var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31450;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31450","0","פטום שמן המשחה - האם מושחים כהנים מלכים","06/11/13 01:16","ג כסלו","תשע"ד","01:16","איתן","סוגייתנו נמצאת כלשונה גם בירושלמי סוטה פ"ח ה"ג והוריות פ"ג ה"ב, ובבבלי הוריות שם (דף י"א ע"ב) וכריתות ה' סוף ע"א.
כמה נקודות:
א. יש כמה אמירות שנמצאות בבבלי בשם אמוראים, ואפילו מאוחרים, כגון רבא ורב פפא, ואילו בירושלמי הם בסתמא. ובודאי שלחוקרי הגירסאות וחוקרי השתלשלות עריכת התלמודים יש מה להעיר וללמוד כאן.

ב. בירושלמי: פטום שמן המשחה (שמות ל-כג) ואתה קח לך וגו' וקידה חמש מאות וגו' שהן אלף וחמש מאות מנים: לעומת זאת בבבלי – אלף שבע מאות וחמישים מנים.
המחלוקת בינהם, האם 1,500 או 1,750, היא בפירוש הפסוק ואתה קח לך בשמים ראש, מר דרור חמש מאות, וקנמן בשם מחציתו חמישים ומאתים, וקנה בושם חמישים ומאתים, וקידה חמש מאות, בשקל הקודש,
הירושלמי הבין מור דרור חמש מאות, וקנמון בשם מחציתו של מור דרור, חמישים ומאתים,
ואם כך - 500+250+250+500 סה"כ 1,500 שקלים.

ואילו הבבלי הבין "קנמן בשם - מחציתו חמישים ומאתים" דהיינו "מחציתו של קנמן בשם הוא חמישים ומאתים", סה"כ חמש מאות שקלים,
וא"כ כל החומרים ביחד 500+500+250+500 סה"כ 1,750 שקלים.

המשך - בהודעה הבאה.","123","","3825","True","True","False","","1316","95.86.67.101","0","0","שקלים|טז ע"א",""),new Message("31451","31450","האם מושחים כהנים מלכים","06/11/13 01:26","ג כסלו","תשע"ד","01:26","איתן","המשך
ג. אין מושחין כהנים מלכים אמר רבי (יונה אמר ר' אבי) יודה ענתונדרייא על שם (בראשית מט-י) לא יסור שבט מיהודה אמר ר' חייא בר אדא (דברים יז-כ) למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל מה כתיב בתריה לא יהיה לכהנים הלוים
קטע זה כלל אינו בבבלי.

ניתן לפרש בשני אופנים:
"אין מושחים כהנים מלכים" כלומר "אין מעמידים מלך מן הכהנים".
לפי רב יהודה ענתודרייא המקור הוא "לא יסור שבט מיהודה" וא"כ כוונת הברייתא כלומר אין למשוח מלך מאף שבט, אפילו לא מן הכהנים,
ואילו רב חייא בר אדא לומד מ"לא יהיה לכהנים הלווים" ואם כן הוא חולק וסובר שמשאר השבטים מותר להעמיד מלך, אך לא מן הכהנים. (וכך פירש הפני משה)
ולפי זה הבבלי שאינו מביא זאת – חולק וסובר שאין מניעה להעמיד מלך מאף שבט.

פירוש שני – "אין מושחים כהנים מלכים" פירושו אם ממליכים מלך מן הכהנים – אין מושחים אותו בשמן המשחה.
לפי רב יהודה משום "לא יסור שבט מיהודה" כלומר כיון שאין להסיר את המלכות מיהודה – אין למשוח מלך משבט אחר בשמן המשחה.
ולפי רב חייא למדים זאת מ"לא יהיה לכהנים הלוויים" ולפי זה כוונת הברייתא "אפילו כהנים, שאינם זרים אצל שמן המשחה – אין למשוח אותם בו כשמממליכים אותם". ולפי זה אין מחלוקת בין רב יהודה ורב חייא בר אדא. (וכך פירש קרבן העדה)
ולפי זה הסוגיא לא הסתייגה בהמלכת מלך משאר השבטים אלא רק ממשיחתו בשמן המשחה, דברים שבעצם כבר הובאו לפני כן, הן בירושלמי והן בבבלי.

