var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31242;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31242","0","אין מקבלין מהנכרי וכו'","23/10/13 09:36","יט חשון","תשע"ד","09:36","שרון","וקשיא לי על העניין שכן אין מקבלין מהם אפילו לבדק הבית מחלקות שבדבר המיוחס ובדבר שאינו מיוחס וכו' ואם כן היאך התירו להורדוס לשפץ את בית המקדש ועוד שאמרו מי שלא ראה בניין וכו' לא ראה בנין נאה מימיו ?","413","","3839","True","True","False","","1354","212.150.112.56","0","0","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31245","31242",""וידעו שמלאכת שמים בידיהם"","23/10/13 10:28","יט חשון","תשע"ד","10:28","יהודי_קדום"," תענית דף כג.
"...וכן מצינו בימי הורדוס שהיו עוסקין בבנין בית המקדש, והיו יורדין גשמים בלילה, למחר נשבה הרוח ונתפזרו העבים וזרחה החמה ויצאו העם למלאכתן, וידעו שמלאכת שמים בידיהם. ..."

אין בכך כמובן לסתור שהיה מלך חוטא.

ובודאי יש עוד להשיב על השאלה החשובה ביתר עומק.","233","","3839","True","True","False","","231","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31246","31242","מובא בדף על הדף בבא בתרא דף ד.","23/10/13 10:44","יט חשון","תשע"ד","10:44","יהודי_קדום",""בגמ': הוא כבה אורו של עולם ילך ויעסוק באורו של עולם וכו'.

וכותב הג"ר ירחמיאל זעלצער שליט"א: ויש להקשות איך נתן לו בבא בן בוטא עצה כזו לבנות בית המקדש, והא כתיב (בדה"י א' כ"ב) שאמר הנביא לדוד המע"ה דם לרוב שפכת ומלחמות גדולות עשית לא תבנה בית לשמי, וא"כ כ"ש הורדוס שקטל לכולהו רבנן בודאי אין ראוי לו לבנות הבית.


וכשדברתי בענין זה עם מרן אדמו"ר הפני מנחם זצ"ל, אמר לי בשם מרן האמרי אמת, שלדוד לא הי' צורך בבנין הבית כיון דעיקר הבית הוא להקריב קרבנות והנה אי' במדרש ריש פ' פנחס כל השופך דמן של רשעים כאילו הקריב קרבן, ואי' בגמ' מכות דף י' שאמר לו הקדוש ברוך הוא לדוד כי טוב יום בחצריך מאלף, טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה לפני מאלף עולת שעתיד שלמה בנך להקריב לפני ע"ג המזבח, הרי שלא נצרך דוד לקרבנות, וכזה אי' בילקוט שמואל (ב' ו') לא תבנה בית לשמי דמים לרוב שפכת א"ל הקדוש ברוך הוא, דוד, אל תירא חייך הם לפני כקרבנות דכתיב כי דמים רבים שפכת לפני, ואין לפני אלא קרבן שנא' ושחט את בן הבקר לפני ה' ע"ש, ואמרתי לו תיכף שבזה מיושב מה שהקשיתי מהורדוס, כיון שדוד הרג רשעים שפיר נחשב כקרבן ולא הי' לו צורך בבנין הבית, אבל הורדוס שהרג צדיקים נצרך להרבה קרבנות לכפר בעדו, וממילא הוצרך לבנות הבית כדי להקריב קרבנות ואמר לי שתירוץ טוב מאד. עכ"ד.
(נר למאה על הש"ס)"","233","","3839","True","True","False","","355","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31256","31242","הורדוס עבדא דבית חשמונאי הוה (ב"ב דף ג:)","23/10/13 17:35","יט חשון","תשע"ד","17:35","דוד כוכב",""מתני' אף על פי שאמרו אין ממשכנין נשים ועבדים וקטנים אבל אם שקלו מקבלין מידן. הנכרי והכותי ששקלו אין מקבלין מהן".

הרי שאין בעיה לקבל מעבד, ואינו בכלל נכרים.","125","","3839","True","True","False","","257","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31293","31242","זה מקרה הפוך למקרה הבא","25/10/13 15:49","כא חשון","תשע"ד","15:49","קותי","תלמוד בבלי מסכת גיטין דף נו עמוד א

אמר רבי יוחנן: ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו.

