על השאלה שבראש האשכול. הרי חילופי גרסאות מצויים לרוב ואין דרך רש"י לברור גירסה ללא תכלית בעלת משמעות. ורש"י לא היה נחית לשלול גירסה לולא שראה שיש הגורסים כך. והשאלה היא מה הפריע לרש"י בגירסה שהוא שלל.","125","","3752","True","True","False","","203","95.86.125.115","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32942","32886","ראשית - בדקתי עבורך במסכת סוכה","30/01/14 09:53","כט שבט","תשע"ד","09:53","Almuaddib","בדקתי רק בשני כתבי יד - לונדון ורומי - בשניהם הנוסח לא כולל את המלים הללו, ראה בקישורים, וראה גם בהערות של שטיינזלץ על חילופי הגרסאות.

שיטתו של רש"י בתיקון גרסאות נדונה בהרחבה במקומות רבים. ראה, למשל, את דבריו של פרופ' גרוסמן המעיר על עיסוקו הרב של רש"י בחילופי גרסאות לנוסח התלמוד.
אינני זוכר מי המחבר, אבל לפני כמה שנים קראתי מחקר בו הראה החוקר שינויי נוסח בין פירושים שכתב רש"י בתקופות שונות, והוכיח כי לידי רש"י הגיעו כתבי יד ספרדיים של מסכתות בתלמוד, וכי הוא תיקן על פי כתבי יד אלו.

בכל אופן, אני לא בטוח שלא היה עיסוק בנוסח רק בשל הנוסח, וכאן - בסוגייתנו - ברור שיש לכך השפעה מסויימת גם על הבנת הסוגיא - אבל לא משהו חיוני שהופך את המשמעות.","107","","3749","True","True","False","","187","195.200.205.133","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32923","32914","מה הקשר בין דבריך לבין דברי רש"י?","29/01/14 11:26","כח שבט","תשע"ד","11:26","Almuaddib","רש"י כתב במפורש זוטר טובא לא גרסינן - ואילו אתה משמיט רק את אות השימוש ד', ולא את המלים שרש"י כתב שאותן לא גרסינן.


ושים לב לשיטת רש"י, בכל המקומות בהם הוא מציין כי "הכי גרסינן" או כי "לא גרסינן", ואכמ"ל.","107","","3750","True","True","False","","415","195.200.205.133","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32925","32923","שמא לא הבנת דברי כראוי","29/01/14 14:53","כח שבט","תשע"ד","14:53","אלף בית רשי","ההיפך בדיוק ! מאחר שאצל רש"י היה כתוב ללא ד על כן רש"י השמיט את שני המילים זוטר טובא כי זה היה יכול להתפרש כדחיה על ה"ואימא" כמו שהבאתי את כולם, ואם כך היה הפשט אז היה צריך לישאל השאילה הבאה ואולי ביצה של ציפור יותר גדולה בין ציפורתא לתרנגול וכו' ורב אבהו מקצר את הדיון ודבריו עצמם הן הן הדחיה לשאילה ואימא ביעתא דציפרתא,","278","","3750","True","True","False","","197","65.92.238.152","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32930","32925","האם רש"י "משמיט" מדעתו מלים מהגמרא?","29/01/14 16:41","כח שבט","תשע"ד","16:41","Almuaddib","שים לב שוב לסיפא של דברי:

