var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28575;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28575","0","אשירה סתם לדעת רב","08/06/13 11:36","ל סיון","תשע"ג","11:36","lior","האם לדעת רב (שככל הנראה לא נפסקה להלכה) ניתן לראות בגנים הבאהים כאשירה סתם היות ואנשי הדת במקום מטפחים ונזהרים בכבודם של העצים והשיחים שם?","385","","3978","True","True","False","","884","212.179.159.253","0","0","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28576","28575","האם מותר לקרוא הודעה שנכתבה בשבת?","08/06/13 21:09","ל סיון","תשע"ג","21:09","יהודי_קדום","אם אסור האם אין דינה להימחק?
אני מניח שהפורטל נשאר באויר בשבת למען בני חו״ל.
אולי בגלל מקרים כאלה של כתיבה בשבת ע״י מי שמצהיר שאיננו דתי מן הדין לסוגרו בשבת?","233","","3978","True","True","False","","259","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28579","28575","ראה לדוגמא","08/06/13 22:50","ל סיון","תשע"ג","22:50","לינקוש","מקור 1

מקור 2

מקור 3","58","","3978","True","True","False","","326","84.229.202.219","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28598","28575","גם את עצם חג השבועות חילל הנ"ל בהודעתו","09/06/13 21:16","א תמוז","תשע"ג","21:16","יהודי_קדום","הראשונה !!

"להבין", להתחשב" "ללמד זכות" ו"תינוק שנשבה" וכו' הם מילות מפתח להתאבדות יהודית המונית.","233","","3977","True","True","False","","133","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28581","28579","אפשר תקציר של המקורות?","08/06/13 23:46","ל סיון","תשע"ג","23:46","המכריע","הרימון שלי לא מאפשר לי לפתוח.

ובקשר ל"לי - אור", אולי הוא נקרא על שם מאמר חז"ל הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו שהמאור שבה מחזירן למוטב...

פלא על יהודי קדום שלא שת ליבו לתאריך המיוחד של ההודעה הקודמת של מר ליאור....

אבל לגוף הענין, למרות שליאור אינו דתי, מכל מקום בודאי איננו מחלל שבת בפרהסיא חלילה, על כן מסתבר שהוא רושם את ההודעות בערב חג ובערב שבת, ויש לו שעון שבת (או אמצעי טכני דומה) ששולח אותם באופן אוטומטי ללא מגע יד אדם בשעות אחר הצהרים.","199","","3978","True","True","False","","254","212.76.96.103","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28582","28581","ובכן","09/06/13 06:26","א תמוז","תשע"ג","06:26","הודו_כי_טוב","ערוץ 7:
הרב הראשי של חיפה: מותר לבקר בגנים הבהאיים

בחיפה נחנכו הגנים הבהאיים, 19 גנים מדורגים, שבמרכזם ממוקם מקדש. הרב הראשי של חיפה הרב שאר ישוב כהן אמר ביומן ערוץ 7 שלפי הגדרת הרמב\\"ם הבהאיים אינם נחשבים עובדי עבודה זרה.

פרסום ראשון: א' בסיון תשס"א, 23/05/01 08:57

בחיפה נחנכו הגנים הבהאיים, 19 גנים מדורגים, שבמרכזם ממוקם מקדש. הרב הראשי של חיפה הרב שאר ישוב כהן אמר ביומן ערוץ 7 שלפי הגדרת הרמב\\"ם הבהאיים אינם נחשבים עובדי עבודה זרה. לדבריו הם פלג שפרש מהמוסלמים, ועיקר אמונתם היא באל אחד, ובכך שהאדם צריך להיות טוב ומוסרי. אל הטוב והמוסר מגיעים, לפי אמונת הבהאיים, דרך טיפוח היופי והריח הטוב.

לפיכך הגנים מותרים לביקורים משום שיש בהם יופי לשם יופי. עם זאת, אמר הרב שאר ישוב כהן כי לא מומלץ להיכנס לאזור הקבר המכונה \\"כיפת הזהב\\".