הפסיקה הנכונה אינה נעשית מהספר
היא נעשית מההבנה של הסיטואציה
ורבי יהודה בן בבא שהיה עיוור ראה יותר טוב מכולם","217","","3837","True","True","False","","204","109.67.169.14","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31247","31246","יעסוק באורו של עולם","23/10/13 12:02","יט חשון","תשע"ד","12:02","שרון","במחילה מכבודך גם כורש שבנה בית שני שפך הרבה דם ומלחמות גדולות וכו'
ולא דומה ענין של דוד שנצווה בציווי מיוחד לא לבנות את הבית מאת ה' וגם בציווי זה ישנו סייג שכן ה' ציווה זאת כדי שהבית יהיה נבנה מאיש של שלום ולא שאסור היה לו לדוד לבנות שכן אמרו במדרש שה' ציווה לנתן שימהר אל דוד ויצווה אותו שלא יבנה
בכל מקרה בנידון של הורדוס היה הבית קיים והוא רק שיפץ את הבית וזאת השאלה היאך מקבלים מנכרי לבדק הבית ?","413","","3839","True","True","False","","93","212.150.112.56","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31248","31247","ההשוואה בין כורש להורדוס שגויה מאוד:","23/10/13 12:11","יט חשון","תשע"ד","12:11","יהודי_קדום","על כורש נאמר:
"הָאֹמֵר לְכוֹרֶשׁ רֹעִי וְכָל חֶפְצִי יַשְׁלִם וְלֵאמֹר לִירוּשָׁלִַם תִּבָּנֶה וְהֵיכָל תִּוָּסֵד:" (ישעיהו מד,כח)

וכן שם מה,א "כֹּה אָמַר יְהוָה לִמְשִׁיחוֹ לְכוֹרֶשׁ אֲשֶׁר הֶחֱזַקְתִּי בִימִינוֹ לְרַד לְפָנָיו גּוֹיִם וּמָתְנֵי מְלָכִים אֲפַתֵּחַ לִפְתֹּחַ לְפָנָיו דְּלָתַיִם וּשְׁעָרִים לֹא יִסָּגֵרוּ"

ואין להשוות להורדוס הרשע רוצח חכמי ישראל ועושה שאר חטאים נבזים.","233","","3839","True","True","False","","157","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31249","31248","השוואה","23/10/13 12:19","יט חשון","תשע"ד","12:19","שרון","ח"ו לא התכוונתי להשוות בניהם שכן כורש בנה של אסתר הוא ובכל זאת בנה את הבית אף על פי שנלחם במלחמות בכל מקרה העניין הוא היאך הורדוס שנכרי היה נתן לבדק הבית דהיינו שיפץ את המקדש ?","413","","3839","True","True","False","","91","212.150.112.56","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31250","31249","א. מדובר במלך וגם אכזר ולא בסתם נכרי","23/10/13 12:28","יט חשון","תשע"ד","12:28","יהודי_קדום","ב. במקורות יש שאלות שונות לגבי נוכריותו או גרותו או יהדותו של הורדוס.

ג. כורש לא ממש בנה את בית המקדש אלא התיר להעביר כסף לבנייתו והחזיר כלי המקדש.","233","","3839","True","True","False","","191","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31251","31249","מהו המדרש שכורש הוא בנה של אסתר?","23/10/13 12:41","יט חשון","תשע"ד","12:41","יהודי_קדום","(כתבת: "שכן כורש בנה של אסתר הוא ")","233","","3839","True","True","False","","248","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31252","31251","בנה של אסתר","23/10/13 13:12","יט חשון","תשע"ד","13:12","שרון","כוונתי לגמרא ר"ה ג, ב "הוא כורש, הוא דריוש, הוא ארתחשסתא". ובתוס' שם (ד"ה שנת) מבואר דהוא דריוש בן אסתר ואחשורוש, שנבנה הבית בימיו,","413","","3839","True","True","False","","93","212.150.112.56","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31253","31252","תוס' שם: "אבל אי אפשר לומר כן דהא","23/10/13 14:59","יט חשון","תשע"ד","14:59","יהודי_קדום","בשנת שיתא למלכות דריוש נבנה הבית כדכתיב ..." וכו' שם ד"ה שנת.

גם ראה שם רש"י "הוא כורש כו'. אף דריוש שאחר אחשורוש נקרא כורש: "

והידוע הוא שדריוש הוא בנה של אסתר שנולד לה מאחשורוש .","233","","3839","True","True","False","","175","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31261","31256","הורדוס האדומי לא היה עבד בזמן שמלך!","23/10/13 18:45","יט חשון","תשע"ד","18:45","יהודי_קדום","אומנם בתחילה הוא היה עבד למלכות (בסוף שושלת בית חשמונאי) אך הוא מרד והרג את כל בית המלוכה (שארית בית חשמונאי) ונותרה רק ילדה אחת שהתאבדה כששמעה שהורדוס רוצה לשאתה לאשה (ב"ב ג:) - כוחו זה הובילו למצוא חן בעיני הרומאים וכל השאר ידוע.

