var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3062;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3062","0","מלקות בשבועת שקר","18/07/10 09:31","ז אב","תש"ע","09:31","מתפעל","הגמרא מבארת שלוקים על שבועת שקר אף שזה לאו שאין בו מעשה, כי בדרך כלל דיבור לא נחשב למעשה חוץ ממקלל וממיר ונשבע,
ובכל מקום יש לימוד מדוע יוצא מן הכלל.

כאן בשבועת שקר כתוב: כי לא ינקה ה' וכו', ומדייקים: ה' לא ינקה, אבל בי"ד מלקים אותו ומנקים אותו.
אם כן, גזירת הכתוב שהולכים נגד הכלל ואפילו שאין מעשה, לוקה.

אמנם יש לשים לב, כולם מודים שכאשר נשבע לעתיד באופן שעובר כשאין מעשה, לא לוקה מטעם שזה לאו שאין בו מעשה.
למשל אם נשבע שיאכל ככר זו היום, עבר היום ולא אכלה, אינו לוקה שעבר בשב ואל תעשה.

וצריך להבין, נכון שלא עשה מעשה, אבל הרי הנשבע יוצא מן הכלל שכן לוקה.
ומדוע שלא ילקה כאן?

בפשטות, ההבדל הוא שכאשר נשבע לשעבר, אם כן מיד כשנשבע עובר על הלאו.
מה שאין כן כאן, אינו עובר עד שיעבור היום ולא כשנשבע.

אמנם עדיין צריך להבין, לאחר שעבר כל היום ולא אכל, מתי בפועל הוא עבר על הלאו?
בזמן שנשבע. כי איגלאי מילתא למפרע שכאשר נשבע, היה זה לשקר. רק שלא ידענו את זה בשעה שנשבע עד הערב.
ואם כן, מדוע עכשיו לאחר שאיגלאי מילתא שנשבע לשקר, מדוע שלא ילקה?","148","","5042","True","True","False","","1105","80.74.119.82","0","0","שבועות|כא ע"ב",""),new Message("3064","3062","לגמרא זה לא היה כ"כ פשוט","18/07/10 13:35","ז אב","תש"ע","13:35","elifish","אביא לך את לשונו של המהרי"ק (סימן קלד) בהסבירו את הרמב"ם לגבי ההבדל בין לשעבר ולהבא: שו"ת מהרי"ק סימן קלד

"אלא משום הנך דלשעבר דאין כאן מעשה גמור אפי' למאן דאמר עקימת שפתים הוא מעשה כיון דבדברים לא איתעבד מעשה כמו שפי' התו' בפרק הפועלים ובשאר מקומות ואי לאו דרבינהו קרא למלקות כדאיתא פ"ג דשבועות (דף כא) פשיטא דלא הוי לקי ומ"מ דווקא בלשעבר לוקה משום דאיכא קצת מעשה בעקימת שפתים וכדגלי קרא אבל נשבע שיאכל ולא אכל אין כאן עקימת שפתים באיסור כלל שהרי בעת השבועה היה אפשר בידו לקיים ואינו עובר על השבועה אלא בשב ואל תעשה וזה ברור למבין ".
ונשאלת השאלה מה שואלת הגמ' בע"א אחרי שר' אבהו מוכיח שהמלקות הם באכלתי ולא אכלתי |מאי שנא?| ומסביר רש"י אכלתי מאוכל ששניהם לאו שאין בו מעשה, והלא ההבדל ברור כנ"ל?! ונאלץ רבא לתרץ שיש לימוד מיוחד, ומדוע לא נחלק חילוק כ"כ ברור?","162","","5042","True","True","False","","80","84.228.118.236","0","3062","שבועות|כא ע"ב",""),new Message("3089","3064","יישר כח, הערתך יפה","21/07/10 10:18","י אב","תש"ע","10:18","מתפעל","ודברי המהרי"ק מעניינים.
הוא למד שזה לא סתם גזירת הכתוב אלא שהלימוד הוא שכאן נסתכל על עקימת השפתיים כמעשה. ועדיין צריך להגיע לעקימת השפתיים.
וכמובן חזינן שהוא למד בפשטות שבלהבא עוברים בסוף היום כשלא אכל ולא כשנשבע.","148","","5039","True","True","False","","144","80.74.119.82","0","3062","שבועות|כא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);