var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28651;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","68"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","51"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28651","0","האם מותר לאשה להציל תפילין בשבת?","13/06/13 10:51","ה תמוז","תשע"ג","10:51","Almuaddib","דף צה. :

משנה:
המוצא תפילין מכניסן זוג זוג ר''ג אומר שנים שנים בד''א בישנות אבל בחדשות פטור מצאן צבתים או כריכות מחשיך עליהן ומביאןובסכנה מכסן והולך לו רבי שמעון אומר נותנן לחבירו וחבירו לחבירו עד שמגיע לחצר החיצונה ...

בריתא מדף צו. :
מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים ואשתו של יונה היתה עולה לרגל ולא מיחו בה חכמים.

ובהמשך, צו: :
מוצא תפילין מכניסן זוג זוג אחד האיש ואחד האשה אחד חדשות ואחד ישנות דברי ר''מ ר' יהודה אוסר בחדשות ומתיר בישנות ע''כ לא פליגי אלא בחדשות וישנות אבל באשה לא פליגי שמע מינה ...



וכך כתב המאירי על אתר:

כבר ידעת שמצוות עשה שזמן גרמא נשים פטורות, וכן למדת שהתפילין הואיל ואין שבת ויום טוב זמן תפילין - מצוות עשה שהזמן גרמא הן. ומכל מקום אם רצו לעשותה הרשות בידן, ואין כאן איסור בל תוסיף, שלא באה תורה להחמיר עליהן אלא להקל. ואם כן, אשה שמצאה תפילין בשבת, אף היא מכניסתן זוג זוג, והוא שאמרו ...
וכן בכל מצוות שהנשים פטורות בהן, אם רצו עושות, וכן הדין בכל הפטורים...

אבל אשה אינה מברכת עליה, שהרי אי אפשר לה לומר "וציוונו", ויש חולקים להתירן אף בברכה...

","107","","3981","True","True","False","","801","77.125.132.201","0","0","עירובין|צה ע"א",""),new Message("28653","28651","לא הבנתי","13/06/13 11:05","ה תמוז","תשע"ג","11:05","כדי","לאיזה צורך הביא כל זה ולכאורה כמעט כל הדברים מפורשים בגמרא.

ואולי כוונת ר' אלמואדיב לומר שהחידוש בדברי המאירי הוא שאף לדידן דקיי"ל דתפילין מעשהז"ג יכולות הנשים להכניס התפילין, אע"פ שהגמרא רצתה להוכיח מגוף דין זה שתפילין אינן מ"ע שהז"ג, ולכאורה לדידן יהיה אסור לה. אך ההסבר הוא פשוט - שהרי לאחר שהביאה הגמ' את דברי הברייתא שלדעת ר"מ אישה מצילה תפילין, שוב דחתה שאולי ס"ל כר' יוסי שנשים סומכות רשות וממילא אין ראייה לכך שר"מ סובר שתפילין הן מ"ע שלא הז"ג. ומתרצת, ששמענו לר"מ במקום אחר שאינו סובר כר' יוסי, וא"כ ע"כ שטעמו הוא משום שסובר שתפילין הם מ"ע שלא הז"ג.
אכן לדידן דפסקינן כר' יוסי שסומכות רשות (ואין זה מוסכם מכל הפוסקים שהלכה כר"י) ממילא נוכל לומר שיהיה מותר לאשה להכניס תפילין בשבת גם בלא טעמא דהוו מ"ע שלא הז"ג.


כך לכאורה כוונתו. ובכל אופן, הטוב ביותר שנשמע מפי ר' אלמואדיב בעצמו לאן חתר.","249","","3981","True","True","False","","253","79.176.221.43","0","28651","עירובין|צה ע"א",""),new Message("28673","28653","אנא אסברנא לך","14/06/13 14:21","ו תמוז","תשע"ג","14:21","דוד כוכב","הכוונה היא להקשות על הנוהגים כרמ"א בשו"ע או"ח סימן לח, ג שאם הנשים רוצות להחמיר על עצמן ולהניח תפילין מוחין בידם. דבריו הם מספר כלבו סימן כא:
"כתב הר"ם נשים פטורות מתפילין מפני שהוא מצות עשה שהזמן גרמה שהרי אין מניחין אותן בשבת ויום טוב ואם רצו להניח אין שומעין להן מפני שאינן יודעות לשמור עצמן בנקיות".
וכך הקשה עליו הארחות חיים (הל' תפילין סי' ג) מדאמרינן דמיכל בת כושי היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים.

ותירץ הב"י: "ולי נראה שטעם הר"ם כמו שכתבו התוספות (ד"ה מיכל) דאיתא בפסיקתא (רבתי פרק כב) שמיחו בה חכמים ופירשו הם דטעמא משום דתפילין צריכין גוף נקי ונשים אינן זריזות ליזהר והר"מ רצה לחוש לדברי הפסיקתא".
והוסיף בביאור הגר"א שאין לומר שהגמרא חולקת על הפסיקתא (שמקורו בדעה בירושלמי), אלא שהגמרא הביאה לצורך הסוגיה רק את דעת הסוברים דלא מיחו בה.

