var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31689;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31689","0","האם לכך התכוון ר' יהודה? לא מוגזם?","20/11/13 19:39","יז כסלו","תשע"ד","19:39","שיננא","לאחר דיון ארוך הגמרא מגיעה למסקנה שכך יש לבאר את דברי רבי יהודה שאמר במשנה ש"אף אשה אחרת מתקינין לו":

לחדא אמר לה הרי זה גיטיך על מנת שלא תמות חברתיך
ולחדא אמר לה ה''ז גיטיך על מנת שאכנס אני לבית הכנסת
דאי מייתא הא קיימא הא ואי מייתא הא קיימא הא
מאי איכא למימר דילמא מייתא חברתה בפלגא דעבודה ועבד ליה עבודה למפרע בשני בתים אי חזי לה דקא בעיא למימת קדים איהו ועייל לבית הכנסת ומשוי לגיטא דהא גיטא למפרע.

האמנם לכך התכוון ר' יהודה כשאמר "אף אשה אחרת מתקינין לו"? (סליחה על הפקפוק)

לעומת זאת בירושלמי מבואר באופן פשוט יותר - כפי שכתב התוס':
בירושלמי משמע אשה אחרת מתקינין לו מזמנין אותה שאם תמות אשתו ביום הכפורים שיקדש זאת ביוה''כ ופליג אגמרא דידן דפריך התם ויקדש מאתמול דמשמע ליה מתקינין בהזמנה בעלמא ומשני וכפר בעדו ובעד ביתו (ויקרא טז) ולא בעד שני בתים ופריך ולא נמצא כקונה קנין בשבת ומשני משום שבות התירו במקדש","146","","3819","True","True","False","","1377","77.124.253.3","0","0","יומא|יג ע"ב",""),new Message("31697","31689","אכן כך דרכו של הבבלי בשונה מהירושלמי, א","22/11/13 12:38","יט כסלו","תשע"ד","12:38","maruvka","יש בזה היגיון.

התפיסה של הבבלי היא שהתנאים אמרו עיקרון כללי, אפילו כאשר הזכירו בדבריהם מקרה פרטי, והעקרון הזה צריך השלמה של פרטים נוספים.

לדוגמא במקרה שלנו "צריך להתקין (איכשהו) אישה אחרת" אבל כייצד עושים זאת לא פרט רבי יהודה.

דוגמא נוספת:
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף כ עמוד א

מיתיבי: עשבין שתלשן והניחן בחלון, או שעלו מאליהן בחלונות, ומטלוניות שאין בהן שלש על שלש, והאבר והבשר המדולדלין בבהמה ובחיה ועוף ששכן בחלון, ועובד כוכבים שישב בחלון, ובן שמנה המונח בחלון, והמלח, וכלי חרס, וספר תורה - כולם ממעטין בחלון; אבל השלג, והברד, והגליד, והכפור, והמים - כולן אין ממעטין בחלון;

אבל לכל אחד מהדברים הללו יש סייגים עבד בכפות, עשבים דווקא בסוג מסוים וכיוב'. כשבעצם כל מה שהמשנה רצתה להגיד הוא שהכל יכול לחצוץ כל דבר עם תנאיו הוא.


וכן רבים רבים על זה הדרך.

חייבים לציין שיש מקרים בהם האמוראים עצמם דנים בסבירות האוקימתא בדברי התנאים.","93","","3817","True","True","False","","140","68.173.90.175","0","31689","יומא|יג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);