אתר מורשת:
האם הדת הבאהית נחשבת לעבודה זרה, והאם מותר להכנס למקדשם בתור תייר?
בתודה

התשובה: כניסה לגן הבאהי
מאת: הרב יובל שרלו

כדי לענות על שאלה זו יש צורך ראשוני בידיעה מקיפה על הדת הבאהית. עד כמה שאני מבין, מודבר בדת אהבה ושלום, שאינה מעמידה במרכז אלוהות כלשהי, כי אם קוראת לעולם כולו להתאחד סביב עקרונות הומניים בינאנושיים.
על כן יש לבחון את עמדת ההלכה בשאלה הבאה: האם תיתכן עבודה זרה ללא אלוהות במרכזה ?
לאור סוגיות הגמרא והפוסקים בסוף פרק שביעי של מסכת סנהדרין נראה כי התשובה לכך היא לא.
על כן, גם איסור ההנאה מעבודה זרה אינו קיים, ומותר להכינס לגן הבאהי. בעיתונות פורסם כי זו גם עמדת הרב הראשי, הרב לאו הי"ו.
אף על פי כן, נראה לי כי אין להיכנס למה שהם קוראים 'מקדש', כיוון שהסממנים על עבודה זרה מובהקים שם.

בחדרי חרדים:
הגר"א יוסף: "אסור לבקר בגנים הבהאים"
הרב פסק: "הגנים הבהאים בחיפה מחוץ לתחום"
מאת: טלי ליבמן, 26/09/2006 15:34

בנו של הרב עובדיה יוסף פסק כי ביקור בגנים הבהאים בחיפה, כמוהו כעבודה זרה ולכן חל איסור על יהודים לבקר שם. הרב הספרדי של חיפה, הרב שלוש, הצטרף לקריאה. מנכ"ל עיריית חיפה, שמואל גנץ: "הקביעה אינה ראוייה"

הגנים הבהאים שהפכו לסמלה של העיר חיפה וזוכים למבקרים מכל העולם נמצאים מחוץ לתחום עבור מבקרים יהודים, כך לפחות על פי קביעתו של הרב אברהם יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף.

הרב אמר לרדיו חיפה כי " אין לו שום דבר אישי נגד שום דת וזאת גם לא דעתו האישית אך המגבלות שלנו אוסרות עלינו להכנס לכנסיה וכך גם לגנים הבהאים כיוון שהם חלק מקומפלקס של עבודה זרה".

"הרב אברהם יוסף מוסיף כי לאחר שקיבל פניות רבות מתושבי הצפון לגבי הגנים הבהאים פנה לרב שלוש להתיעצות ואכן הוא נענה על ידו כי הכניסה לבהאים אסורה, הוא אף מדגיש שזו דעתו של אביו הלא הוא הרב עובדיה יוסף."

תגובתו של עופר עמר דובר הגנים הבהאים: "לגנים הבהאים חשוב השילוב שלהם בקהילה החיפאית והם מכבדים את כל הדתות וכל העדות.
רבנים ידועים הבקיעים בנושא הדת הבהאית פסקו בעבר כי הביקור בגנים מותר לאחר וזו לא עבודה זרה ופסיקתם זו באה על סמך פסיקתו של הרמבם בנושא האיסלם כי זו דת מונוטואיסטית שאין בה עבודה זרה ולכן, מדגיש עמר, מותר לבקר בגנים הבהאים".","207","","3977","True","True","False","","1724","46.117.14.249","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28593","28582","סיכום המקורות","09/06/13 15:35","א תמוז","תשע"ג","15:35","המכריע","אם הבנתי נכון מה שעולה ממה שהעתיק הודו ידידינו, הרי מצד מה שהם מטפחים את האילנות אין נידון. וסברא פשוטה היא, וכי גנן שמטפח אילנות באהבה גדולה יש לחוש לאשירה. הגמרא דיברה באילן בין אילנות שמטפחים אותו בדוקא להבדיל משאר אילנות בסביבתו ובמצבו.

על כן מצד מה שאותן נכרים מטפחים את אילנותיהן אין בכך כלום.

הנידון הוא האם ידוע ממקור חיצוני - לא רק מתוך הטיפול המסור בגנים - שהם עובדי ע"ז ואז ממילא הכל שם לכבוד הע"ז שלהם והוי משמשי ע"ז שאסורין בהנאה. ועל זה נחלקו הרבנים ביניהם.