את דברי קרבן העדה ופני משה תמצאו בכל אחת מהסוגיות, המקום הנוח ביותר הוא במסכת סוטה (קישור - לעיל), וע"ע ב"מראה הפנים" שם.

גם הרמב"ן בפרשת ויחי הלך בדרך זו, שאין למשוח מלך משבט אחר, לפי רב יהודה – "לא יסור שבט מיהודה", כדי שלא יהיה עליו הוד מלכות אלא יהיה לכל היותר כמו השוטרים והשופטים, ורב חייא הוסיף ואמר שלכהנים בכלל אסור שיהיה חלק ונחלה.
כאמור לפי פירוש זה הסוגיא כלל לא דנה בעצם המלכת מלך משבט אחר. אלא שלדעת הרמב"ן, המלכת מלך משבט אחר – אסורה, "לא יסור שבט מיהודה", את המלכות הנחיל יעקב ליהודה וכל מי שמממליך מלך משבט אחר "עובר על דעת אביהם ומעבירים נחלה". לענ"ד הרמב"ן אינו סובר שזהו לאו ממש, הוא הרי לא נזכר בתלמוד, גם בספר המצוות לא מביא הרמב"ן איסור זה למיטב ידיעתי, אלא זה איסור של העברת נחלה מהזכאי לה.

להלכה הרמב"ם (פ"א מהלכות מלכים ה"ח והלאה) לא מזכיר שום חילוק בין הכהנים לשאר השבטים, הן לעניין שמותר להעמיד מלך מכל שבט, והן - הלכה י' - לענין שאינו נמשח בשמן המשחה.
גם בהלכות חנוכה, פ"ג ה"א, שמזכיר את מלכות החשמונאים – אין בדבריו שום הסתייגות ממלכותם, להיפך הוא אף מציין "שחזרה המלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני" כאשר ידוע לכל כי במאה השנים האחרונות היה זה מלך-בובה שנשלט על ידי הרומאים, וכנראה שהרמב"ם רואה חשיבות רבה בעצם העובדה שיש מלך בישראל. אין כאן המקום להאריך בסוגיא זו (ואנא שלא יתחיל כאן ויכוח על ההשוואה לימינו - זו לא הסוגיא), אבל ברור שאין לרמב"ם שום הסתייגות ממלכות הכהנים.
לפי קרבן העדה - זו דעת שני התלמודים, לפי הפני משה - זו מחלוקת והרמב"ם פסק כהבבלי.

ואילו לדעת הרמב"ן אין להמליך מלך משבט אחר מכח צוואת יעקב אבינו.","123","","3825","True","True","False","","700","95.86.67.101","0","31450","שקלים|טז ע"א",""),new Message("31452","31451","עוד שתי הערות - הגירסה ושיטת הרמב"ם","06/11/13 02:01","ג כסלו","תשע"ד","02:01","איתן","כאמור כל הקטע על משיחת כהנים מלכים - לא נמצא בבבלי.
גם בפירושי הראשונים המעטים שיש לנו על המסכת - לא גרסו קטע זה, אלא דברי ר' יהודה ענתודרייא ור' חייא בר אדא מוסבים על משיחת מלך בן מלך,
ראה ר' משולם ותלמיד הרשב"ש (ובהערות הרב סופר שם), ור"ש סירילאו ובהערות "הר אפרים".
לעומת זאת הרמב"ן כאמור מצטט קטע זה ומפרשו.


לגבי הרמב"ם
הרמב"ם כתב בספר המצוות לאו שס"ב "לא תוכל לתת עליך איש נכרי" שכל מי שאינו מזרע דוד ושלמה - הוא בכלל איש נכרי לענין זה, ואסור להמליכו, כמו שכל מי שאינו מזרע אהרן נחשב זר לענייני הכהונה.
וכנראה שאח"כ חזר בו מזה, כי כאמור בספר היד, בהלכות מלכים - לא הזכיר מכל זה מאומה.","123","","3825","True","True","False","","311","95.86.67.101","0","31450","שקלים|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);