var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32837;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32837","0","איסור נעילת הסנדל ביום הכיפורים","25/01/14 18:41","כד שבט","תשע"ד","18:41","הודו_כי_טוב","לפי מה שהבינותי האיסור הוא כי זו הנאה ובלי הסנדל זה עינוי

כיום נוהגים ללכת בנעלי ספורט יוקרתיים , יפים ,נוחים ואורתופדיים אפילו ! וזאת כי אסור סנדל מעור (הקבליסטים מקשרים את העור לשטן)
.
האם אין כאן סתירה מהכוונה המקורית כי בנוהג של היום
עינוי אי לבישת הסנדל איבד ממשמעותו במקרה הטוב ואולי אף הפך לעונג ?","207","","3745","True","True","False","","979","46.117.14.249","0","0","יומא|עח ע"א",""),new Message("32840","32837","תגובתו של הרב המכריע","25/01/14 23:10","כד שבט","תשע"ד","23:10","הודו_כי_טוב","אתה בהחלט צודק.

אבל להלכה יש גדרים שלא משתנים גם אם בגלל זה תוכן מסתלף.

לכן ההלכה נשארה רק עור אסור.

אבל באמת רוב הפוסקים כתבו שישתדל ללכת במנעלים לא נוחים ויש שממש אסרו זאת.



בבית הכנסת שלי בבני ברק, רוב המתפללים באים אפילו ללא נעלי בית, רק עם גרביים (בדרך כלל זוג כפול).



שבוע טוב","207","","3745","True","True","False","","232","46.117.14.249","0","32837","יומא|עח ע"א",""),new Message("32862","32840","סיכום דעות הראשונים (ע"פ ערוך השולחן)","26/01/14 23:11","כה שבט","תשע"ד","23:11","איתן","באמת לפי רש"י גם קב הקטע אסור, למרות שהוא מעץ, לעומת המנעל משעם והוצא ושאר אלו שהוזכרו להיתר, היות והוא מנעל בניגוד לכל האחרים. וכן דעת בעל המאור שכל שהוא מגן נקרא מנעל.
גם הרמב"ם משמע לענ"ד לאסור, שהוא כתב "ומותר לצאת בסנדל של שעם ושל גמי וכיוצא בהם שהרי קושי הארץ מגיע לרגליו ומרגיש שהוא יחף". משמע שנעלים אורטופדיות ודומיהן הוא יאסור. וראיתי שזכיתי לכוון לדברי ערוך השלחן, שהסביר שהרמב"ם לא פסק שמנעל של עץ נקרא מנעל, להיפך הוא פסק בהלכות יבום וחליצה שאינו נקרא מנעל, אלא שביוה"כ כתיב "תענו" והעינוי בנעילת הסנדל הוא שירגיש את קושי הארץ.

ואעפ"כ, דעת הרי"ף שרק מנעל של עור אסור. הרי"ף כלל לא העתיק מסוגייתנו את הנושא של קב הקטע. וכתב הרמב"ן היות והוא סובר שהדברים נאמרו רק אליבא דר' מאיר ור' יוסי, אבל חכמים חולקים וסוברים שאינו נקרא מנעל, ע' יבמות ק"ג ע"ב, (וברי"ף שם דף ל"ג ע"ב בדפי הרי"ף).
וכ"ד הרא"ש והטור, וכן ההלכה בשו"ע, שרק מנעל של עור אסור.

(נראה לי פשוט שהרמב"ם יסביר שגם הרי"ף סובר כמוהו. שהרי הרי"ף פסק ביבמות שמנעל של עץ אינו מנעל, ואעפ"כ היתיר כאן רק הוצא וגמי ודומיהן, יסביר הרמב"ם שגם הרי"ף סבור שדוקא אלו הותרו, ובגלל הסברא הנ"ל "שהרי קושי הארץ מגיע לרגליו ומרגיש שהוא יחף". אבל כאמור הרא"ש הטור והשו"ע הסבירו את הרי"ף שרק עור אסור).