עכ"פ:
1. הורדוס לא היה עבד שיש לו רב בזמן תנופות הבניה שלו
2. מעבר לכך שאינו מ"קרב אחינו" - עבד לא יכול להיות מלך, מכאן שאם הלכתית נשאר הורדוס בהגדרת עבד בזמן מלכותו, הרי זו חרב פיפיות שצידה האחד יסתור ההלכה וצידה השני ישלים מלכותו האכזרית, הרשעית והבלתי מוסרית בעליל.

,","233","","3839","True","True","False","","225","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31274","31256","הורדוס","24/10/13 08:43","כ חשון","תשע"ד","08:43","שרון","במחילה אף שהיה עבד הרי עבד גוי הוא שכן הוא ממצוא אדום
וכן קראו עליו חכמים לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא"
ועל כך הוא הרג את החכמים","413","","3838","True","True","False","","104","212.150.112.56","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31262","31261","לא?! מי בדיוק שחרר אותו??","23/10/13 20:02","יט חשון","תשע"ד","20:02","דוד כוכב","ראה שם במסכת בבא בתרא דף ג ע"ב:
"הורדוס עבדא דבית חשמונאי הוה, נתן עיניו באותה תינוקת. יומא חד שמע ההוא גברא בת קלא דאמר: כל עבדא דמריד השתא מצלח, קם קטלינהו לכולהו מרותיה ושיירה לההיא ינוקתא. כי חזת ההיא ינוקתא דקא בעי למינסבה, סליקא לאיגרא ורמא קלא, אמרה: כל מאן דאתי ואמר מבית חשמונאי קאתינא - עבדא הוא".

ובתוספות שם:
"כל דאמר מבית חשמונאי אתינא עבדא הוא - וכן הוא דהכי נמי אמר שמואל בפרק עשרה יוחסין (קדושין דף ע:)".

ושם במסכת קידושין דף ע ע"א:
"אמרו ליה לרב יהודה... אכריז עליה דעבדא הוא".
ובע"ב:
"הכי אמר שמואל: כל דאמר מדבית חשמונאי מלכא קאתינא - עבדא הוא".","125","","3839","True","True","False","","189","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31263","31262","ראה ב"ק פח. שלומדים "מקרב אחיך"","23/10/13 20:08","יט חשון","תשע"ד","20:08","יהודי_קדום","שהמלך צריך לבוא מהמובחר שבאחיך ולא עבד כהורדוס. ראה גם תוס' ב"ב ג: ד"ה מאן דריש.","233","","3839","True","True","False","","176","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31265","31262","1. מטרת החזרה שלו על ב"ב ג: לא מובנית","23/10/13 21:42","יט חשון","תשע"ד","21:42","יהודי_קדום","- שהרי כבר דנתי בה לעיל.

2. האם יש מקור שבזמן מלכותו, הורדוס נקרא עבד ? אני לא מצאתי.

3. כל הסיפור בקידושין הוא מתקופת האמוראים ואינו מכריע בעניינינו כלל וכלל לקביעתו שהורדוס היה עבד כשמלך לאחר הרג בית חשמונאי.

4. כל הפניותיו לקידושין מוכיחות את הידוע והוא שאין שארית לבית חשמונאי אחרי הירצחם ע"י הורדוס ושכל צאצאי הורדוס ודאי לא נישאו לבנות ישראל כשרות ומכאן שהם עבדים (רש"י שם ד"ה כל דאמר). ושוב נאמר גם כאן: ואינו מכריע בעניינינו כלל וכלל לקביעתו שהורדוס היה עבד כשמלך לאחר הרג בית חשמונאי.

