var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2974;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2974","0","חייב ביציאתו שכן נהנה?","14/07/10 07:49","ג אב","תש"ע","07:49","מתפעל",""היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי ופירש מיד חייב מפני שיציאתו הנאה לו כביאתו".

מדוע מדגישה המשנה את ענין ההנאה? וכי בהנאה תליא מילתא?
הרי עיקר החיוב הוא משום ביאה אסורה, אם יציאה מוגדרת כביאה הוא חייב ואם לא, אז לא. מה לי נהנה או לא?

וכי אדם שמאד לא אוהב חזיר ואכלו, נאמר שאינו חייב כי לא נהנה?

ולפי זה, מנין לנו באמת שיציאה בלבד נחשבת כביאה? אולי ביאה כשמה, רק כניסה?","148","","5042","True","True","False","","1240","80.74.119.82","0","0","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2975","2974","תשובה לשאלותיך תמצא בדף של מחר דף יט","14/07/10 10:46","ג אב","תש"ע","10:46","יאיר","","139","","5042","False","True","False","","108","132.64.34.135","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3021","2974","שיטות הראשונים בסוגיה חמורה דשבועות יח'","15/07/10 23:46","ד אב","תש"ע","23:46","משיב מאורות דף היומי","יכול לעניין מי שרוצה סיכום בעיון על הסוגיה.","142","doc","5041","True","True","False","","184","85.130.130.141","0","2974","שבועות|יד ע"א","0-doc"),new Message("2979","2975","אולי בכל זאת תרחיב?","14/07/10 12:35","ג אב","תש"ע","12:35","מתפעל","הגמרא הלאה בי"ז ע"ב אומרת שיש מצב שהאיש חייב שניים.
"אמר רב הונא חייב שתים חדא אכניסה וחדא אפרישה".

לא הבנתי למה חייב על הכניסה. אולי בשעת הכניסה כלל לא היתה טמאה אז על מה החיוב?
לא הצלחתי להבין על מה החיוב גם מהמשך הסוגיא. האם מעמידים את זה רק באופן שמצא דם על העד שלו ולכן ברור לנו שכבר בהתחלה היתה טמאה?
זאת ההבנה ?","148","","5042","True","True","False","","168","80.74.119.82","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2983","2979","הרחבה","14/07/10 14:16","ג אב","תש"ע","14:16","יאיר","הגמרא אומרת שאביי שסובר שחייב שתיים מדבר במקרה ששימש עם אשתו סמוך לוסתה (וקסבר יכולני לבעול לפני שתיטמא), ובמהלך התשמיש נטמאה. לכן על הכניסה חייב משום "והזרתם את בני ישראל מטומאתם" - מיכן אזהרה לבני ישראל שיפרשו מנשותיהן סמוך לוסתן (יח ע"ב).
לגבי החיוב על הפרישה - הגמרא מגיעה למסקנה שהדבר תלוי האם שימש סמוך לוסתה או לא. אם שימש סמוך לוסתה - חייב בין אם פירש בקושי ובין אם פירש מת, כיוון שלא היה אנוס אלא שוגג (ולפי שיטת אביי המשמש באיבר מת בעריות - חייב), ואילו אם שימש שלא סמוך לוסתה - חייב רק אם פירש בקושי, שכיוון שנחשב אנוס פטור אם פירש מת, אבל בכל זאת נתבע ממנו לפרוש בהנאה מועטת, ואם פירש בקושי - חייב, שנאמר: "ותהי נדתה עליו" - אפילו בשעת נדתה תהא עליו (יח ע"ב, וברש"י ד"ה כי איתמר דאביי).
כל זה לשיטת אביי, אבל לשיטת רבא הפורש מיד חייב משום ששימש באיבר חי, ואם פירש באיבר מת - פטור משום שהמשמש בעריות באיבר מת - פטור.","139","","5042","True","True","False","","166","132.64.34.135","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2984","2983","יישר כח, אבל לא מובן לי","14/07/10 14:57","ג אב","תש"ע","14:57","מתפעל","חייב משום "והזרתם את בני ישראל מטומאתם",
חייב קרבן חטאת על זה?