ועם זה - כמה אחרונים כתבו להחמיר, הפתחי תשובה (בהלכות תשעה באב, סי' תקנ"ד סע' ט"ז) הביא תשובת הפנים מאירות להחמיר, וכ"כ בהגהת החת"ס, גם המשנ"ב כתב שראוי להחמיר כך (סי' תרי"ד סק"ה).
רק יש לשים לב שהפתחי תשובה דיבר אפילו על ת"ב, ואילו המשנ"ב דיבר דוקא על יוה"כ.","123","","3744","True","True","False","","253","95.86.64.33","0","32837","יומא|עח ע"א",""),new Message("32867","32862","גם הב"ח והגר"א אוסרים","27/01/14 00:16","כו שבט","תשע"ד","00:16","דוד כוכב","וכן פסק הרב מרדכי אליהו שצריך שיהא מנעל שמרגישים בו את האבנים שתחתיו.","125","","3743","True","True","False","","106","95.86.125.115","0","32837","יומא|עח ע"א",""),new Message("32895","32867","תמיהני","27/01/14 22:54","כו שבט","תשע"ד","22:54","איתן","הב"ח באמת כתב שיש ללכת יחף ממש, ואפילו גרבים זה רק לדבר מצוה או למפונק או אם יש סכנת עקרב. אבל הביה"ל כתב שלא הביאו היות ודעתו לא התקבלה.

לגבי הגר"א יותר קשה לי, בגלל האריכות הרבה. הוא מבאר את דיעות הראשונים, ומתווכח איתם, וקשה להבין מה בדיוק מסקנתו. הרוצה יוכל להיעזר ב"ברכת אליהו" (ס"ק ה' והלאה). אני מקווה שתהיה לי האפשרות ללמוד את דבריו, אך בנתיים רק אשאל: אם הגר"א אכן היה מחמיר כרש"י והרמב"ם והמאור - האם לא היה המשנ"ב מציין זאת? האם היה מסתפק ב"פנים מאירות" וחת"ס?
גם בספר "פסקי הגר"א" של הרב צבי הירש מנווארדוק, ספר המסכם את דעת הגר"א בכל סימן וסימן בארבעת (!) חלקי שו"ע - לא הביא בסעיף זה דבר.

אבל ודאי שלפסוק כך לחומרא, כרש"י והרמב"ם ובעל המאור, (וכאמור לעיל, מסתבר שהרמב"ם יסבור שגם דעת הרי"ף כך)- גם המשנ"ב הביא בעצמו שראוי להחמיר.","123","","3743","True","True","False","","316","95.86.64.33","0","32837","יומא|עח ע"א",""),new Message("32897","32895","המשנ"ב הביא את הגר"א","28/01/14 08:09","כז שבט","תשע"ד","08:09","דוד כוכב","בסימן שא סעיף טז ס"ק נט: "ועי"ש בביאור הגר"א... אבל מ"מ לדינא משמע דמצדד כהרמב"ן". זה לשון ביאור הגר"א שם: "ולהלכה נראה עיקר כהרמב"ן וא"צ לסברא דמחופה עור מיהדק ודלא כרשב"א".
אבל בביאור הגר"א סימן תריד סעיף ב כתב: "ומ"מ כל הוכחתם של הרמב"ן והרשב"א מאוקימתא דרבא בשבת אינו מוכרח, דבירושלמי...".
וצריך לעיין.","125","","3742","True","True","False","","108","95.86.125.115","0","32837","יומא|עח ע"א",""),new Message("36502","32897","הסבר לאיסור "נעילת הסנדל" מדוע רק של עור","05/08/14 14:57","ט אב","תשע"ד","14:57","איתן","תשעה באב היום,
קראו הסבר באתר "חידוש" בשם הרב שלמה זלמן זצ"ל מדוע דוקא מנעל של עור אסור.

על החשיבות שלא ללכת יחף קראו כאן בפורטל בפסחים קי"ג.","123","","3553","True","True","False","","316","95.86.90.182","0","32837","יומא|עח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);