5. בעיקר הגמרא שם מלמדת על הוראת שמואל בכלל ובפרט על מאמרו: "כל דאמר מדבית חשמונאי קאתינא עבדא הוא". הגמרא עושה זאת דרך סיפור מקרה המובא באריכות רבה שתמציתו: רב יהודה זכה בדין בתביעת אדם אותו נידה רב יהודה וקראו לאותו אדם עבד (רב יהודה קראו עבד משום שאותו אדם נהג לקרוא כך לאנשים) ושעיקר הזיכוי בא משום מאמרו של שמואל: "כל דאמר מדבית חשמונאי קאתינא עבדא הוא". ושוב נאמר גם כאן: ואינו מכריע בעניינינו כלל וכלל לקביעתו שהורדוס היה עבד כשמלך לאחר הרג בית חשמונאי.","233","","3839","True","True","False","","226","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31264","31263","צריך צריך, הוא שאל מישהו?","23/10/13 20:57","יט חשון","תשע"ד","20:57","דוד כוכב","רק על תפיסת המלכות אתה בא אליו בטענות? ומה עם רצח כל בני חשמונאי?","125","","3839","True","True","False","","103","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31266","31264","נו... באמת... הבה לא נסטה מהעיקר:","23/10/13 21:48","יט חשון","תשע"ד","21:48","יהודי_קדום","אנו מנסים להגיע למסקנה האם הורדוס המלך עבדא הוה בפועל כשמלך או רק עד שתפס את המלוכה.

כשירחיב, אולי אולי אחשוב על שאלותיו השתיים שבכאן.

בינתיים אני מחכה להכרעתו או תגובתו ל- 5 הסעיפים שבדבריי האחרונים הדוחים את נסיון הוכחתו ממסכת קידושין.","233","","3839","True","True","False","","159","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31268","31265","הורדוס לא נשתחרר מעולם","24/10/13 00:58","כ חשון","תשע"ד","00:58","דוד כוכב","לכן כל זרעו וזרע זרעו נותרו עבדים ופסולי חיתון.
כל זה מבואר בב"ב ובקידושין שם.","125","","3838","True","True","False","","135","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31267","31266","עבד הוא גדר הלכתי","24/10/13 00:55","כ חשון","תשע"ד","00:55","דוד כוכב","היה לו דין של עבד. לכן אסור להנשא לו (קידושין ע). אסור לו להיות מלך. אבל מותר לו לתרום למקדש.
על עוד טיפוס דומה ראה כאן.","125","","3838","True","True","False","","151","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31271","31268","לגבי זרעו וזרע זרעו אמרתי בעצמי וגם","24/10/13 05:31","כ חשון","תשע"ד","05:31","יהודי_קדום","בסעיף 4. שלי לעיל + ציטטתי את רש"י וכו'.

האם מה שכתב: "הורדוס לא נשתחרר מעולם" מביע את דעתו שהורדוס היה עבד בו בזמן שהיה מלך ?

בתשובה לשאלה זו אני מסתפק.","233","","3838","True","True","False","","158","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31272","31271","תחת שלוש רגזה ארץ, תחת עבד כי ימלוך","24/10/13 05:59","כ חשון","תשע"ד","05:59","דוד כוכב","אילו הורדוס היה חדל רגע אחד מהיות עבד, הוא היה נותר משוחרר כל ימיו, ואחריו גם זרעו שנולד לו בזמן מלכותו. אבל כל זרעו מוחזק כעבדים משום שהוא עצמו לא שוחרר בידי בעליו, הם נרצחו על ידו.

בזמן שהתנהג כמלך היה לו דין של עבד.
תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ וְתַחַת אַרְבַּע לֹא תוּכַל שְׂאֵת. תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ וְנָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם. משלי ל, כא-כב.

הגמרא בב"ב שם אומרת שגם נבוכנדצר היה עבד בזמן מלכותו.

רש"י מסכת כתובות דף יד ע"א:
"משום הכי נקט עבדי מלכים משום עבדי שלמה שהיו עשירים ובעלי זרוע ונשאו להם בנות ישראל וכגון זרעו של הורדוס שהיה עבד לבית חשמונאי וגברה ידו ומלך".

חידושי הרי"מ מסכת גיטין דף לו ע"א:
"מימי הורדוס שנמשך עד החורבן שהיה עבד ממש ולא ע"פ תורה כלל מלא תוכל כו' יש לו דין מלך אומות".

ר' צדוק הכהן מלובלין - רסיסי לילה אות נז:
"הורדוס שהיה עבד ומבני נכר ומשל על ידי כח מלכות רומי וניטלה המלכות מישראל".