לגב הנידון של קדום שליט"א האם מותר לדון בשאלה שנשאלה במעשה שבת, חשבתי שכעת כבר עבר בכדי שיעשה, כלומר השואל היה יכול ללמוד את הדף בעיון אחרי שבת ולעיין ולכתוב, אז כעת אין בעיה לעיין בדבריו....","199","","3977","True","True","False","","216","212.76.96.103","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28594","28593","האם מדיון בשאלת השואל שחילל שבת כשכתב","09/06/13 16:11","א תמוז","תשע"ג","16:11","יהודי_קדום","את שאלתו ניתן להבין שמותר ליהנות מחילול השבת שלו?

האם אין כאן סיוע בידי מחללי שבת?



.","233","","3977","True","True","False","","136","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28596","28594","ליהנות מחילול שבת","09/06/13 19:27","א תמוז","תשע"ג","19:27","המכריע","לגבי הנאה מחילול שבת, דומני שהרי זה מותר לפחות לאחרים אחר כדי שיעשו.
ובכלל אני לא חושב שבדברי תורה יש משום הנאה שהרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.
לגבי מסייע זה נושא בפני עצמו.
אין איסור לסייע למחלל שבת.
יש איסור לסייע לחילול שבת.
לכאורה נראה שזה לא הנושא כאן כלל.","199","","3977","True","True","False","","197","212.76.96.103","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28597","28596","אני רואה בחילול השבת שלו גם חילול","09/06/13 20:57","א תמוז","תשע"ג","20:57","יהודי_קדום","שם שמים מתמשך וגם פגיעה ברגל גסה בפורטל בכל רגע ורגע שהודעתו נמצאת בפורטל !!!

וכן, זה גם פוגע בי!","233","","3977","True","True","False","","136","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28599","28598","פלא על יהודי קדום...","09/06/13 21:56","א תמוז","תשע"ג","21:56","המכריע","שלא שת ליבו שהתפלאתי עליו בנושא חג השבועות כבר בהודעתי הראשונה באשכול זה...

אגב. העירני ידידינו ר' הודו שיחי' בענין לימוד ממי שאומר דבר תורה תוך כדי חילול שבת, מהא דרבי מאיר היה לומד בשבת עצמה מאחר תוך כדי שהלה היה רוכב על סוסו.
אמנם יש לדון ששם הדבר תורה היה יכול להיאמר ללא רכיבה. במקרה הוא גם רכב תוך כדי שאמר. מה שאין כן כאן.","199","","3977","True","True","False","","206","212.76.96.103","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28604","28599","אמת ונכון שבסערת הרגש קראתי רק","09/06/13 22:36","א תמוז","תשע"ג","22:36","יהודי_קדום","את ראש דבריו והם התייחסו לגוף השאלה, וטעיתי בכך. עכשיו קראתי.

ועדיין: אדברה נֶגֶד מְלָכִים וְלֹא אֵבוֹשׁ, קשה לי לקבל בהבנה כתיבת דברים בפורטל בשבת ורק פסק הלכה יכול לשנות את דעתי.

אני חייב להבהיר: אני יכול לשבת עם אותו יהודי, ליאור, בשבת, כשבפיו סיגריה דולקת, לאהוב אותו באמת בכל לבי - ובו בזמן ללמוד איתו מהי דרך ה' !!!

הקושי שלי הוא עם כתיבה לפורטל בשבת.","233","","3977","True","True","False","","147","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28605","28604","אינני יודע אם יש ענין לציבור","10/06/13 01:44","ב תמוז","תשע"ג","01:44","המכריע","בדיון זה. שאיננו קשור לדף כלל.

על כן אקצר באמרים.

לגבי פסק הלכה. הרי לא יעלה על הדעת פסק שיתיר לאותו יהודי לכתוב כמובן.

אם כן מה השאלה ההלכתית העומדת בפנינו? אם הנהלת הפורטל מחוייבת לסגור את האתר בשבת?

זו שאלה של ההנהלה, לא שלנו. אני מתאר לעצמי שאם זה דבר נדיר אין הכרח שיש חיוב כזה.

מה עוד נותר לדיון הלכתי? האם מותר לנו לקרוא את מה שכתב פלוני בשבת? על זה בדיוק דיברנו לעיל ודומני שאין כאן מי שחשב שזה איסור.