מהי כוונת דברי רש"י, כשהוא כותב "והכי גרסינן" או "ולא גרסינן" ?","107","","3750","True","True","False","","170","77.125.99.222","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32932","32930","כן!!! אף ברוה"ק","29/01/14 19:36","כח שבט","תשע"ד","19:36","אלף בית רשי","ומאוד מדויק ויתכן ש"הכי גרסינן" כוונתו שכאן גורסים כך ולא בסוכה, ושמתי לב לדבר נוסף שהגירסא "ואימר" ולא ואימא וזה כהמשך לשאילה תפסת וכו'","278","","3750","True","True","False","","239","184.145.209.212","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32934","32932","א"ב רשי צודק: "זוטר טובא" זו תשובה","30/01/14 00:03","כט שבט","תשע"ד","00:03","איתן","אני מסכים עם "אלף בית רשי":
ר' אלעזר אמר, כזכור מנין לטומאת אוכלין בכביצה? - אמר קרא אוכל הבא מחמת אוכל, ואיזה זה? זה ביצת תרנגולת. ועל זה שאלנו ואימא כביעתא דציפרתא?!
המילים זוטר טובא היו מענה אפשרי של ר' אלעזר לשאלה זו, שפירושן - לא מסתבר שהתורה תטמא אוכל בשיעור כה קטן.
ועל כך בא רש"י ואומר "זוטר טובא לא גרסינן" אלא ר' אלעזר נשאר בקושיא.
ראו גם בהמשך רש"י "רבי אבהו דידיה אמר. פירש במשמעו של מקרא פירוש אחר שלא פירש בו ר' אלעזר בו, ואין להשיב עליו, כלומר רש"י מדגיש שבניגוד לר' אבהו - ר' אלעזר נשאר בקושיא.

קיבלתי את הרעיון הזה בזכות לינקוש ופרויקט מרכבה, ראו צילום מסך של הקטע הספציפי והתרגום באנגלית למטה.","123","png","3749","True","True","False","","583","95.86.64.33","0","32845","יומא|פ ע"א","0-png"),new Message("32936","32932","עיין שטמ"ק כתובות פ"א ע' ר"ג","30/01/14 01:03","כט שבט","תשע"ד","01:03","Almuaddib","","107","","3749","False","True","False","","125","77.125.99.222","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32939","32934","במחילה מכ"ת","30/01/14 08:06","כט שבט","תשע"ד","08:06","לינקוש","לא הבנתי מה מצאת שם יותר מאשר הגרסה בגמרות שלפנינו (לדוגמא כאן).

לאורך כל האשכול כאן כולם בהחלט הבינו שר' אלעזר נשאר בקושיא, והועלו 2 אפשרויות על איזו גרסה רש"י מעיר, אך אין לזה שום קשר להבנה העקרונית של מהלך הסוגיה.","58","","3749","True","True","False","","222","84.228.49.86","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32937","32936","אין כרגע תחת ידי","30/01/14 01:29","כט שבט","תשע"ד","01:29","אלף בית רשי","אבל תחושתי שלא אמצא שם משהוא שקשור בדרך ענינית בדיוק להסבר על הצורך של רשי בהגהה, אלא שעל זה ככל הנראה הרמת ידים ועכשיו אתה מנסה לדון על הסיפה של דברי על רוח הקודש על כן הא לך קישור זה","278","","3749","True","True","False","","238","184.145.209.212","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32938","32937","לא. תחושתך שגויה.","30/01/14 07:05","כט שבט","תשע"ד","07:05","Almuaddib","ראה שם, כמו במקומות נוספים, התייחסות למשמעות "הכי גרסינן" ו"לא גרסינן" בדברי רש"י.","107","","3749","True","True","False","","189","87.68.33.203","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32955","32938","חוזרני בי מח"בכ אבל המ"מ שלך","30/01/14 12:56","כט שבט","תשע"ד","12:56","אלף בית רשי","לא ברור לי דיו ולא הצלחתי למצוא נא למקד יותר, זה מעניין אותי מאוד לראות את זה.
עכ"פ יש אפשרות אולי לפתוח את הר"ת ה"ג שברש"י ה'כא ג'רסינן והכוונה לכאן גורסים ולא בסוכה,
עוד כפי שציינתי כבר שרש"י משנה שני דברים ראשון מוחק את המילים "זטר טובא" ועל זה כתב לא גרסינן, והדבר השני שמציין איך שצריך לגרוס ואז משנה את המילה ואימא - ואימר וע"ז כתב ה"ג

