var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30800;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","82"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30800","0","זמן הבאת הלחם לשולחן","08/10/13 09:36","ד חשון","תשע"ד","09:36","שלמה שטרסברג","רבה בר רב הונא איקלע לבי ריש גלותא אייתו תכא קמיה פרס מפה וקידש

רוב הראשונים הבינו שמדובר בתחילת סעודה (רש"י ביאר אחרת)
רשב"ם - "הביאו את הפת על השולחן כמו שאנו עושין קודם קידוש, פרס מפה על הלחם ואח"כ קידש, לפי שברצונו לא היו מביאין את הלחם על השולחן עד לאחר קידוש...לפיכך פרס מפה על הלחם והיינו כעין סילוק השלחן..."

למדנו מכאן שעדיף להביא את הלחם רק לאחר הקידוש ואם לא עשה כן ניתן לתקן ע"י כיסוי החלות

ואומנם התוס' נזקק לשאלה מדוע אין אנו עושים כך והשיב כי השולחנות שלנו גדולים וקשה להביאם אחר הקידוש

לעניות דעתי להבנה שאין צורך לחסות את כל השולחן אלא רק את החלות אין בדבר זה טירחא רבה והיה ראוי להביא את החלות רק לאחר הקידוש ולחסות אותם כדי לצאת גם את ידי הטעמים האחרים לכיסוי החלות (זכר למן, שהסעודה תהיה נקראת שהיא לכבוד שבת)

אלא שלא ראיתי שנוהגים כך וצריך לעיין מדוע שהרי פתרון זה נראה מפשט הסוגיה עדיף על המצב שאנו מביאים את החלות מראש ופורסים מפה","205","","3871","True","True","False","","804","95.86.76.187","0","0","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30802","30800","בא תבקר","08/10/13 10:35","ד חשון","תשע"ד","10:35","דוד כוכב","ותראה שאנחנו נוהגים כך, כך עושים הנוהגים כמנהגי הגר"א. (כלומר שזו דעת הגר"א להלכה. אומרים 'מנהג הגר"א' כי כך זה מתקבל יותר טוב).","125","","3871","True","True","False","","115","212.76.96.184","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30820","30800","ערוך השולחן ס׳ רעא ס׳ כב","08/10/13 20:51","ד חשון","תשע"ד","20:51","עם הארץ","סימן רעא סעיף כב[עריכה]
צריך שתהיה מפה על השלחן תחת הפת, ומפה אחרת פרוסה על הפת, וכן המנהג בכל תפוצות ישראל, ומעריכין זה מבעוד יום.
ובזמן הש"ס שאכלו על שולחנות קטנים, ולפני כל אחד היה שלחן - היו מעריכים על השלחן שעמד במקום אחר, ואחר הקידוש היו מביאים השלחן לפניו, ולא היו צריכים לכסות הפת. אבל עכשיו שהשלחן גדול ועומד תמיד במקום האכילה והחלות - מוכרחים להיות על השלחן בעת הקידוש, כי היכי דתיהוי הסעודה בעת הקידוש, שזהו יקרא דשבתא. ולכן בהכרח לשום על החלות מפה, כדי שלא יראה הפת בושתו, שאין מקדשין עליו. ולפי זה לאחר קידוש - יכול להסיר המפה.
אבל הטור כתב עוד טעם: שזהו זכר למן, שהיה מכוסה מלמעלה ומלמטה. ולפי זה צריכה המפה להיות עד אחר המוציא, וכן המנהג. ויש שמביאין החלות לאחר קידוש, וזה אינו מספיק רק לטעם שלא יראה הפת בושתו, ואין נכון לעשות כן, וגם במקדש על הפת צריך להיות כן.","248","","3871","True","True","False","","330","184.33.116.60","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30907","30800","גם בהבדלה כיון שלא היה שלחן","10/10/13 01:05","ו חשון","תשע"ד","01:05","אמלתראות","מתאים ההלכות של אחיזת הכוס, וימין ושמאל וכו', כיון שלא היה שלחן אלא עשו באמצע החדר