דף על הדף בבא בתרא דף ד ע"א:
"זה שאתן קוראות לו אדון הוא באמת עבד (דהיינו הורדוס המלך)".","125","","3838","True","True","False","","599","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31273","31272","במשלי מדובר בנבוכדנצר ולא בהורדוס! ושם","24/10/13 07:54","כ חשון","תשע"ד","07:54","יהודי_קדום","פשוט שהיה עבד למרודך. רש"י שם: "תחת עבד. זה נבוכדנצר שהיה עבד למרודך בלאדן וכותב אגרותיו כדגרסינן בחולין" ולכן לא ראיה.

רש"י מסכת כתובות דף יד ע"א: "...הורדוס שהיה עבד לבית חשמונאי וגברה ידו ומלך"

מה שמובן לי מחידושי הרי"מ (הדן שם על שמיטין ויובלות בא"י) הוא כמו דלעיל: שהוא מדבר על הורדוס המלך כעבד לשעבר. ש-"בימי חשמונאים שאז נגאלו לגמרי ולא היו משועבדים היו עושים יובל דאורייתא... מימי הורדוס שנמשך עד החורבן שהיה עבד ממש ולא ע"פ תורה כלל מלא תוכל (1) כו' יש לו דין מלך אומות ודינא דמלכותא דינא כיון שמ"מ מלך, וכשהיו הקרקעות משועבדים לו לכרגא וארנונא לא היה נקרא שלנו." 2. בדף על הדף (אותו כבר הבאתי בתגובתי השניה לעיל)מובא מדרש שהיונה (עוף) היא שאמרה "זה שאתן קוראות לו אדון הוא באמת עבד (דהיינו הורדוס המלך)". והמשך המדרש "נטלו עבדי הורדוס את היונה הזאת ושחטוה." ואיני יודע איך ממדרש זה מוכח שדין הורדוס היה עבד בזמן מלכותו הרשעה.

הרסיסי לילה אות נז לא מוסיף ולא משנה דבר לעניינינו ואם נרצה בכ"ז נאמר שהוא מדבר על הורדוס המלך כעבד לשעבר.


(1) שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא","233","","3838","True","True","False","","183","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31282","31273","כיצד אתה עונה לשאלות:","24/10/13 19:46","כ חשון","תשע"ד","19:46","דוד כוכב","כיצד ובמה השתחרר? באיזה קנין, באיזה שטר שחרור.
אם הוא כבר אינו עבד הכיצד בניו שנולדו לו אז עבדים עדין?","125","","3838","True","True","False","","115","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31275","31274","זה נכון מאוד, אבל השאלה שלנו היא האם","24/10/13 08:53","כ חשון","תשע"ד","08:53","יהודי_קדום","עפ"י דין נחשב לעבד בשעה שמלך. וזה לא הוכרע להבנתי.","233","","3838","True","True","False","","144","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31283","31274","עבד כנעני אינו גוי","24/10/13 19:48","כ חשון","תשע"ד","19:48","דוד כוכב","כשהאדון מל את הנכרי ומטבילו לעבדות הוא מגייר אותו בכך ומביאו לכלל עבדות. והוא מתחייב במצוות כנשים.","125","","3838","True","True","False","","105","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31284","31282","אם עבד הוא - מיהו אדונו? גיטין דף לח. :","24/10/13 21:45","כ חשון","תשע"ד","21:45","יהודי_קדום",""...עבד שיש לו רשות לרבו עליו קרוי עבד, שאין לו רשות לרבו עליו אין קרוי עבד..."

עבד הוא מי שיש לו אדון, אם מת אדונו, ולאדונו אין יורשים הרי הוא הפקר וזוכה לעצמו.

הורדוס, אמנם היה עבד למלכות בית חשמונאי, אך לא היה לו אדון אחרי שרצח את כל בית המלוכה.


.","233","","3838","True","True","False","","182","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31291","31282","קידושין כב:, כג. "אמר ליה לעבדיה שלוף.."","25/10/13 13:31","כא חשון","תשע"ד","13:31","יהודי_קדום","מהגמרא משמע:
אם עבד נשאר רגע אחד ללא אדון הוא זוכה בעצמו !!!

