var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28318;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28318","0","הסימן המוזר ועוד שתי הערות","23/05/13 00:58","יד סיון","תשע"ג","00:58","המכריע","א. אם היו של יחידים. פירש"י דשנים אפילו בחיצונה אוסרים. לכאורה פלא מדוע פירש כרב אדא בר אהבה בעמ' ב' ולא כדקי"ל כשמואל דלא גזרו ורק שנים בפנימית אוסרין. ואפשר שזה קשור לדרכו של רש"י לפרש אחר פשטות הלשון, ולישנא דמתני' יחידים משמע דבשתי החצירות יחידים היו.

ב. לעולם ר"ע ולא זו אף זו קתני. ראה להלן עו. שציין המסורת הש"ס לכל המקומות שנאמר בהן "זו ואצ"ל זו". ואין בזכרוני אם יש כזה גם על "לא זו אף זו", או דאי אפשר לפורטם כי רבים הם (כמובן שזו ואצ"ל זו, זה החריג וע"כ יחסית מועט).

ג. בסוף העמוד מאי מקום אחר (סימן חיצונה עצמה בבית יחידאה רבינא דלא משכח בפנים). סימן זה במקומו זר מאד. והאמת יורה דרכו שנדפס כאן בטעות גמורה ומקומו בסוגיא הקודמת והוא רשימה של כל התיובתות על רב דימי. חיצונה - היינו קושיא ראשונה תנן עירבה חיצונה, עצמה - זו הקושיא השניה תנן עירבה זו עצמה. ושני אלו סתמא דגמרא מקשה להו ולא נזכר שם אומרן. בבית יחידאה – הוא ט"ס וצ"ל ביבי יחידאה. והיינו קושיית רב ביבי ואם היו של יחידים. רבינא דלא משכח בפנים - היא הקושיא הרביעית של רבינא שכח א' מהפנימית, הא לא שכח וכו'. וכדרך הסימנים שיש בהם כביכול תוכן, כאומר ביבי יחיד ורבינא לא מצא בפנים. ורשום לי לעיין בהגהות בן אריה ולא עיינתי כעת.","199","","3998","True","True","False","","1205","95.86.65.56","0","0","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28327","28318","באמת העלינו בשיעור אתמול מדוע הסימנים לא","23/05/13 07:41","יד סיון","תשע"ג","07:41","יהודי_קדום","מופיעים כמו תמיד לפני הקושיות ולא התעכבנו. יישר כוח על הדברים.

הערות קלות על הלשון הקצרה שלו - במחילה:

בסימן 'חיצונה' - לא די בציון 'עירבה חיצונה' (כקושיה הראשונה) אלא לענ"ד יש בסימן הבלטה שהפנימית לא עירבה, היינו: עירבה חיצונה ופנימית לא עירבה (כפי שהקשו בראשונה על רב דימי).

בסימן 'עצמה' - לא די בציון "...תנן עירבה זו עצמה" משום שהסימן מורה על הקושיה השניה שמדברת על שתי החצרות שעירבו כל אחת לעצמה.

וברור שדבריי הנ"ל מיותרים ולא באו אלא ללמד עצמי ממה שכתב.

יפה מאוד ומשלים היטב את מבנה הסימנים עניין החלפת הסימן 'בבית יחידאה' ל-'ביבי יחידאה' כמו עם 'רבינא דלא משכח בפנים' (רק שלא כ"כ מסתדר במוחי 'ביבי יחידאה' )

יישר כוח. נהניתי.","233","","3998","True","True","False","","278","79.180.147.7","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28328","28327","חיצונה עצמה","23/05/13 08:37","יד סיון","תשע"ג","08:37","המכריע","לא הבנתי טוב את הערותיך לגבי שתי הקושית הראשונות. הרי כל ענינם של סימנים אלו הוא עזרה לגירסה בעל פה, והן סימנים לראשי המשניות או הברייתות שמהן שואלים, ולא תמיד זה המשפט המכריע.