שמעתי","267","","3869","True","True","False","","192","68.199.173.180","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30808","30802","אני רושם לפני יישר כוח","08/10/13 13:39","ד חשון","תשע"ד","13:39","שלמה שטרסברג","אני שמח לשמוע שאכן זה דעת הגאון
האם הדבר מוזכר במעשה רב או במקור אחר כדעת הגר"א?","205","","3871","True","True","False","","210","95.86.124.108","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30812","30808","לשון המעשה רב סע' קיח","08/10/13 14:35","ד חשון","תשע"ד","14:35","דוד כוכב","בשעת קדוש לא יהא הלחם על השולחן (עי' תוס' דפסחים ד' ק' ע"ב ד"ה שאין כו').","125","","3871","True","True","False","","116","212.76.96.184","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30824","30820","לא ברור החילוק בין תקופת חז"ל לתקופתנו","08/10/13 22:36","ד חשון","תשע"ד","22:36","שלמה שטרסברג","לא ברור מדוע בזמן הזה יש יותר צורך שהחלות יהיו על השולחן בעת הקידוש יותר מאשר בתקופת חז"ל שהיו שולחנות אישים קטנים ליד כל אחד

ומהגמרא נראה שעדיף לקדש ללא חלות ורק אח"כ להביא את החלות
ואפשר לכסותם אח"כ כדי שיהיה ניכר שהארוחה לכבוד שבת וכן זכר למן וכ'","205","","3871","True","True","False","","240","95.86.76.187","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30827","30824","כוונת הערוך השולחן","08/10/13 23:25","ד חשון","תשע"ד","23:25","המכריע","שבזמן הקידוש השולחן חייב להיות ערוך כדי שהקידוש יחול על הסעודה.

בזמנם היה שולחן גדול בחדר אחר ושם היו עורכים את כל הסעודה, ובעת האכילה היו מורידים לשולחנות קטנים כעין מגש פרטי ומגישים לפני כל סועד בהגיע זמן המנה.

לכן בזמנם אפשר היה להדר שבזמן הקידוש לא יהא כלל פת בחדר האכילה, ובכל זאת זה יהא נחשב שהסעודה מוכנה עם הפת, שהרי מוכנה ומזומנה היא בחדר אחר על השולחן הגדול בכל מקום שהוא.

אבל האידנא שאוכלים ליד שולחן גדול הנמצא בחדר האכילה עצמו, אין ברירה אלא לעורכו מבעוד יום ועכ"פ לפני הקידוש, כדי שיהא נחשב הקידוש בעת הסעודה. ואפילו אם יכינו הפת במקום אחר, לא יהא לזה משמעות של סעודה מוכנה, היות שבזמנינו אין מתייחסים אלא למה שערוך על השולחן שבמקום האכילה. וממילא כדי לקיים דינא דגמרא (שלא להביא הפת) כמה דאפשר, לפחות מכסין את הפת.

כך מבאר הוא ז"ל את מנהג ישראל. אבל כאמור הגר"א העדיף לקיים דינא דגמרא כמות שהוא.","199","","3871","True","True","False","","219","213.151.55.102","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30831","30827","כימים ההם כזמן הזה","09/10/13 00:07","ה חשון","תשע"ד","00:07","דוד כוכב","גם היום ניתן להכין במטבח או בחדר סמוך את מגש החלות מוכן ומזומן בכיסויו. ואני עושה זאת מדי פעם.
וגם בזמנינו אין רוב המאכלות ערוכים על השולחן בזמן הקידוש אלא מוגשים בעת סעודה כבזמנם, כלשון המשנה בפירקין:
הביאו לפניו מטבל בחזרת...
הביאו לפניו מצה וחזרת וחרוסת ושני תבשילין...
ובמקדש היו מביאים לפניו גופו של פסח...
","125","","3870","True","True","False","","106","212.76.96.184","0","30800","פסחים|ק ע"ב",""),new Message("30837","30831","זו לא הנקודה","09/10/13 01:25","ה חשון","תשע"ד","01:25","המכריע","אם אין רוב המאכלות ערוכים, מ"מ הפת והטיבולים קיימים ובבחינה מסויימת זו עיקר הסעודה.
אבל עיקר הנקודה שלפי מציאות זמנינו אין שום משמעות למה שמוכן במקום אחר ודוק.","199","","3870","True","True","False","","155","213.151.55.102","0","30800","פסחים|ק ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);