var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3265;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3265","0","מה בין עדים לבין שטר?","02/08/10 20:08","כב אב","תש"ע","20:08","דוד כוכב","על כך כאן.","125","","5019","True","True","False","","954","212.76.125.73","0","0","שבועות|לז ע"ב",""),new Message("3268","3265","שמא מת ושמא ימות; החילוק בין עדים לשטר","02/08/10 22:42","כב אב","תש"ע","22:42","ברוך","א. הרב כוכב מציין לגיטין כח, שם אומר רבא, כי לשמא מת לא חיישינן, ומציין שהלכה כמותו. מדוע אם כך פוטר רב הונא בריה דרב יהושע עדים הכופרים בין בהלואה בעדים ובין בהלואה בשטר?
בהמשך הסוגיה בגיטין, שם בעמוד ב, נאמר, כי לשמא מת לא חיישינן, אך לשמא ימות מחלוקת תנאים אם חיישינן. וכבר כתב הרמב"ם בהלכות נזירות פרק א הלכה ד:
"האומר לא אפטר מן העולם עד שאהיה נזיר הרי זה נזיר מיד שמא ימות עתה" ועיין שם בלחם משנה, שמסיק שהלכה כרבי יהודה שחיישינן לשמא ימות. וכן הסברא נותנת, שסוף כל החי למות.
יתירה מכך, באותה הסוגיה בגיטין מוכח, שהחוששים שמא אדם ימות חוששים גם לבקיעת הנאד, ומשמע שמדובר באותה רמת החשש לאובדן אנשים וחפצים. וגם כאן הסברא נותנת, שכל חומר סופו כליה.
ואם כן זהו לכאורה הביאור הנכון לדברי רב הונא בריה דרב יהושע, מדוע העדים שכפרו חייבים, אף אם היו עדים אחרים או שטר. שסוף סוף גרמו הפסד למי שידעו לו עדות, שכן גם העדים וגם השטר אינם מבטיחים את זכייתו בממון, כיון שיכולים למות או לההאבד.

ב. האם רב פפא בהכרח חולק על הסוגיה בגיטין, ומחלק בין שמא ימות לבין שמא יאבד השטר?
ייתכן שלא. כבר ציינתי כאן בעבר, שישנם שני הסברים אפשריים לשאלה מדוע לפטור עדים שכפרו, כאשר ישנה עדות אחרת שניתן להשתמש בה. אפשרות אחת היא שאין כאן גרימת הפסד ממוני. נגד אפשרות זו יוצא רב הונא בריה דרב יהושע, שכן חיישינן שמא ימותו העדים ושמא יאבד השטר.
נראה לי שהאפשרות השניה לביאור הדין תהלום את שיטת רב פפא. האפשרות השניה היא, שחיוב קרבן העדות נובע מביטול המצוה להעיד, וכאשר ישנה עדות אחרת החיוב להעיד חלש יותר. והנה, במקום זה ניתן לחלק בין עדים לבין שטר. שכן עדים אחרים צריכים עדיין להעיד, וכל עוד לא העידו, אין זה מבטל את החיוב של כת אחרת להעיד. ולא יכולים לומר שתתקיים המצוה על ידי אחרים, שמא ימותו אותם אחרים. אך בשטר הרי למדנו ש'עדים החתומים על השטר - נעשה כמי שנחקרה עדותן בב"ד'. כלומר, כל עוד השטר מונח, הרי שמצות העדות כבר התקיימה, ועל כן כבר עתה אין חיוב העדאה על העדים האחרים, ואם כפרו פטורים. ועל כן מחלק רב פפא בין עדים, שם חיישינן לשמא ימות, לבין שטר, ש'הא מנח'.","86","","5019","True","True","False","","262","84.229.86.191","0","3265","שבועות|לז ע"ב",""),new Message("3278","3265","בירושלמי "עקפו" את שאלתך בפשטות","03/08/10 11:36","כג אב","תש"ע","11:36","Almuaddib","השאלה של רב פפא נאמרת לא בשם מישהו, והתשובה פשוטה - עדים עלולים לשכוח, בניגוד לשטר.","107","","5018","True","True","False","","120","81.218.141.168","0","3265","שבועות|לז ע"ב",""),new Message("3286","3278","נכון אך הבבלי לא קיבל זאת והלך רחוק יותר","03/08/10 16:33","כג אב","תש"ע","16:33","דוד כוכב","","125","","5018","False","True","False","","87","212.76.117.176","0","3265","שבועות|לז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);