היעב"ץ מעיר בכמה מקומות שאין לקרוא ביבי בשני חיריק, אלא הראשון בצירי והשני בקמץ והוא שם המופיע בעזרא או דה"י. (אכן היו זמנים בהם אולי לא היה כל כך חשוב להקפיד על כך אבל מכיון שעשאוה מצבה לעכו"ם שנאה המקום). אבל למי שזה כן הזכיר בבית המדרש את מה שאמור להישאר מחוצה לו, אולי יסייע מעט מאמרם קשר של רשעים אינו מן המנין..","199","","3998","True","True","False","","380","95.86.65.56","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28331","28328","אתחיל מסוף תגובתו: אהבתי מאוד! לעניין","23/05/13 10:04","יד סיון","תשע"ג","10:04","יהודי_קדום","הערותיי - שלא יקח ברצינות רק הרחבתי לעצמי שבנוסף לסימן הזכירה יש להדגיש מה שהראיתי לעיל - בבחינת אם כבר אז כבר.

דעתי הנחושה היא: שום סימן לא יעזור אם לא לומדים עם כל הנשמה, עם כל הגוף ו...בקול. ומה הלאה נעשה סימנים לסימנים?

(לרוב, התייחסותי אל הסימנים בש"ס היא כפרפרת. לא תמיד אני לומדם אבל בכל מקרה אני לא משתמש בהם כלל ע"מ לזכור את הקושיות הנרמזות).","233","","3998","True","True","False","","216","79.180.147.7","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28336","28331","שינון בעל פה","23/05/13 15:33","יד סיון","תשע"ג","15:33","המכריע","ראשית יישר כח שאהבת.
אהבה זה תמיד טוב.

אנחנו לא לומדים בעל פה ואיננו מבינים כלל את הראש של לומדי בעל פה.
נסה נא ללמוד עמוד אחד בעל פה ותראה כמה חשוב רמזים לזכור את התחלות העניינים. ההמשך כבר בא לבד אם זה היה ברור בשעת הלימוד ועוד לא עבר זמן רב.
הם למדו הכל בעל פה, ובסוגיות שבהם הקטעים מושכים זה את זה אין סימנים. את התחלות הסוגיות הם ידעו בעל פה כי זה לפי סדר המשנה אותה ידעו הכל בעל פה. הסימנים באים בסוגיות בהן יש כמה תיובתות שכל אחת נושאת את עצמה ואיננה מתקשרת לחברתה באופן ישיר, והסימן מאפשר לזכור את הרשימה.
אכן למי שאינו לומד בעל פה, הסימנים אין להם משמעות ותועלת.

כשהתחלתי ללמד דף היומי השתתף אצלי אברך צעיר שהיה משתתף מסכת אחת ואחר כך היה נעלם למסכת הבאה וחוזר חלילה. שאלתיו מה פשר הדבר.
וכך הוא השיב לי;
אבי מורי שליט"א חינך את כל הילדים מגיל עשר עד גיל 15 ללמוד את כל ש"ס משניות בעל פה, לפי תכנית. הוא היה בוחן אותנו כשהוא מקשיב בעל פה ומתקן על כל טעות....
בגיל טו לגמרא הוא סידר לנו ללמוד את כל ספר שב שמעתתא עד גיל 17, כשהוא בוחן כנ"ל.
מגיל יז שוחררנו ללמוד ככל אשר יחפוץ ליבנו ובלבד שכל דף גמרא שלמדנו נדע אותו בעל פה.
ובכן, סיימנו מסכת שבת, ובזמן שכולם למדו עירובין אני שיננתי את מסכת שבת עד שידעתיה בעל פה. פסחים למדתי אתכם ובזמן שלמדתם שקלים אני שיננתי פסחים וכן הלאה! עד כאן סיפורו המרגש.
מאז עברו כחמש עשרה שנה והלוואי ואזכה לגעת בידית דלתו של אותו אברך לעולם הבא.

