var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32038;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32038","0","ללז,א : דמצדד אצדודי - בירור","14/12/13 19:09","יא טבת","תשע"ד","19:09","עלי",""הסגן בימינו וראש בית אב בשמאלו: אמר רב יהודה המהלך לימין רבו הרי זה בור תנן הסגן בימינו וראש בית אב בשמאלו ועוד תניא שלשה שהיו מהלכין בדרך הרב באמצע גדול בימינו וקטן משמאלו וכן מצינו בשלשה מלאכי השרת שבאו אצל אברהם מיכאל באמצע גבריאל בימינו ורפאל בשמאלו תרגומא רב שמואל בר פפא קמיה דרב אדא כדי שיתכסה בו רבו והתניא המהלך כנגד רבו הרי זה בור אחורי רבו הרי זה מגסי הרוח דמצדד אצדודי".
ופירש"י : ג' שהיו מהלכין בדרך. לא ילכו זה אחר זה אלא בשורה אחת וכן מצינו במלאכי השרת מדכתיב (בראשית יח) שלשה נצבים עליו מכלל שבשורה אחת הוו קיימי זה אצל זה דאי זה אחר זה קיימי אין זה נצבים עליו אלא ראשון: כדי שיתכסה בו רבו. הא דקתני מימינו לא שילך אצלו אלא מאחוריו ומיהו גדול לימין וקטן לצד שמאל אצל גדול ושניהם אחורי הרב ממש: ה''ג והתניא המהלך כנגד רבו הרי זה בור אחורי רבו הרי זה מגסי הרוח: דמצדד אצדודי. לא אצל ממש ולא אחורי ממש אלא שיכסה בו רבו מקצת צד רבו:
אם כן מבואר שמשמעות הביטוי דלעיל היא הליכה לא ממש בשורה ישרה החשוב מצוי לפנים ומלוויו מעט מאחוריו מצידיו.
אבל הבה נשווה לנלמד במנחות צח,ב :"ור' אלעזר בר' שמעון מאי טעמא גמר מארון מה ארון צפון ודרום אף הני נמי צפון ודרום ורבי נמי ליגמר מארון דנין חוץ מחוץ ואין דנין חוץ מבפנים ור' אלעזר בר' שמעון ליגמר ממנורה אמר לך מנורה גופה צפון ודרום הוה מנחה אלא הכתיב יערוך אותו אהרן ובניו דמצדד להו אצדודי דתניא {במדבר ח-ב} אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות מלמד שהיו מצדדין פניהם כלפי נר אמצעי". המשך להלן","209","","3792","True","True","False","","936","212.76.102.141","0","0","יומא|לז ע"א",""),new Message("32039","32038","המשך","14/12/13 19:22","יא טבת","תשע"ד","19:22","עלי","ושם פירש"י :"מצדד להו אצדודי. לעולם צפון ודרום מנחי ואפי' הכי ליכא אלא חד כלפי מערב והיינו אמצעי שפי הפתילה כלפי מערב ושאר הפתילות מצודדות פיהן כלפי האמצעי שג' של צד צפון מצודדות כלפי דרום וג' של צד דרום מצודדות כלפי צפון: אל מול פני המנורה. אמצעי עומד על גופה של מנורה והשאר על הקנים ומשמע קרא אותן שעל הקנים מצודדות כלפי אותם של מערב"
אם כן כאן לא פירש שהכוונה שהנר המערבי מצוי לפנים ושאר הנרות מצויים מעט מאחוריו.
אבל במגילה כא,ב מובא :"דתניא {במדבר ח-ב} אל מול פני המנורה יאירו מלמד שמצדד פניהם כלפי נר מערבי ונר מערבי כלפי שכינה ואמר רבי יוחנן מכאן שאמצעי משובח", ופירש"י שם :"נר מערבי. הוא נר אמצעי למאן דאמר נרות צפון ודרום מונחין הוי אמצעי משוך קימעא כלפי מערב חוץ משאר נרות דלמאן דאמר מערב ומזרח מונחין לא משום דהוי מערבי השני כלפי מזרח הכי איתא במנחות"
אם כן כאן מפרש רש"י שאכן הנר המערבי לשיטת ראב"ש מצוי לפי שאר הנרות.
והנה הרמב"ם בתארו את המנורה, הן בפירוש המשנה במסכת תמיד, והן במשנה תורה, מתאר אותה לכאורה כבעלת נרות העומדים בקו ישר , בכותבו בהלכות בית הבחירה ג,ח :"ששת הנרות הקבועים בששת הקנים היוצאים מן המנורה כולן פניהם לנר האמצעי שעל קני המנורה וזה הנר האמצעי פניו כנגד קדש הקדשים והוא הנקרא נר מערבי: ושם ג,יב :"השלחן היה ארכו שנים עשר טפח ורחבו ששה טפחים. והיה מונח ארכו לאורך הבית ורוחבו לרוחב הבית וכן שאר כל הכלים שבמקדש אורכן לאורכו של בית ורחבן לרוחב הבית חוץ מן הארון שהיה אורכו לרוחב הבית. וכן נרות המנורה כנגד רוחב הבית בין הצפון ובין הדרום"
המשך להלן","209","","3792","True","True","False","","162","212.76.102.141","0","32038","יומא|לז ע"א",""),new Message("32040","32039","המשך","14/12/13 19:32","יא טבת","תשע"ד","19:32","עלי","וכאן באה כמובן השאלה :
אם פשוט שמשמעות הביטוי מצדד אצדודי כבסוגייתנו, מדוע לא בארו רש"י במנחות והרמב"ם כך גם את מבנה המנורה, וכפי שתיאר אותה רס"ג ( פירושו היה מוכר בעבר רק דרך פירוש אבן עזרא לתורה, ועתה מצוי פירושו לספר שמות בהוצאת מוסד הרב קוק, שהו"ל י.רצהבי ז"ל), בצורת חצי עיגול, כאשר ששת הקנים מצויים מזרחית לנר המערבי בחצי עיגול, ועוד, שמנוסח הספרי זוטא בהעלותך ג"כ נראה שכך היתה צורת המנורה ?
אילו בארו הראשונים באופן זה את צורת המנורה היו נפתרים קשיים רבים בסוגיות המנורה וסדר הדלקתה שאין בידינו כיום לבארן כראוי.
על עניינים אלו כתבתי מאמרים ארוכים שהועלו בפורטל במנחות צח,ב, על צורת המנורה וכיוון עמידתה, ועל מיקום הכלים במקדש, ועל דישון המנורה וסדר הדלקתה.
אשמח לקבל כל תגובה מהקוראים !","209","","3792","True","True","False","","158","212.76.102.141","0","32038","יומא|לז ע"א",""),new Message("32056","32040","סביר דוקא לפרש כאן כמו שם","14/12/13 22:32","יא טבת","תשע"ד","22:32","דוד כוכב","שהמלוים מפנים את פניהם וגופם מעט לעבר הרב, וכך אינם במצב של "כנגד רבו".","125","","3792","True","True","False","","90","95.86.122.97","0","32038","יומא|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);