var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30589;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","64"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30589","0","האם רשב"ם 'העתיק' את רש"י?","01/10/13 14:45","כז תשרי","תשע"ד","14:45","שיננא","נראה מפירוש רשב"ם שפעמים רבות הוא ממש העתיק את רש"י מילה במילה, אלא שהוסיף והרחיב ופסק הלכה לפעמים.

האמנם כך? (קשה להתכחש לכך...)

והאם הדבר מקובל בתקופתם? (זכויות יוצרים...)","146","","3874","True","True","False","","1194","77.126.57.75","0","0","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30590","30589","למה לא?","01/10/13 15:52","כז תשרי","תשע"ד","15:52","המכריע","רשב"ם היה נכדו הגדול ותלמידו המובהק וממלא מקומו של רש"י.
הוא חיבר זאת כהרחבה לפירוש רש"י. כנראה משום שפרק ערבי פסחים כידוע שימש כהגדה של פסח. והיה נלמד בפני עצמו כהכנה לפסח.
זכות הכי גדולה ליוצר כשמשתמשים בפירושו לזיכוי הרבים. מי שיחפש פירוש קצר עדיין ישתמש במקור.
גם רש"י עצמו שיקע בפירושו רבות מפירושי ר"ג ועוד.

כל זאת לפי ההנחה שזה רש"י.
אבל אפשר להוכיח מרשב"ם ותוס' בכל הפרק שהם בכלל לא הכירו את זה. ורוב הסיכויים שזה קיצור מהרשב"ם שלנו ולא להיפך.
דוגמה מהדף של אתמול.קב. ברש"י ד"ה ה"ג תניא וכו', והא בהדיא מסייעא וכו'. תוס' מביאים זאת בשם רשב"ם ולא הביאו מרש"י.
ובשורה האחת לפני האחרונה לא גרסינן וכו', רשב"ם ותוס' דנים בזה בדיוק ולא נסתייעו ממנו. ודוק.
בעמ' ב' ד"ה והא יום ראשון תוס' הזכירו זאת בשם רשב"ם.","199","","3874","True","True","False","","241","31.44.142.246","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30595","30590","אכן, עיין ב"ב בהרבה מקומות.","02/10/13 00:57","כח תשרי","תשע"ד","00:57","ללל","בעיקר בר"פ הספינה ששם מביא תוס' את פי' רשב"ם כאילו רש"י כתבו, ואולי באמת כל פירוש הרשב"ם היה לפירוש רש"י...","411","","3873","True","True","False","","124","212.199.205.68","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30608","30590","מאידך יש מקומות שרש"י לא פירש כהרשב"ם","02/10/13 13:43","כח תשרי","תשע"ד","13:43","לומד","אלא לגמרי באופן אחר כמו לדוגמא בדף ק: שרש"י פירש אין מביאין את השולחן לשון התחלת אכילה שאין מתחילים לאכול וזה פירוש אחר לגמרי מפירוש הרשב"ם שפירש שאין מביאין את השולחן לפני הקידוש","193","","3873","True","True","False","","210","109.226.24.240","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30638","30590","מה תאמר על המובא כאן","02/10/13 21:02","כח תשרי","תשע"ד","21:02","שיננא","ברשב"ם קה ע"ב:
וסדרנא אנא. מסדר שמועותי לפני רבותי כך מפרש רבינו שלמה ובתלמידי רבינו יצחק כתב ה''ג לא חכימא ולא גמרנא אנא אלא מסדרנא אנא ונ''ל פי' הדבר כן לא חכימא אנא לומר מה שאמרתי מעצמי מקדש והולך כל היום כולו וגם לתרץ חביבה מצוה בשעתה ולא גמרנא אנא לא למדתי דבר זה מרבותי בסדר קידוש אלא סדרנא אנא כל סדרי ברכות קידוש והבדלה נתתי לב בהן לברר את כולן לא נתישבתי עד שעמדתי על עיקרן ועל סדרן להורות לעולם כן:","146","","3873","True","True","False","","265","84.229.234.92","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30645","30638","עוד הבדל בין רש"י לרשב"ם","03/10/13 00:54","כט תשרי","תשע"ד","00:54","איתן","אני לא נכנס להבדלים בין רש"י שלפנינו לערבי פסחים לבין הרשב"ם, כי כמדומני קמו עוררים על ייחוסו של הפירוש הזה לרש"י (תקנו אותי אם אני טועה), אבל הנה דוגמא להבדל:
בגמרא לפנינו (ק"ד ע"א) כתוב על ר' מנחם ברבי סימאי "ואמאי קרו ליה 'בנם של קדושים'? דלא איסתכל בצורתא דזוזא". והנה ברשב"ם מוכח שהוא לא גרס משפט זה בגמרא, שכן הוא מצטט אותו ממסכת ע"ז. אבל רש"י במו"ק כ"ה סוף ע"ב - מצטט משפט זה דוקא מכאן.","123","","3872","True","True","False","","249","164.138.125.73","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30652","30638","כמדומה שכוונת קושייתך","03/10/13 03:17","כט תשרי","תשע"ד","03:17","דוד כוכב","שתלמידי רבינו יצחק הם תלמידי ר"י הזקן, לכן לא יתכן שזהו פירוש רשב"ם דודו.