סיפור נוסף. היה לי תלמיד בישיבה, התחתן לא מזמן, שהיה בינוני ברמתו בקושי, למרות שהיה בחור טוב מה שנקרא. תלמיד חכם אחד יעץ לו לשנן את כל לימודיו בעל פה, בתור סגולה לניצול הזמן, וכדי לגרום לעצמו שהכל יהא ברור לו בלי טיוחים. הוא היה נבחן כל שבוע על כל הדפים שלמדו באותו שבוע (גם אני נאלצתי לשאת בעול...), ובסוף החודש נבחן שוב על בערך 10 דפים שנלמדו עיון ובקיאות יחד. תוך כמה חודשים הוא הפך להיות הבחור הכי חזק בשיעור שלו, למרות שהיו שם הרבה מוכשרים ממנו!!!

היתה לי תקופה מסויימת את הזכות ללמוד בחברותא עם ת"ח עצום אחד. אחרי כל סוגיא הוא היה לומד איתי את הרי"ף עם הנימוק"י, רמב"ם וכל נושאי כליו, רמב"ן רשב"א תוס' רא"ש פסקי הרא"ש וריטב"א מאירי ר"ן, טור ב"י, שו"ע עם כל נושאי הכלים וחזון איש ורעק"א ועוד כמה ספרים, והוא היה מתמצת ומסכם את הכל בכתב בצורה מסודרת, לא יאומן כי יסופר. אבל מה שאני הכי זוכר, בכל סוגיא מיד אחרי סיום הגפ"ת, הוא היה סוגר את הגמרא ומבקש ממני להקשיב לו חוזר את כל השקלא וטריא בעל פה! רק אחר כך הוא ניגש לעמלו הגדול עם כל ההיקף.","199","","3998","True","True","False","","2946","95.86.65.56","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28337","28336","תודה רבה על ההתייחסות היפה והמרגשת.","23/05/13 16:45","יד סיון","תשע"ג","16:45","יהודי_קדום","אני מניח שחלום כל אחד (ודאי בבית מדרש יקר זה) לדעת בע"פ לפחות את הגפ"ת - אבל כידוע היום המציאות אחרת אצל מי שאינו זוכה לחסות בצל הישיבות הקדושות ולהקדיש את כל זמנו לת"ת.

ערן כץ הוא יהודי בן זמננו בעל הזיכרון הטוב ביותר בעולם - ובהביטי עתה במדף העליון של ספרייתי אני רואה אחד מהם "סוד המוח היהודי". בספריו, אותם קראתי, הוא מצהיר ששיטת הסימנים והגמרא היא הטובה ביותר ואף מדריך דרכם.

אני מאוד מקווה שלא השתמע מדבריי שאיני רואה בסימנים סימן ברכה - ולאחר דבריו שנכנסו לליבי אני חוזר בי ממה שאמרתי: "ומה הלאה נעשה סימנים לסימנים?
".

עם זאת עלי להבהיר מדוע כתבתי משפט זה:
כחבר בצוות המחלקה להוראת המדעים באוניברסיטה העברית, בראשותו של פרופ' מיכאל משלר (שותפו של פרופ' ישראל אומן בפתרון "מי שהיה נשוי שלוש נשים", [אגב, אנו הצוות זכינו לשמוע את הפתרון ממנו עוד באותו שבוע של הפתרון], ) , נלחמנו בשיטת "הבדידים" ובשאר שיטות הוראה דומות. המלחמה נמשכה שנים רבות. עד היום אני דוגל בלימוד חד מדוייק, ענייני וברור וככל הניתן ללא אמצעי עזר מעבר לשרטוטים וכדו'. אז ייתכן שבלימוד הגמרא יישמתי את ההרחקה משימוש בסימנים.

איני יודע אם אעמוד בכך בשימוש תמידי - אבל בזכותו אתחיל לנסות יותר.","233","","3998","True","True","False","","266","79.180.147.7","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28338","28336","מדהים","23/05/13 18:42","יד סיון","תשע"ג","18:42","עם הארץ","לא האמנתי שעדיין קיימים כאלו בזמננו.
״ ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה״
איך אפשר להגיע לרמות כאלה שיש לך אשה ילדים , פרנסה ועול/הבל העולם הזה?","248","","3998","True","True","False","","259","184.32.252.95","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28339","28338","מעשה ברבי ישראל מסלנט","23/05/13 19:18","יד סיון","תשע"ג","19:18","המכריע","ששאלו אדם אחד שיש לו רק חצי שעה פנויה, האם ללמוד מוסר או לקבוע באיזה ספר לימודי. ענהו הגרי"ס למד מוסר ואז תיווכח שיש לך הרבה יותר זמן פנוי ממה שאתה אומר לעצמך...

