var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32001;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32001","0","הערה ועיון לדף לג","12/12/13 11:06","ט טבת","תשע"ד","11:06","עלי","למדנו אתמול :"תניא שלחן בצפון משוך מן הכותל שתי אמות ומחצה ומנורה בדרום משוכה מן הכותל שתי אמות ומחצה מזבח ממוצע ועומד באמצע ומשוך כלפי חוץ קימעא".
ופירש"י :"משוך מן הכותל. מרוחק מן הכותל צפוני שתי אמות ומחצה שיעור דרך שני כהנים זה אצל זה המסדרין שתי מערכות של לחם הפנים בשבת ומצוותו לסדרן ולסלקן יחד וארבעה נכנסין שנים מצד זה של שלחן לסלק את המערכה הישנה של לחם הפנים ושנים מצד זה לסדר החדשה: משוכה מן הכותל שתי אמות ומחצה. כמדת השולחן דהא כתיב (שמות כו) נכח השלחן זה בצד זה: כלפי חוץ. כלפי מזרח לצד פתח ההיכל:".

במאמר שהועלה בדך נא ובמנחות צח, הערתי שמוזר הדבר שרש"י מסביר כאן שהמרחק של 2.5 אמות בין השולחן לכתל הצפוני, מיועד לצורך מעבר הכהנים בעת החלפת לחם הפנים, אך מתעלם ואינו מציין שהדבר נכון רק לשיטת רבי יהודה ולא לשיטת רבי אלעזר ברבי שמעון, החולקים בשאלה כיצד עמד השולחן בהיכל.
לשיטת רבי יהודה השולחן עמד כשאורכו לאורך ההיכל ולכן החלפת הלחם אכן הצריכה רווח של 2.5 אמות בין השולחן לכתל.
לשיטת ראב"ש השולחן עמד כשאורכו לרוחב ההיכל ולכן לא היה צורך ברווח שכזה ולכן השולחן הועמד צמוד לכתל או עד מרחק של 0.5 אמה ממנו שהוא מרחק זניח, וא"כ הברייתא המובאת בזה אינה תואמת לשיטתו.
עיינו במאמר על הקושי הנובע מכך לגבי הסבר המחלוקת לגבי דרך המעבר של הכה"ג אל קה"ק ביוה"כפ, בשיטת רש"י.
ברם תמיהה יסודית זו אינה היחידה בסוגיה.
לפי הברייתא יוצא שבבית שני - בו היו רק שולחן אחד ומנורה אחת בהיכל, בניגוד לבית ראשון בו היו י"א שולחנות וי"א מנורות בהיכל - השולחן והמנורה עמדו במרחק מסויים -שלא נקבע בברייתא - מהפרוכות, ורק נקבע שהמזבח ( הזהב ) הועמד מעט מזרחה להם.( המשך בהודעה הבאה )","209","","3791","True","True","False","","845","194.114.146.227","0","0","יומא|לד ע"א",""),new Message("32002","32001","המשך","12/12/13 11:30","ט טבת","תשע"ד","11:30","עלי","בברייתא דמלה"מ נקבע שמיקום השולחן והמנורה במשכן היה כך ששפתם המזרחית הועמדה על קו הרוחב שבמרחק 5 אמות מהפרוכת, והמזבח במרחק 10 אמות, וכל זה כמובן לכתחילה בלבד, כנלמד מהכתוב ( עיי"ש במאמר כיצד למדים זאת ).
בבית ראשון, נקבע מיקום שולחן ומנורת משרע"ה במרחק זהה לזה שבמשכן כלומר 5 אמות מהפרוכת, ואילו המזבח הועמד במרחק 20 אמה מהפרוכת שהוא מחצית אורך ההיכל, כמו ש-10 האמות במשכן הן מחצית אורך הקדש במשכן.
אם הקפידו ( לכתחילה ) להעמיד את השולחן המנורה והמזבח בדיוק במרחקים הנ"ל במשכן, וגם בבית ראשון הקפידו (כך עולה מהכתוב במקרא, עיי"ש במאמר ) להעמידם במרחק מסויים מהפרוכת, באופן דומה לזה שבמשכן ( כי יש לזכור שאורך ורוחב ההיכל בביהמ"ק היה כפול מזה של הקדש במשכן, ועיי"ש במאמר ), יש לשאול מדוע לא הקפידו גם בבית שני על אותם מיקומים של הכלים, אף שהיו רק שלשה ולא יותר כבבית ראשון, כלומר מדוע לא הקפידו להעמיד את השולחן והמנורה במרחק 5 אמות מהפרוכות ואת המזבח במרחק 20 אמות, מדוע הברייתא מתייחסת רק למצב הדיעבד ולא הלכתחילה.
ברור שבעקבות הברייתא שלנו גם הרמב"ם מתייחס כך למיקום הכלים.
אני מקוה שיום השלג יאפשר לקרוא הערה ארוכה זו בנחת...","209","","3791","True","True","False","","145","194.114.146.227","0","32001","יומא|לד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);