אבל תלמידי ר"י אינם מכונים "תלמידי רבינו יצחק". ואלו הם "תלמידי רבינו יצחק הלוי" רבו של רש"י - כך לשון רש"י במסכתות שבת דף י ע"ב; מגילה דף כו ע"א; וגיטין דף לו ע"א.
ולשון רש"י במסכת שבת דף נט ע"ב: "לשון תלמידי רבינו יצחק נשמתו עדן, [ובתלמידי] רבינו הלוי מצאתי...".","125","","3872","True","True","False","","140","212.76.96.184","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30660","30652","לא לכך התכוונתי","03/10/13 09:19","כט תשרי","תשע"ד","09:19","שיננא","אלא התכוונתי להעיר שמפירוש זה משמע לכאורה שפירוש רש"י (בוריאציה זו או אחרת) עמד לנגד עיני הרשב"ם,
והתייחסתי לדברי המכריע שכתב: "אבל אפשר להוכיח מרשב"ם ותוס' בכל הפרק שהם בכלל לא הכירו את זה".","146","","3872","True","True","False","","229","84.229.86.109","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30661","30660","דומני שסביר בהחלט שרשב"ם הכיר היטב את","03/10/13 12:00","כט תשרי","תשע"ד","12:00","Almuaddib","פירושי רש"י.

יש בידינו עדויות כי פירושי רש"י נפוצו במהירות רבה, והגיעו אף למרחקים גדולים. לפעמים קשה לעמוד על כך, משום שבני התקופה לא כינוהו בכינוי רש"י, אלא בשמות אחרים, וגם לא תמיד ציטטו את המובאות דוקא בשם הפרשן.

למשל, רבי יוסף ראש הסדר (פסטאט, סוף ימי הרמב"ם), מביא מדבריו תוך שהוא נוקב בשמו רבי שלמה הצרפתי. המאירי מביא מדבריו פעמים רבות, לפעמים בשם גדולי הרבנים, ולעתים בכינויים אחרים, ועוד.


למשל, בדף שלמדנו אך עתה, בעניין הסעודה שהיתה בערב שבת, מביא המאירי מדברי רש"י כך:

"...ולעניין ביאור, מיהא גדולי הרבנים פירשו שהם היו רוצים לעקור את השולחן, ושלא יספיק להם לא ברכת המזון כרבי יהודה ולא פריסת מפה כשמואל..."



הנה כי כן, פירושיו של רש"י נפוצו במהירות רבה בכל קצוות העולם היהודי, קשה להניח שדווקא במקומו, ודווקא נכדו החכם הדגול, לא ידע את פירושו היטב.","107","","3872","True","True","False","","190","84.228.20.88","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30664","30661","יפה מאוד - אבל שאלה","03/10/13 13:33","כט תשרי","תשע"ד","13:33","שיננא","האם ידוע לך משהו על מה שהוזכר כאן לעיל שרש"י המודפס לפנינו הוא לא רש"י, אלא זה רק מיוחס לרש"י?

ואם כך - אז האם היה פירוש רש"י לפרק זה? והיכן הוא?

(ואם לא אז) מדוע הודפס על פרק זה פירוש רשב"ם?","146","","3872","True","True","False","","229","84.229.86.109","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30692","30661","עוד ראיה שהיה לרשב"ם את פירוש רש"י","04/10/13 13:02","ל תשרי","תשע"ד","13:02","לומד","מדף קו: ד"ה שבקיה, שמביא הרשב"ם פירוש מרש"י שרב הונא אמר דבריו משמיה דרב, וכך הוא ברש"י שלפנינו.

וזה לשונו:
"שבקיה כרביה ס"ל. דס"ל כרב ורב הונא משמיה דרב היה אומר וכך פרש"י:"","193","","3871","True","True","False","","319","109.226.46.43","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30666","30664","למיטב ידיעתי","03/10/13 14:40","כט תשרי","תשע"ד","14:40","Almuaddib","פירוש הרשב"ם על פרקנו במסכת פסחים, הודפס כבר בדפוס ונציה, בשנת רפ"א (המאה ה-16 למניינם), כפי שאנו מכירים כיום - בליוויית הפירוש הנוסף.

יש כמה השערות, ביניהן שפירוש הרשב"ם חובר עוד בימי סבו - רש"י, שסמך ידיו עליו ולא עדכן את פירושו שלו. ראיתי פעם מי שטען כי פירוש הרשב"ם היה כבר מקובל ברבים על פרק זה, ולכן נדפס. יש הטוענים כי פירוש רש"י לפרק זה היה ברמה של טיוטה ומעולם לא הושלם, ועוד.

ככל הנראה, הרשב"ם פירש את רוב התלמוד אם לא את כולו, אך רוב פירושו אבד, ונותר בידינו רק מה שהמדפיסים הכניסו, כידוע גם במהדורת האלמנה והאחים ראם שכולנו מחזיקים את העתקיה.


סביר בעיני שבמהדורת שוטנשטיין ירחיבו על כך, אולי מי שמצויה בידו יכתוב כאן מה שהם מפרטים שם.","107","","3872","True","True","False","","173","84.228.20.88","0","30589","פסחים|צט ע"ב",""),new Message("30671","30666","הרחבה","03/10/13 15:12","כט תשרי","תשע"ד","15:12","דוד כוכב","לפירוש רש"י היתה מהדורא קמא ומהדורא בתרא. מכיון שבפרק ערבי פסחים לא הרחיב רש"י את המהדורא קמא שלו המצומצמת, עשה זאת רשב"ם, ובדרכו הוא.
בני אומר לי שאביו של חברו עובד על הוצאה לאור של מהדורא קמא של רש"י על בבא בתרא, שנתגלתה.
זה מה שידוע לי. אך זה לא בדוק עד הסוף.","125","","3872","True","True","False","","145","212.76.96.184","0","30589","פסחים|צט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);