אגב דבר מעניין שאמר לי אתמול הרב מייזלעס מח"ס מטבע שטבעו חכמים ועוד ספרים, שיש שני רש"י הכי ארוכים בש"ס כמדומני שציין לסוף מס' גיטין וביבמות אינני זוכר איפה , ושניהם בעלי אותם מס' תיבות ופלא","278","","3749","True","True","False","","244","65.92.238.152","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32950","32939","הוא מצא שם את התרגום לאנגלית","30/01/14 12:11","כט שבט","תשע"ד","12:11","דוד כוכב","המופיע למטה על גבי רקע שחור:
that is very small - ובתוספת סימן קריאה.","125","","3749","True","True","False","","145","95.86.125.108","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32951","32950","?so what","30/01/14 12:16","כט שבט","תשע"ד","12:16","לינקוש","ראיתי את זה גם מקודם, ולא הבנתי מה התרגום המילולי מוכיח.","58","","3749","True","True","False","","199","84.228.49.86","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32953","32951","so that","30/01/14 12:33","כט שבט","תשע"ד","12:33","דוד כוכב","תרגום זה מבין ש"דזוטר טובא" הוא תשובה לשאלה "ואימא ביעתא דציפורתא". ואין כאן (כפי שאני הבנתי בגמרא) שאלה ארוכה: "ואימא ביעתא דציפורתא דזוטר טובא?" שעליה רק רבי אבהו עונה בהמשך.","125","","3749","True","True","False","","143","95.86.125.108","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32954","32953","?sure","30/01/14 12:41","כט שבט","תשע"ד","12:41","לינקוש","אנא שאל את דובר/ת האנגלית בסביבתך לתרגום כל המשפט:

!But instead say it is the egg of a little bird, that is very small

(ובנוסף - אנא שים לב שגם בנוגע לשאלות הקודמות - את סימן הקריאה הם שמו בסיום השאלה ולא בסיום התשובה)","58","","3749","True","True","False","","226","84.228.49.86","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32956","32954","שמע, אני לא חזק באנגלית","30/01/14 12:58","כט שבט","תשע"ד","12:58","דוד כוכב","ואין פה כרגע מישהו לשאול אותו מה כתבת חוץ מאשר את גאון גאוני הלמדנים (גוג"ל בלע"ז). מכל מקום זה לא מטריד אותי מהי כוונת תרגום התוכנה. שאלת מה בתרגום נתן את הרעיון לאיתן. והתשובה היא שהוא הבין לפום ריהטא מהתרגום כמו שאני הבנתי, גם את"ל שניתן לפרשו אחרת.","125","","3749","True","True","False","","175","95.86.125.108","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32957","32956",""לפום ריהטא" ?","30/01/14 13:03","כט שבט","תשע"ד","13:03","לינקוש","כשלעצמי תמהתי מה התועלת "במרכבה" הנ"ל, על אף דברי ההתרגשות שכאן, וכעת אני רואה כבר נזק קל - שלומדים טועים בגלל הבנה לקויה של אופן הצגת התרגום/התוכנה ("את"ל שניתן לפרשו אחרת"???? - מהיכי תיתי??? לא רק שניתן אלא הכרחי ורק כך אפשר לפרשו)

ובכל מקרה - ברור כאור השמש, שמרכבה לא התכוונו לפרש שזה כבר התירוץ, וחבל שנתנו מקום ללומדים (שני ת"ח מופלגים שבפורום שלנו) לטעות.","58","","3749","True","True","False","","655","84.228.49.86","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32960","32957","מה ההתרגשות?","30/01/14 13:22","כט שבט","תשע"ד","13:22","דוד כוכב","איני יודע אודות איתן, אבל לגבי עצמי - אני עם הארץ גדול באנגלית, וגם לא קראתי שום משפט שלם שם אלא רק את המילים שאיתן ביקש להציג. ולכן לא קבעתי דבר אודות פירושם הנכון. כך שאין שום מקום להזדעזע מהבנה או חוסר הבנה של מי שיבקש להעזר בתוכנה.","125","","3749","True","True","False","","155","95.86.125.108","0","32845","יומא|פ ע"א",""),new Message("32962","32957","רק התרגום לא מרגש כלל. מה שמרגש","30/01/14 14:27","כט שבט","תשע"ד","14:27","יהודי_קדום","זה שאר הפונקציות. הצבעה בגמרא מסמנת את ד״ה ברש״י, אנימציות ועוד. אבל מעל לכל שכל אחד יכול להוסיף מלימודו כמו בויקיפדיה.","233","","3749","True","True","False","","194","37.26.147.165","0","32845","יומא|פ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);