אם כן השאלה הוא אולי השקפתית. האם נכון מבחינה רעיונית לנהוג בסלחנות ובשתיקה או לצאת בשצף קצף? זו הרי שאלה תלוית תוצאה. אם היה ברור לכולנו מה יותר יקרב לה' ולתורתו היינו מסכימים על דרך הפעולה. רק דברים כאלו מעצם מהותם אינם ברורים, והדבר תלוי באובנתא דליבא, ו"אין כללים". זו עניות דעתי בקצרה.","199","","3976","True","True","False","","211","212.76.96.103","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28606","28605","״לימים נזדווגו שלשתן למקום אחד, אמרו:","10/06/13 02:36","ב תמוז","תשע"ג","02:36","עם הארץ",": קפדנותו של שמאי בקשה לטורדנו מן העולם ענוותנותו של הלל קרבנו תחת כנפי השכינה״ (שבת לא)



מסופר על תלמיד ישיבה אחד שהיה ישן דרך קבע בביתו של רבו החזון איש. כל בוקר החזו"א היה בא ומעיר אותו בעדינות, אומר לו ברכּוּת שהגיע זמן תפילה, והבחור לא היה קם. כך היה יום אחר יום, במשך חודשים ארוכים: החזו"א היה ניגש אליו, מלטף אותו, ואומר לו "הגיע זמן תפילה", והבחור המשיך לישון.
החזו"א לא העיר לו על זה ולוּ במילה, ובסופו של דבר התלמיד "תפס את עצמו" והבין מה הוא עושה, וכמה אמון החזו"א נותן בו - ומאותו היום הוא צמח וגדל, עד שנהיה תלמיד חכם גדול במעלה.","248","","3976","True","True","False","","224","184.33.115.85","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28617","28605","אם יהודי יכנס למסגד נעול נעליים כל","10/06/13 23:14","ב תמוז","תשע"ג","23:14","יהודי_קדום","המדינה תזדעק על פגיעה ברגשותיהם הדתיים של ציבור המוסלמים.

פגיעה ברגשות הציבור היא ענין לציבור (במדינת ישראל, כידוע, מקובל להקל אם הציבור הוא דתי או ח"ו חרדי - כי או שהם לא נאורים או/ו שאין להם רגשות) , כאן אני חלק מהציבור שנפגע מההתרסה של מר ליאור: שתי הודעותיו היחידות נכתבו במזיד בימים הקדושים לי - די להיתממות שהנה או..טו.. טו הוא יכיר באמת ויתפלל עם גארטל (כי אולי יצטרך לקשור מחיצה לשם צניעות בשבת...). נו באמת! עורו אחים עורו!

ואליך מר ליאור אני פונה מפה וקורא לך לפנות אלי באימייל הרשום בכרטיסי ואבהיר לך כמה אני יכול להיות רך, אוהב ואולי העבר שלי יעניין אותך קצת בהיותך דתל"ש (אני צודק?).
אלא שלכאן, לפורטל שהוא מקדש מעט ללימוד תורה - נכנסת ביום הרגל ברגל גסה וביום השבת לא שבתת. זה פוגע בי. אתה מוזמן אלי לאחת השבתות הקרובות (ברצינות) !","233","","3976","True","True","False","","137","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28618","28617","אתה שם לב שרק אתה צועק מכל הקהל החרדי","10/06/13 23:42","ב תמוז","תשע"ג","23:42","הודו_כי_טוב","אם לא הייתה עושה כל כך הרבה רעש לא הייתי שם לב לזה ואולי גם הרבה אחרים
אני יכול לדבר רק בשם עצמי וגם זה לא תמיד.
צעקת גיוואלט זה נרשם , די תזרום הלאה המעשה נעשה ואם מנהל הפורום יראה לנכון להפעיל את שומר האתרים בשבת הוא יפעיל
אם אמרת שאתה מוכן שהוא יכנס אליך הביתה בשבת עם סיגריה לשיר שירי שבת וללמדו תורה זה כבר לא הבדל גדול
אמנם כל ישראל ערבים זה לזה אבל המחלל שבת קודם כל זאת אחריותו
באותה מידה שאתה חושב שהוא מזיד יכול להיות שהוא לא מבין בכלל על מה הצעקה
גם בכרטיס שלי רשום המייל
כל טוב","207","","3976","True","True","False","","217","46.117.14.249","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28622","28618","אני גם שם לב ששום אשכול בדף היומי","11/06/13 00:37","ג תמוז","תשע"ג","00:37","יהודי_קדום","או מהגמרא בכלל לא נפתח מאז תאריך התגובה הראשונה שלי בנידון (להוציא החידף והאשכול שפתח א.ב רשי שבו אני מגיב ועוד איך מגיב!).