"ר' יהודה הנדואה גר שאין לו יורשין הוה חלש על מר זוטרא לשיולי ביה חזייה דתקיף ליה עלמא טובא
(1) אמר ליה לעבדיה שלוף לי מסנאי ואמטינהו לביתא איכא דאמרי גדול הוה זה פירש למיתה
(2) וזה פירש לחיים ואיכא דאמרי קטן הוה ודלא כאבא שאול
(3) דתניא גר שמת ובזבזו ישראל נכסיו והיו בהן עבדים בין גדולים בין קטנים קנו עצמן בני חורין אבא שאול אומר גדולים קנו עצמן בני חורין קטנים כל המחזיק בהן זכה בהן:"

(1) מיד ברגע מיתת רבי יהודה העבד ימצא משמש את מר זוטרא וכך, מיד במיתת רבי יהודה, יוקנה העבד למר זוטרא בחזקה.
(2) מר זוטרא הוא עתה רבו של העבד! רבי יהודה חדל להיות רבו של העבד. העבד לא קנה חירותו כי לא נשאר אף לא רגע אחד ללא אדון משמע שאם היה נשאר רגע אחד ללא אדון היה זוכה בעצמו !!!","233","","3837","True","True","False","","218","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31287","31284","מיהו אדונו? ההיא ינוקתא דנשתיירה ויורשיה","25/10/13 07:26","כא חשון","תשע"ד","07:26","דוד כוכב","וככלל, אין אדם בישראל שאין לו יורשים, כדברי הספרא בהר פרשה ג, ה; והספרי במדבר פרשת נשא פיסקא ד: "וכי יש (לך) אדם בישראל שאין לו גואל[ים]?!".

וליטעמיך, שהיה הפקר וזכה בעצמו לעצמו, מדוע זרעו עבדים? הלא בני משוחרר הם?!","125","","3837","True","True","False","","138","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31288","31287","תמהה אני מאוד מאוד על דבריו שאינם","25/10/13 08:59","כא חשון","תשע"ד","08:59","יהודי_קדום","מתיישבים עם העובדות שבגמרא.

ההיא ינוקתא לא נשתיירה ואין לה יורשים:

1. ההיא ינקותא זרקה עצמה מן הגג ומתה והיא היתה האחרונה והיחידה שנותרה מבית חשמונאי אדוניו של הורדוס:

בבא בתרא דף ג:

"הורדוס עבדא דבית חשמונאי הוה, נתן עיניו באותה תינוקת. יומא חד שמע ההוא גברא בת קלא דאמר: כל עבדא דמריד השתא מצלח, קם קטלינהו לכולהו מרותיה ושיירה לההיא ינוקתא. כי חזת ההיא ינוקתא דקא בעי למינסבה, סליקא לאיגרא ורמא קלא, אמרה: כל מאן דאתי ואמר מבית חשמונאי קאתינא - עבדא הוא, דלא אישתיירא מינייהו אלא ההיא ינוקתא, וההיא ינוקתא נפלה מאיגרא לארעא. טמנה שבע שנין בדובשא. "

2. נלענ"ד שלאור עדות הגמרא "דלא אישתיירא מינייהו אלא ההיא ינוקתא", לא שייך להכליל ולהרחיב כאן בדין "אין אדם בישראל שאין לו יורשים" .

3. מניין הלימוד "זרעו עבדים? " מאמירת הינקותא? האם קבעה הלכה?","233","","3837","True","True","False","","251","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31295","31288","1. נכון.","25/10/13 16:55","כא חשון","תשע"ד","16:55","דוד כוכב","2. לא נכון, גם אילו לא נשתייר למתתיהו כהן גדול שום זרע, אביו ואבי אביו יורשים אותו בקבר ומנחילים לזרע זרעם. ובקיצור, הכהן הקרוב ביותר משפחתית לחשמונאים הוא בעליו של הורדוס.

3. כן, הינקותא קבעה הלכה. כך פסקו שמואל ורב יהודה בקדושין דף ע ע"ב.","125","","3837","True","True","False","","124","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31296","31291","רק גר אין לו יורשים, כגון יהודה הנדואה","25/10/13 16:58","כא חשון","תשע"ד","16:58","דוד כוכב","שנינו קרובים, דרך יעקב אבינו. וממילא יורשים, כשאין קרוב יותר.","125","","3837","True","True","False","","130","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31298","31296","מהו הציור שכל אחד מישראל היה יכול","26/10/13 20:04","כב חשון","תשע"ד","20:04","יהודי_קדום","לרשת את הורדוס כעבד מיד אחרי שהורדוס רצח את אדוניו?","233","","3836","True","True","False","","117","109.65.251.167","0","31242","שקלים|ה ע"א",""),new Message("31301","31298","לא כל אחד","26/10/13 20:11","כב חשון","תשע"ד","20:11","דוד כוכב","ברגע שבעל העבד נפטר, העבד עובר בירושה לקרובו הקרוב ביותר כפי הלכות ירושה.","125","","3836","True","True","False","","119","95.86.81.152","0","31242","שקלים|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);