var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31631;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31631","0","האם יתכן שהכה"ג ישאר בטומאתו ביוה"כ?","17/11/13 23:59","יד כסלו","תשע"ד","23:59","שלמה שטרסברג",""מתקיף לה רבי יוסי ברבי חנינא בשלמא ראשון שמא שלישי שני שמא שלישי שלישי שמא שלישי חמישי שמא שביעי ששי שמא שביעי שביעי שמא שביעי אלא רביעי למה לי הזאה כלל לא בשלישי איכא לספוקי ולא בשביעי איכא לספוקי ולטעמיך הזאה כל שבעה מי איכא והא קיימא לן דהזאה שבות ואינה דוחה את השבת אלא מאי אית לך למימר שבעה לבר משבת הכא נמי שבעה לבר מרביעי"

מהגמרא עולה שביום הרביעי אין טעם להזות כי אם הוא שביעי לטומאה יוצא ששלישי לטומאה היה יום לפני שפרש וכיון שלא הייתה הזאה בשלישי הזאת שביעי ללא שלישי אינה כלום.

קשה לי גם אם הסברנו מדוע אין טעם בהזאה ברביעי הרי אם באמת יום הרביעי הוא שביעי לטומאתו יוצא שהכה"ג נטמא ולא הזו עליו לא בשלישי ולא בשבעי. כל ההפרשה היא כדי להבטיח שהכה"ג יהיה טהור בעבודה ביוה"כ והנה לפי חשבון זה יתכן שכל המאמצים יהיו לחינם והכה"ג ישאר בטומאתו?","205","","3821","True","True","False","","945","95.86.88.109","0","0","יומא|ח ע"ב",""),new Message("31642","31631",""מספיקא מי מחזקינן טומאה?!" (כתובות כ:)","18/11/13 01:03","טו כסלו","תשע"ד","01:03","דוד כוכב","ההזאה היא רק למעלה בעלמא, ורק כצורך הנדרש בפסוקים.","125","","3820","True","True","False","","102","95.86.78.53","0","31631","יומא|ח ע"ב",""),new Message("31652","31642","עיין דף ד. בראש העמוד","18/11/13 01:32","טו כסלו","תשע"ד","01:32","שלמה שטרסברג","","205","","3820","False","True","False","","214","95.86.88.109","0","31631","יומא|ח ע"ב",""),new Message("31671","31652","האם צריך להיטהר מיידית?","18/11/13 22:15","טו כסלו","תשע"ד","22:15","איתן","כדי לטהר אדם מטומאת מת צריך שיזו עליו שלישי ושביעי, ואין הכוונה שמיד כשפרש מהטומאה מתחיל לספור את שבעת הימים, אלא רק כשרוצה להיטהר.
ממילא מובן שגם על הכהן הגדול, או השורף את הפרה, די שיזו שלישי ושביעי מתוך ימי הפרישה, אלא שלמעלה בעלמא היזו עליו יותר מכך.

אמנם ראוי באמת לכל אדם שנטמא שמיד כשפורש מהטומאה ינסה להיטהר. כך סוברים רבותינו התנאים הסוברים טבילה בזמנה מצוה, הסביר זאת רש"י (באחת המקבילות) "טבילה בזמנה מצוה. שממהר לטהר עצמו".
אוסיף ואומר:
אך תחילה הקדמה: בתורה שבכתב כתוב שהחובל בחברו - "כאשר עשה כן יעשה לו: עין תחת עין שן תחת שן" ושאלה ידועה היא אם כוונת התורה ש"עין תחת עין" ממון - מדוע כתוב שכאילו צריך לחבול בפועל בחובל כפי שעשה. ואחת התשובות היא שראוי היה לו שיוציאו את עינו או את שינו, כפי אשר עשה.
כיוצא בדבר לענייננו:
בתורה שבכתב משמע שמי שנטמא - צריך להיטהר מיד, ועצם הישארותו בטומאתו - הוא חטא (ויקרא ה) "או נפש אשר תגע בכל דבר טמא ... ונעלם ממנו והוא טמא ואשם" משמע ואשם - בכך שנטמא ולא נטהר. אמנם התורה שבעל פה הסבירה לנו (ר' רש"י) "והוא טמא ואשם. באכילת קודש או בכניסה למקדש" אך התורה שבכתב טוענת שעצם הטומאה - הוא חטא.
וראה עוד התבטאויות רבות מסוג זה. למשל בפרשת שמיני לגבי בעלי חיים טמאים "מבשרם לא תאכלו ובנבלתם לא תגעו" משמע שאסור לנגוע בנבלה, כדי לא להיטמא. ע' רש"י שהכוונה "ובנבלתם לא תגעו. ברגל" כי חייב אדם לטהר את עצמו ברגל, אך ללא רש"י הייתי סובר שאסור להיטמא.
אמור מעתה, לפי הדוגמא שהתורה שבכתב נותנת לנו כיוונים ודגשים -
ראוי לטמא שיטהר במהירות האפשרית.","123","","3820","True","True","False","","311","95.86.108.4","0","31631","יומא|ח ע"ב",""),new Message("31674","31671","כל הדיון בגמרא היה למנ"ד טבלה בזמנה מצוה","19/11/13 09:08","טז כסלו","תשע"ד","09:08","שלמה שטרסברג","","205","","3819","False","True","False","","225","95.86.88.109","0","31631","יומא|ח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);