לא נראה לי. כשכתוב חייב שתיים, הכוונה לשתי קרבנות חטאת.","148","","5042","True","True","False","","187","80.74.119.82","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2986","2984","חייב שתיים","14/07/10 15:57","ג אב","תש"ע","15:57","משיב מאורות דף היומי","אחת על זה שנטמאת נדה באמצע תשמיש, והוא לא היה צריך לשמש סמוך לוסתה, ואינו אנוס,

השנית על היציאה שלא ידע שאסור לצאת באבר חי.

לא הבנתי מה קשה לך דברי יאיר.","142","","5042","True","True","False","","208","82.166.18.134","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2987","2986","וכי למה לא תבין?","14/07/10 16:42","ג אב","תש"ע","16:42","מתפעל","האם לא יתכן שבשעת כניסה סמוך לווסתה היא היתה טהורה?
ורק נטמאה לאחר מכן. עכשיו שאומרת לו שנטמאה,
הרי הוא חייב לחכות ולפרוש. אבל הכניסה היתה אמנם כנגד מצות התורה של והזרתם, אבל אין על והזרתם קרבן וכרת אלא לאו בלבד. ולא עבר בכניסתו על איסור נדה כי לא היתה נדה בזמן הכניסה.

זאת שאלתי.","148","","5042","True","True","False","","152","80.74.119.82","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2988","2987","וזאת תשובתי","14/07/10 16:45","ג אב","תש"ע","16:45","משיב מאורות דף היומי","כמון שאין חטאת על והזרתם, אלא שהוא שוגג על איסור נדה בגלל שעלולה לראות בעונת הוסת, וחייב חטאת על הכניסה כלומר על השהייה לאחר שנטמאה.

ואם פירש מיד חייב עוד חטאת.","142","","5042","True","True","False","","210","82.166.18.134","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3038","2987","חזון איש יו"ד ק"ג ב'","16/07/10 07:55","ה אב","תש"ע","07:55","elifish","ע"ש ששואל שאלתך ומתרץ שקים להו לחז"ל שכבר נטמאת זמן מועט קודם להרגשה","162","","5040","True","True","False","","101","84.228.118.236","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2990","2988","על השהיה?","14/07/10 19:02","ג אב","תש"ע","19:02","מתפעל","ומי אמר ששהה?
להיפך, הרי אתה רוצה לחייבו על הפרישה כי לא שהה.
ובכלל, מאימתי יש דין של שהיה בביאה?
יש כזה דבר?","148","","5042","True","True","False","","148","212.76.100.253","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("2991","2990","כן,","14/07/10 19:08","ג אב","תש"ע","19:08","משיב מאורות דף היומי","הכוונה שחייב חטאת על בועל נדה, בגלל שבא בעונת הוסת, וזה קוראים כניסה. וחייב דווקא בוענת הוסת על הכניסה כי היה לו לעלות בדעתו שתפרוס נדה באמצע תשמיש. זה נקרא כניסה.

ויש עוד עבירה אחרת לא קשורה לזה שפרש באבר חי.","142","","5042","True","True","False","","194","82.166.18.134","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3000","2991","יישר כח, זה מעניין","14/07/10 22:52","ג אב","תש"ע","22:52","מתפעל","השאלה רק על סמך מה אתה מתבסס.
האם ראית היכן שהוא מישהו שאומר כך בפירוש?
ששהיה נקרא ביאה בגלל שהיה צריך לפרוש סמוך לעונתה.
האם כך מבאר בשוטנשטיין?
אני חיפשתי בש"ס לובלין, לא הסביר כל זאת. ולא מצאתי שם ביאור מניח את הדעת.
תודה","148","","5042","True","True","False","","156","212.76.100.253","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3006","2991","ולהעיר עוד","15/07/10 10:22","ד אב","תש"ע","10:22","מתפעל","כשהגמרא מביאה ראיה שבכניסה תנינא,
מביאה מקרה שנמצא דם על בד בדיקתו וזה מוכיח שהיתה טמאה מלכתחילה או בשעת תשמיש עוד לפני שאמרה לו נטמאתי,
ומשמע שרק במקרה שיש הוכחה זו, אבל אם לא, אזי באמת לא חייב קרבן.

