var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3050;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3050","0","איסור פת ביין","16/07/10 16:13","ה אב","תש"ע","16:13","דוד כוכב",""נזיר ששרה פתו ביין ויש בה כדי לצרף כזית - חייב".
מה החידוש?

על כך כאן.","125","","5042","True","True","False","","1046","95.86.74.253","0","0","שבועות|כא ע"ב",""),new Message("3061","3050","הערה על דבריך","18/07/10 07:14","ז אב","תש"ע","07:14","מתפעל","כתבת: "כי טעם האחד מבטל את טעם השני".

אני לא חושב שזאת הנקודה. אלא שעצם העובדה שחיוב אחד מדרבנן והשני מדאורייתא, לכן יש כאן ביטול. כי אם הביטול הוא בגלל הטעם הפיזי של המאכל,
אם כן גם אם שניהם היו דאורייתא היה צריך להתבטל מצה ומרור ביחד.
ובאמת בזמן המקדש כששניהם היו מדאורייתא, היה יכול הלל לאוכלם יחד ולצאת ידי ב' המצוות בלי שום בעיה על אף שטעמם שונה.

כאן שגם היין וגם הלחם חולין, ואינם מצוות, לכאורה לא היה צריך להיות ביטול.
אמנם ניתן לומר אולי, שמכיוון שהיין אסור עליו, אם כן יש עלךיו דין דאורייתא, והלחם חולין, שוב יש כאן 2 רמות שונות ולכן היה הוא אמינא שהאחד יתבטל.

גם צריך לעיין, במצה ומרור, מי מהם מתבטל, המצה או המרור? הדאורייתא מבטל את הדרבנן או הדרבנן מבטל את הדאורייתא?



ולגבי החידוש במישרת, אני חושב שניתן לבאר בפשיטות, היינו חושבים שאולי התורה אסרה רק יין בעין ולא יין בלוע. כשהוא בלוע בפת, זה לא יין. קא משמע לן שעדיין שם יין עליו גם כשהוא במצב בלוע וחייב.","148","","5040","True","True","False","","142","80.74.119.82","0","3050","שבועות|כא ע"ב",""),new Message("3063","3061","תשובה","18/07/10 12:50","ז אב","תש"ע","12:50","דוד כוכב","כך לשון רש"י ורשב"ם במסכת פסחים דף קטו ע"א:
"ומבטל ליה - לטעם מצה דאורייתא".

על השאלה: "גם אם שניהם היו דאורייתא היה צריך להתבטל מצה ומרור ביחד", עונה הגמרא שם:
"ואפילו למאן דאמר מצות אין מבטלות זו את זו - הני מילי דאורייתא בדאורייתא".
כלומר, שמשום חשיבות המצוות כל אחד ניכר בטעמו ואינו מתבטל משום האחר.
ואולם אם האחד הוא מדרבנן, הריהו כדין חולין לגבי מצוה דאורייתא, והוא מבטל את טעם המצ[ו]ה.

וכמו שמצינו שם שהתורה ציוותה שהמצווה תהיה שלימה בטעמה, בלא עירוב טעם אחר, כך היה מקום לחשוב שאין התורה אוסרת את היין כשמעורב בו טעם אחר.
(דומה לכך, שיטת הרמב"ם שלא אסרה תורה אלא ודאי איסור, ולא ספיקו).


לגבי סוף דבריך.
הרי הרמב"ם כתב שמדובר פה שיש ממשות של יין, הרי זהו בעין!
הגע עצמך, אם יבלע נזיר יין כשהוא ספוג בספוג של ניילון, וכי קיימת סברה שייפטר? אלא שרק טעם הפת גרם לאפשרות של הקולא כאן.","125","","5040","True","True","False","","100","212.76.99.196","0","3050","שבועות|כא ע"ב",""),new Message("3067","3063","הערות הגרז"ן גולדברג","19/07/10 00:17","ח אב","תש"ע","00:17","דוד כוכב","א. יש הבדל בין דברי רבי עקיבא לבין פסק הרמב"ם:
לרבי עקיבא ההיתר מצטרף לאיסור, ודי בכזית מפת ויין יחד.
להלכה פסק הרמב"ם שצריך כזית ביין לבדו.

ב. בדין הרמב"ם יש חידוש רב יותר, שאין היין בטל ברוב הפת.","125","","5039","True","True","False","","106","212.76.99.196","0","3050","שבועות|כא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);