על כך אוסיף שעל פי דברים אלו י"ל שלשון הרמ"א דמוחין בידם אינו בדוקא, שלשון הכל בו הוא רק שאין שומעין להן להתיר להן. ואף דקאי בשיטת מ"ד דמיחו בידן, הרי רק חשש לשיטה זו, ובמקום שיש שיטה אחרת אין מוחין בידו, כמצוי במקומות רבים. ועוד שדעה זו שהיא דעת רבי חזקיה בשם רבי אבהו בירושלמי כאן ובברכות פ"ב ה"ג, לא הובאה בבבלי, ואפשר שהבבלי דחה את דברי האמורא מקמי הברייתא דלא מיחו שהביא הבבלי, וגם הירושלמי ברישא.
וכן משמע במכילתא דרבי ישמעאל בא מסכתא דפסחא פרשה יז: "מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין, אשתו של יונה היתה עולה לרגלים, טבי עבדו של רבן גמליאל היה מניח תפילין". וקשה לרבי אבהו, הרי בטבי לא יוכל לפרש דמיחו, דודאי לא היה עושה נגד ר"ג רבו, ומשמע דמיכל ואשתו של יונה דומיא דטבי, וכולן ברשות. ויש לדחוק שבטבי לא מיחו, כדעת ספר תוספות שבת שהביא המשנה ברורה סימן לח ס"ק יב דעבדים שאני.

אשכול נלווה.","125","","3980","True","True","False","","177","31.44.128.47","0","28651","עירובין|צה ע"א",""),new Message("28675","28673","כתבת דברים מעניינים. אבל...","14/06/13 14:28","ו תמוז","תשע"ג","14:28","כדי","לא מסתבר שזו הייתה כוונתו. קרא שוב את כותרת הודעתו.","249","","3980","True","True","False","","172","79.181.194.174","0","28651","עירובין|צה ע"א",""),new Message("28677","28675","לא נתפלפל","14/06/13 14:36","ו תמוז","תשע"ג","14:36","דוד כוכב","בדעת השואל. וראה באשכול נלווה שהוספתי אליו קישור כמעט רגע אחר שהעלתי את ההודעה, אלא שנזדרזת והספיקות לקוראה לפני כן.","125","","3980","True","True","False","","117","31.44.128.47","0","28651","עירובין|צה ע"א",""),new Message("28682","28677","לא זו היתה כוונתי. הנה:","14/06/13 16:04","ו תמוז","תשע"ג","16:04","Almuaddib","הסיבה לכך שהמוצא תפילין בשבת מצילן, "אחד האיש ואחד האשה" - היא שיש שייכות גם לאיש וגם לאשה בלבישתם, שאם לא כן, רק האיש היה יכול.

וזו הסיבה שכתב המאירי את שכתב, והביא גם את המחלוקת לגבי הברכה. מחלוקת זו באה לידי ביטוי, בדרך כלל בחג הסוכות, אצל נשים אשכנזיות הנוהגות לנטול לולב - שיש המקפידים שזה יהיה בלי ברכה, ויש שמנהגם שדווקא בברכה.


כיום, מסיבות ידועות שאין צריך לפרטן, יש האוסרים זאת על נשים אף בחדרי חדרים. לשיטת האוסרים, צריך עיון אם יחזור הדין גם שרק האיש מציל תפילין בשבת ולא האשה - או שמא החמרתם רק לעניין ההנחה עצמה, אך לא לעניין הצלה, וידועה שיטת ר"ש בבזיון כשהאיסור משבות.



ולגבי מה שכתבת בכותל, דומני שלו כולם היו מחרישים, התופעה היתה נמוגה מאליה, כי לבי לוחש לי שחלק ניכר מהנשים ששם - מחפשות דוקא את אור הזרקורים ולא את הדבקות במצוות. בדרך כלל אני נוטה לומר שמי שמחפשת מצווה - מחפשת מצווה ותו לא, ואל לי להעיר לגביה מאומה, אלא שכאשר נמצאות שם נשים שכלל אינן שומרות תומ"צ, וכאלו המכריזות בפומבי שמטרתן "לאתגר את המערכת", קשה לי להמשיך ולהפך בזכות.","107","","3980","True","True","False","","142","77.125.119.146","0","28651","עירובין|צה ע"א",""),new Message("28684","28682","נו, ואולי אדרבה?","14/06/13 17:24","ו תמוז","תשע"ג","17:24","דוד כוכב","דוקא בזכות אלו שאינם מחרישים, נמשכות גם אותן צמאות האקשן מאידך גיסא, המכריזות שמטרתן וכו', ואותן שבהן שכן שומרות תומ"צ, מתוך שלא לשמה וכו' (כמ"ש על כך בעבר), והמאור [שתקוותי שלא נתעמעם מרוב עיסוק בו] וכו'.

טוב, אלו פילפולי הפוך על הפוך על הפוך. למעשה, המשכיל כו'.","125","","3980","True","True","False","","107","31.44.128.47","0","28651","עירובין|צה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);