ולפי דבריך שחייב על שהיה, מדוע צריך את הדם על העד?","148","","5041","True","True","False","","163","80.74.119.82","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3020","3000","הסבר נוסף","15/07/10 23:40","ד אב","תש"ע","23:40","משיב מאורות דף היומי","ערב טוב,

לענ"ד זה מוכרח בגמ' ולא צריך לזה ש"ס לובלין . אולי זה ערוך מידי מהר בכדי לשים לב לשאלתך...ולא הסתכלתי בשוטנשטיין.

אבל לחביבות השאלה, שהיא באמת מעניינת, וכדי להניח את דעתך אנסה להסביר לעצמי וגם לך, את התשובה בנחת.

הגמ' אומרת שהמשמש בעונת הוסת ונטמאת באמצע תשמיש, חייב חטאת על הכניסה משום שבעל נדה.

והשאלה, מתי יש כאן בועל נדה? הרי לפני שנטמאת הוא פטור כי אינה נדה, ולאחר שנטמאת זה כבר אחרי הכניסה.

תשובה: בעיקרון, כל שהביאה ממשיכה מכח רצון הבועל, כלול בשם כניסה. כלומר כל שאינו נועץ ציפורניו ואינו ממית את האבר חייב על כל רגע ורגע כי זה נקרא ביאה.

וכדי ליישב את הלשון כניסה, הבנתי שזה מפריע לך, יש לפרש כך: הכניסה לוקחת זמן מסוים. לדוגמא אמר שנכנס באופן שלוקח שלוש שניות.

בשניה השניה אומרת נטמאתי, וברגע זה הוא עדיין באמצע כניסה, והוא חייב על ההמשך של הכניסה כל רגע ורגע, ואינו אנוס על זה, כלומר שאינו יכול לעצור את עצמו פתאום, כי הוא שימש בעונת הוסת.

אודה לך אם תודיע על בעיה בהסבר הזה.

שבת שלום,","142","","5041","True","True","False","","215","85.130.130.141","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3014","3006","תשובה","15/07/10 16:20","ד אב","תש"ע","16:20","משיב מאורות דף היומי","אם זה שאמרה לו נטמאתי היה נחשב לאונס, ומיד היה שוהה בלא דישה עד שימות האבר היה פטור לגמרי.

מה שאמרתי שחייב על שהייה הכוונה שהיייה שאינה ביטול הקישוי.","142","","5041","True","True","False","","202","85.130.130.141","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3025","3020","אני שומע, הסבר יפה","16/07/10 00:10","ה אב","תש"ע","00:10","מתפעל","כי באמת רציתי לשלוף את השאלהה הבאה: מהו שיעור שהיה להתחייב? היכן מצינו שחז"ל דיברו על שיעור שכזה?
ולפי דבריך ניחא, שלא מדברים כאן על שהיה בדומה לשהיה במקדש ששם באמת יש איסור להיות במקדש בטומאה כמות של זמן. כאן עצם המצב אסור כמות שהוא בלי כל פעולה מסויימת, כאשר הכניסה היתה באיסור. ולכן זה יכול להיות אפילו שניה בלבד. לא צריך שיעור שהיה.
יישר כח.
אני חושב שהדברים התלבנו.","148","","5040","True","True","False","","153","95.86.123.7","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3029","3025","תודה לך","16/07/10 00:41","ה אב","תש"ע","00:41","משיב מאורות דף היומי","","142","","5040","False","True","False","","179","85.130.130.141","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3048","3038","ברוך הבא!","16/07/10 14:13","ה אב","תש"ע","14:13","דוד כוכב","והמשך בהערות מועילות מאוד כאלו!","125","","5040","True","True","False","","106","95.86.74.253","0","2974","שבועות|יד ע"א",""),new Message("3052","3038","הערה","16/07/10 16:57","ה אב","תש"ע","16:57","משיב מאורות דף היומי","עצם זה שהחזו"א אמר תשובה מחודשת כזו, אומר דרשני למה לא ניחא ליה בהסבר אחר. ויל"ע למה.","142","","5040","True","True","False","","193","85.130.130.141","0","2974","שבועות|יד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);