var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28628;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","58"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","56"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28628","0","קושיה על דיוק הגמרא","11/06/13 11:33","ג תמוז","תשע"ג","11:33","שאינו יודע לשאול","הגמרא חיפשה לאורך הסוגיה תנא שסובר שתפילין זו מצות עשה שלא הזמן גרמא היא, והביאה גם את נסיון ההוכחה הבא:

אלא האי תנא הוא דתניא מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים ואשתו של יונה היתה עולה לרגל ולא מיחו בה חכמים מדלא מיחו בה חכמים אלמא קסברי מצות עשה שלא הזמן גרמא היא

וקשה לי - שאם אכן יש להוכיח מברייתא זו ש"קסברי שמצות עשה שלא הזמן גרמא היא" - אז מדוע נאמר ש"לא מיחו בה חכמים" ומלשון זה משמע שלא היתה לה חובה להניח, והרי אם זו מצות עשה שלא הזמן גרמא אז נשים חייבות!","48","","3985","True","True","False","","946","84.228.157.236","0","0","עירובין|צו ע"א",""),new Message("28629","28628","לשאלתך התייחסו כבר הראשונים","11/06/13 12:42","ג תמוז","תשע"ג","12:42","כדי","וכולם טרחו לומר שכאן המשמעות של "לא מיחו" שונה מהמשמעות הרגילה כגון ההיא דפסחים (נו.) באנשי יריחו שעשו דברים שלא על דעת חכמים אלא שלא מיחו בהם, שכאן הכוונה היא שעשתה על דעת וברצון החכמים (עי' בחידושי הרשב"א ובתוס' רא"ש ועוד).


ולולי דבריהם היה ניתן עוד ליישב ע"פ הסברא שכתבו התוס' לתרץ קושיא אחרת - מה איסור היה אם לא הייתה מצווה. שרש"י פירש שהייתה אסורה משום בל תוסיף. ויש שכתבו משום ברכה לבטלה. והתוס' תירצו שהייתה אסורה להניח משום שתפילין צריכין גוף נקי. ואפשר להשתמש בסברא זו גם לשאלתך, דנהי דאם נאמר שתפילין הן מעשלה"ג הייתה חייבת בעצם בתפילין, אך כיוון דרובא דנשי לא יכולות לעמוד בתנאים לכן היו פטורות ואף אסורות כדין איש שנמצא במצב כזה, כדאשכחן בחולי מעיים שפטורים משום שאין יכולים לשמור עצמם בנקיות, וכן כה"ג במי שא"א לו בלא הרהורים.
וא"כ יתכן לומר שאף למ"ד שהן חייבות, קיום המצווה הוא כמעט בלתי אפשרי להן. ולכן קמ"ל דבמיכל בת שאול לא מיחו בה משום שידעו שהיא יודעת לשמור עצמה בנקיות.

אלא דיש להקשות, דהתוס' ע"כ דלא סבירא להו כסברא זו, דא"כ באמת היכי מוכח מינה דמצוות עשה שלא הזמן גרמא היא, דממנ"פ, אם יכולה לשמור עצמה בנקיות, בין למ"ד שחייבת ובין למ"ד שפטורה, יכולה להניח. ואם אינה יכולה לשמור עצמה בנקיות, הרי אף למ"ד שחייבת, אסורה להניח, ומדמלא מיחו ע"כ שהכירו שיכלה לשמור עצמה בנקיות. אלא ודאי דלדעת התוס' סברא זו שאין יכולות לשמור עצמן בנקיות, אינה מועילה אלא למ"ד שפטורות, אך למ"ד שחייבות, חייבות להניח אף שאין יכולות לשמור עצמן. ובאמת דבריהם צ"ע, מאי שנא מחולי מעים וכנ"ל.
ויש ליישב, דמיכל בת שאול באמת יכלה לשמור עצמה בנקיות כאשר כתבנו למעלה, ובזה הייתה שונה מרובא דרובא דנשי. וזהו דאיכא בין מ"ד שחייבת ובין מ"ד שפטורה - דלמ"ד שפטורה בעצם, אף אשה שמכירה בעצמה שיכולה לשמור עצמה בנקיות, אסורה להניח דילמא נפיק מינה חורבא שמא תלמדנה ממנה גם שאר הנשים שאינן יכולות לשמור עצמן בנקיות. אך למ"ד שחייבת בעצם, אם אשה מכירה בעצמה שיכולה לשמור עצמה בנקיות, ודאי ששוב מתעורר לה החיוב, וכאן א"א לפטור בטענה דדילמא נפיק מיניה חורבא, שהרי היא חייבת ממש ומה לנו ולחששות מאחרות. ויש להעמיס דבר זה אף בדברי התוס'.
ולפ"ז בהא דקאמר ש"לא מיחו בה" יש לפרש בב' אופנים מה הייתה ההו"א לאיסור: א. עצם כך שהייתה חריגה, והיא גופה קמ"ל שלא מיחו בה משום שהייתה שונה משאר הנשים, שהיא יכלה לשמור עצמה בנקיות. ב. ע"פ הנ"ל אפשר לומר שהחשש הוא שמא ילמדו ממנו אחרות וממנה יראו וכן יעשו, וקמ"ל שלא חששו לזה למ"ד שהיא מחוייבת בעצם במצווה.","249","","3985","True","True","False","","215","109.67.161.217","0","28628","עירובין|צו ע"א",""),new Message("28630","28628","כמה הערות","11/06/13 18:23","ג תמוז","תשע"ג","18:23","עם הארץ","הגמרא חפשה לאורך הסוגיא את התנא שטוען ש״שבת זמן תפילין הוא״
הגמרא הביאה את הבריתא על מיכל בת שאול כהוכחה שמצות תפילין היא מצות עשה שלא ה״ג היינו מכיוון שלא מיחו בה חכמים מצוות תפילין נוהגת בכל הזמנים וחשבה להוכיח מכאן שזה התנא הסובר ששבת הוא זמן תפילין.
הגמרא בהמשך דחתה את הטענה מכיוון שהתנא הזכיר את אשתו של יונה שהיתה עולה לרגל ברגלים. ואם תאמר שתפילין אינם מצוות עשה שהזמן גרמא חייב אתה לאמר שעליה לרגל ברגלים ודאי מצוות עשה שהזמן גרמא.
הוכח מכאן שמיכל הניחה תפילין ( לפי אותו תנא )בתורת רשות ולא נמצאה ראיה שמיכל היתה חייבת בתפילין , ומכאן לא הוכח ששבת הוא זמן תפילין.
לעניין חיוב נשים בתפילין אין מה להרחיב על הרב כדי שמיצא את הנושא.","248","","3985","True","True","False","","220","98.77.141.244","0","28628","עירובין|צו ע"א",""),new Message("28671","28629","תירוץ המג"א","14/06/13 13:45","ו תמוז","תשע"ג","13:45","דוד כוכב","כך הקשה העולת תמיד, למה לי לטעם דהוי מצות עשה שהזמן גרמא, הא אפילו אנשים שאינם יכולים להזהר אסור להניחן.
ותירץ המגן אברהם סימן לח ס"ק ג: "אם היו חייבים לא היו פטורין מה"ט, דהוי רמי אנפשייהו ומזדהרי".","125","","3982","True","True","False","","103","31.44.128.47","0","28628","עירובין|צו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);