אילו היינו מנצלים כל רגע בו איננו עסוקים באמת, היה עדיין אפשר לצמוח מזה עד מאד!","199","","3998","True","True","False","","345","95.86.65.56","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28350","28339","הכוונה היתה למוח פנוי","26/05/13 05:26","יז סיון","תשע"ג","05:26","עם הארץ","גם אם יש לך זמן פנוי אתה צריך נשמה מיוחדת ומוח מיוחד כדי להגיע לרמות של שני האברכים שהבאת לעיל.
ובנושא זה , אינני חושב שהקב״ה דורש מכל אחד ואחד מאיתנו לשנן גמרא בע״פ.
ה 100% של אחד יכול להיות רק 10% של אחר כמו הסיפור עם רבי פרידא שהיה צריך לשנן לתלמידו 400 פעמים עד שהבין.
אני מאמין שאנחנו מקבלים שכר על ״שעות מנוע״ דהיינו כמה זמן ישבת ועסקת בתורה .","248","","3995","True","True","False","","323","184.32.252.95","0","28318","עירובין|עה ע"א",""),new Message("28354","28350","כיוונת לאימרה של ה"בית אהרן" מקרלין","26/05/13 14:35","יז סיון","תשע"ג","14:35","המכריע","שהיום הוא יום השנה לפטירתו.
וכך אמר
אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות...

השינון בעל פה איננו חובה בכלל בזמנינו.
הוא נאמר כאן כעצה טובה.
הוא פותר שתי בעיות נפוצות, אולי הכי נפוצות.

בעיה אחת של אי ניצול הזמן.
כלומר אדם יושב כבר בזמן שיש לו פנוי אבל הוא אומר לעצמו שאת מה שקצב לעצמו הוא יוכל לעשות זריז מאד, ואי לכך הוא באופן תת הכרתי שורף חלק מהזמן,
אבל כשהוא מנסה בזמן שהוא הקציב לעצמו לנסות ללמוד את הקטע בעל פה, הוא רואה מיד שצריך באמת לנצל כל רגע כדי להספיק.

ובעיה שניה. חוסר בהירות. טיוח עצמי. (זה גם מה ש:"עוזר" ללומד לסיים מהר...)
וכשלומדים בעל פה קשה עד מאד לטיייח דברים. וממילא זה מעלה את רמת החדות.

אני יכול לומר מניסיון (אני מחנך נוער זה כחצי יובל שנים), לא ראיתי דבר היכול לשנות אדם מהקצה אל הקצה במאמץ קטן יחסית, כמו ההרגל לשנן בעל פה.
זו תרופת פלא.
זה גם יוצר קשר נפשי עמוק לנלמד.
זה גורם לאדם לחשוב על הלימוד גם כשהוא לא ליד הגמרא. בבחינת על משכבי בלילות בקשתי את שאהבה נפשי. (אפשר להגיע זה גם על ידי שמרגיל את עצמו שיהיו לו תמיד קושיות מאתגרות וחומר למחשבה. אבל זה הרבה יותר קשה).
זה יוצר תודעה עצמית של חיבור לתורה ברמה אחרת לגמרי.

ואני מרשה לעצמי קצת לחלוק על כבודו בענין הקושי. זה לא כל כך קשה. זה קשה רק למי שהלימוד לא ברור לו מראש. מי שמרגיל עצמו ללמוד בבהירות. יכול די בקלות אחרי כל קטע קטן לחזור במילים שלו תוך כדי הצצה פורתא בפנים. עם הזמן לא צריך כבר להציץ, ואפשר לעשות זאת על עמודים שלימים ברציפות.","199","","3995","True","True","False","","658","212.76.119.162","0","28318","עירובין|עה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);