var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31592;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31592","0","מה המעמד של "אפילו תימא"?","13/11/13 20:11","י כסלו","תשע"ד","20:11","שיננא","אמר ר' זירא שמע מינה בועל נדה אינו כנדה וטובל ביום דאי אמרת בועל נדה כנדה אימת טביל בליליא למחר היכי עביד עבודה והא בעי הערב השמש אלא לאו שמע מינה בועל נדה אינו כנדה
רב שימי מנהרדעא אמר אפי' תימא בועל נדה כנדה דמפרשינן ליה שעה אחת סמוך לשקיעת החמה
מיתיבי כל חייבי טבילות טבילתן ביום נדה ויולדת טבילתן בלילה נדה אין בועל נדה לא נדה וכל דאתי מרבוייא מיתיבי בעל קרי כמגע שרץ בועל נדה כטמא מת מאי לאו לטבילה לא לטומאתן...

כשלמדתי את הגמרא הנ"ל לא הבנתי מדוע הגמרא מקשה (מיתיבי, מיתיבי, ואח"כ ת"ש) על רב שימי מנהרדעא, והרי רב שימי מנהרדעא לא אמר שהוא סובר להלכה שבועל נדה כנדה, אלא הוא רק בא להעיר שאין הכרח בדיוק של ר' זירא כי אפשר היה לומר שלא כדבריו של ר' זירא.
אם כך - מדוע הגמרא מקשה על רב שימי מנהרדעא - והרי הוא בסה"כ העיר שממשנתנו אין הכרח לדייק כר' זירא?

אך לאחר מכן חשבתי שאולי יש לפרש את המונח "אפילו תימא" כרוצה לומר שאכן כך גם יש לסבור (ולא סתם הצעה בעלמא).

האם מישהו מכיר משהו בנוגע למונח תלמודי זה?","146","","3824","True","True","False","","1040","84.229.213.126","0","0","יומא|ו ע"א",""),new Message("31594","31592","הקושיה היא","14/11/13 00:23","יא כסלו","תשע"ד","00:23","דוד כוכב","איך אתה טוען שיתכן שבועל נדה כנדה, והרי בברייתא מבואר אחרת.","125","","3823","True","True","False","","99","95.86.78.53","0","31592","יומא|ו ע"א",""),new Message("31598","31592","הביטויים "תא שמע" ו"אפילו תימא"","14/11/13 09:18","יא כסלו","תשע"ד","09:18","יוסף שמשי","1. לגבי "תא שמע" בסוגייתנו ראה במאמרי בפורטל על הדף.
ודנתי בזה פעמים רבות במאמרים בפורטל. והתייחסתי גם למקרים שבהם ה"תא שמע" מובא אחרי "מיתיבי".

2. לגבי הביטוי "אפילו תימא" כבר כתבתי כמה פעמים בפורטל. ובעיקר דן בזה באריכות ב"בית אהרן", כרך י, עמוד תרע"ו ואילך","195","","3823","True","True","False","","101","37.142.111.172","0","31592","יומא|ו ע"א",""),new Message("31597","31594","חשבתי כך אך קשה לי לפרש כך","14/11/13 08:31","יא כסלו","תשע"ד","08:31","שיננא","יותר קל לי להבין שאמורא שאומר "אפילו תימא" היינו שכך הוא גם סובר (ולא רק כהצעה בעלמא).

בדיוק כפי שנקטו בעלי הכללים לגבי פסיקת ההלכה בהתייחס למונח "אם תימצי לומר".


אם מדובר בהצעה בעלמא, אז האמורא יודע שייתכן שמקורות אחרים יוכיחו אחרת, אלא הוא מתייחס רק למקור הנוכחי, בניגוד לאמורא שאמר לפניו בוודאות "שמע מינה".

אז אשוב לראשונות:
אם מישהו מכיר התייחסות מוסמכת למונח התלמודי "אפילו תימא" אשמח לשמוע.","146","","3823","True","True","False","","222","77.127.117.176","0","31592","יומא|ו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);