var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28631;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28631","0","תפילין דרך מלבוש","12/06/13 04:47","ד תמוז","תשע"ג","04:47","דוד כוכב","משמעות הביטוי, והיוצא מכך לדינא, בקישור כאן.","125","","3981","True","True","False","","743","95.86.82.177","0","0","עירובין|צה ע"ב",""),new Message("28664","28631","תגובת מאירקה15 ברוטר אברכים","13/06/13 23:17","ה תמוז","תשע"ג","23:17","דוד כוכב","מהגמ' בסוכה כה ע''ב משמע שפטורי מצטער בסוכה ובתפילין שונים זה מזה

"אמר רב אדא בר זבדא אמר רב אבל חייב בכל המצוות חוץ מתפילין שנאמר בהם פאר

וה"מ ביום ראשון דכת' ביה ואחריתה כיום מר

ואמר רב אדא בר זבדא אמר רב אבל חייב בסוכה

פשיטא(רש"י-מאי שנא הא משאר מצוות דאמר רב לעיל דאבל חייב)

מהו דתימא הואיל וא"ר אב"ז אמר רב מצטער פטור מהסוכה הא נמי מצטער

קמ"ל הני מילי צערא דממילא אבל הכא איהו דקא מצער נפשיה"

לו היו הפטורים דומים ניתן היה ללמוד את החיוב במקרה של "מצער נפשיה" מהצורך בפסוק לפטור מתפילין ביום הראשון ומהחיוב בשאר הימים

וכבר הביא הכס"מ(על הרמב"ם שם) את דברי רבנו מנוח שפטור מצטער בתפילין נובע מהאיסור להסיח דעתו ולכן הוא כולל גם מקרים שבסוכה יכול להעמיד את עצמו מלצער נפשו
במקרה של רבי יוחנן נראה שהתש"ר הם שגרמו לו להצטער


תגובתי:
מאי קשיא?

אה"נ ניתן היה לדייק את דעת רב כבר במימרא הראשונה, אך את הדין שמצער נפשיה אינו כמצטער העדיף רב לומר להדיא בענין סוכה שבה נאמר להדיא הדין שמצטער פטור.
ועוד, שאפשר שהמשפט "והני מילי ביום ראשון דכתיב ואחריתה כיום מר" אינו מדברי רב אדא בר זבדא אמר רב אלא מדברי סתמא דגמרא, ולמדו שאין הפטור לכל ימי האבל מתוך המימרא השניה.
ועוד י"ל, שעיקר החידוש שאבל חייב בסוכה הוא ביום הראשון, שהוא אז מצטער ביותר ונקרא יום מר, ובתפילין ממילא פטור אז.","125","","3980","True","True","False","","135","31.44.128.47","0","28631","עירובין|צה ע"ב",""),new Message("28666","28664","תוספת","14/06/13 01:13","ו תמוז","תשע"ג","01:13","דוד כוכב","ולענין הטעם שמצטער פטור משום היסח הדעת
אינו במשמע ברבינו יונה מסכת ברכות על הרי"ף דף יד ע"ב: "ואומר מורי הרב נר"ו דמתוך דברי ר"מ ז"ל {רמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה ד הלכה כה כנראה} למדנו תירוץ לדבר זה דודאי היסח הדעת לא הוי אלא כשעומד בקלות ראש ובשחוק". והובא בהלכות קטנות לרא"ש (מנחות) הלכות תפילין, וברא"ש מסכת ברכות פרק ג, סח; ובטור. וכ"כ בשם הגר"א.","125","","3979","True","True","False","","103","31.44.128.47","0","28631","עירובין|צה ע"ב",""),new Message("28670","28664","ראיתי להוסיף שמתו של האבל מונח לפניו ולא","14/06/13 13:31","ו תמוז","תשע"ג","13:31","יהודי_קדום","שמת מתו לפני הרגל .

שאם לא כך יחול עליו כמובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שצט סעיף א:
"א] הקובר מתו קודם הרגל, בענין שחל עליו אבילות, ונהג בו אפילו שעה אחת קודם הרגל, מפסיק האבלות ומבטל ממנו גזרת שבעה..."

שבמקרה זה הרי איננו אבל.

מכאן משמע שמתו מת ברגל ממש.","233","","3979","True","True","False","","150","79.180.132.245","0","28631","עירובין|צה ע"ב",""),new Message("28680","28666","תגובה","14/06/13 15:07","ו תמוז","תשע"ג","15:07","דוד כוכב","מאירקה15
כבר חילקו האחרונים(עי' בשו''ת משיב דבר ס''ז)בין שחוק וקלות ראש שאסורה בתפילין
להסחת דעת בגלל צער או טרדה בעבודה שפטור
ובבשו"ע הרב (סכ"ח ב)מחלק ביו טרוד במלאכתו שאין לבבו פונה כ"כ מיראת שמים לטרוד בצער הגוף
וע"ע בשאגת אריה (סל"ט)שכתב בפשטות שהרמב"ם והרמב"ו שכתב בתורת הבית שאבל לא יניח תפילין בשעת בכי והספד חולקים על הרא"ש

תגובתי
ואדרבה
מה מקור וסברת פטור זה במצטער, אם אינו בכלל האיסור?
ולמ"ש ניחא דדרך מלבוש הוא דומיא דדרך דתדורו.
עוד אוסיף שכך יש לפרש במסכת קידושין נ ע"א דכיון דסליק ולא איתדר ליה פטור דכל דסליק אדעתא למידר הוא. כדכתיב וישבתם בה. ומצינו לאמוראים שעשו כך.
ובפ"ת אה"ע סי' ע"ה הביא שהכל כמנהג הסוחרים.","125","","3979","True","True","False","","97","31.44.128.47","0","28631","עירובין|צה ע"ב",""),new Message("28685","28680","לא בדקתי אבל קרוב לודאי ש'תורת הבית' ט"ס","14/06/13 18:04","ו תמוז","תשע"ג","18:04","כדי","וצ"ל 'תורת האדם'. וכנראה התחלף לו עם 'תורת הבית' של הרשב"א.","249","","3979","True","True","False","","248","109.65.207.164","0","28631","עירובין|צה ע"ב",""),new Message("28686","28685","אכן","14/06/13 18:14","ו תמוז","תשע"ג","18:14","דוד כוכב","השאגת אריה בסימן לט:
"ונראה לי דהא דרבינו יונה פליג אההיא שכתב הרמב"ן בספר תורת האדם (שער האבל ענין האבילות סז) ומביאו הטור י"ד סימן שפח, ומיבעי ליה לאבל לאותובי דעתו ולכוין לבו לתפילין שלא יסיח דעתו מהם, הילכך מנח להו בישוב דעתו אבל בשעת בכי והספד לא מנח להו ע"כ".","125","","3979","True","True","False","","119","31.44.128.47","0","28631","עירובין|צה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);