קודם עליך לשאול:
להיכן נעלם הרב כוכב מאז כ"ט בסיון? אני שאלתי לשלומו בפניה אישית ולא נעניתי!

מדוע יש התעניינות מוגברת באשכול של ליאור ואין כלל התעניינות באשכול היחיד בדף היומי שפתח אב רשי?

מדוע אין פעילות על הדף היומי?

אז למי מפריע "הרעש" שאני עושה?
בינתיים העובדה היא שרק לו נוטים אוזן ולא לדף היומי.

ויתקנו אותי אם אני טועה.


.","233","","3975","True","True","False","","169","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28627","28618",""מותר להסב עמהם בשלחן אחד אף שהם מעשנים","11/06/13 09:41","ג תמוז","תשע"ג","09:41","יהודי_קדום","בשבת" ( קיצור ש''ע ילקוט יוסף-הלכות שבת-סימן רעה דברים האסורים לעשות לאור הנר .)

לפני שתקרא את כל הסעיף המובא להלן עלי להעיר לך:

1. בשום פנים ואופן לא אמרתי "שהוא יכנס אלי(ך) הביתה בשבת עם סיגריה" !

אתה חיברת שתי אמרות שונות שלי ועשית מהם טעות אחת:

בהודעה אחת כן אמרתי: "אתה מוזמן אלי לאחת השבתות הקרובות (ברצינות) !"
בהודעה אחרת כן אמרתי: "אני יכול לשבת עם אותו יהודי, ליאור, בשבת, כשבפיו סיגריה דולקת, לאהוב אותו באמת בכל לבי - ובו בזמן ללמוד איתו מהי דרך ה' !!!" והתבססתי על ההלכה הידועה לי מזה שנים המובאת להלן.

לא אמרתי מה שחיברת במוחך משתי ההודעות השונות שלי וכתבת : "אמרת שאתה מוכן שהוא יכנס אליך הביתה בשבת עם סיגריה " - עכשיו אני מקווה שהבנת שלא אמרתי מה שאמרת שאמרתי....

2. ברור ש-"המחלל שבת קודם כל זאת אחריותו" אבל לא לבכות על כך? לא לזעוק על כך?

3. כנראה עדיין לא הבחנתם (אני מניח בגלל אי בהירות כתיבתי) שאני מבחין בין רמיסת קודשי ישראל ברגל גסה לבין יחסי שומר מצוות לזה שאינו תמיד משתדל לעשות כך - עם האחרון ניתן לחיות ולקוות, עם הראשון כנראה שיש להלכה מה להגיד.

וסו"ס ההלכה לפנינו:
כ מי שנקלע בשבת לשלחן שיושבים בו אנשים המעשנים סיגריות בשבת, אף על פי שהוא רגיל לעשן בימות החול, מותר לו מעיקר ההלכה לישב עמם בשלחן אחד, ואין לחוש שמא יקח סיגריה לעשן בשבת. ולכן כשעורכים סימנרים לאנשים חילוניים, על מנת לקרבם אל חיק היהדות הצרופה, מותר להסב עמהם בשלחן אחד, אף שהם מעשנים בשבת. [ילקו''י שם עמ' שכז]. ..."

ונזכור: לא מדובר על להסב עמהם בשלחן אחד בשבת בבית !!!","233","","3975","True","True","False","","207","109.65.125.82","0","28575","עירובין|עט ע"ב",""),new Message("28625","28622","ענית לבד","11/06/13 01:09","ג תמוז","תשע"ג","01:09","הודו_כי_טוב","אתה מפריע רק לעצמך

האשכול של אב רש"י כבר הגיע כמעט לאותו מספר צפיות של האשכול הזה
שכך שעל ייאוש
ולמה אני לא מרבה לכתוב כאן כמו פעם אתה יודע לבד
רק באשכול הזה לבדו ראית לבד מה מתרחש
מחר בבוקר בעצם היום בבוקר בלי נדר אשתדל להתייחס לאשכול אב רש"י","207","","3975","True","True","False","","196","46.117.14.249","0","28575","עירובין|עט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);