var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2819;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2819","0","הגהה נצרכת","30/06/10 17:15","יח תמוז","תש"ע","17:15","שאינו יודע לשאול","להלן בסוגיה יש צורך בהגהה:
אשכחן בידיעות דאית ליה טעמיה דנפשיה שבועות דלית ליה טעמיה דנפשיה מנלן סברא הוא...

וצריך כמובן להיות: "דאית" (דקדוקי סופרים אות מ).

[ואולי יש לשאול - האם הגהות הכרחיות וחד משמעיות כאלו - טוב להגיה בדפוסים החדשים?]","48","","5050","True","True","False","","1357","77.127.13.239","0","0","שבועות|ד ע"ב",""),new Message("2820","2819","המממ","30/06/10 17:33","יח תמוז","תש"ע","17:33","Almuaddib","ראשית, אין צורך לומר שהדקדוקי סופרים צודק בהגהתו זאת, וראה את הגמרא בכתב יד פירנצה, למשל (בטור השמאלי), או בכתב יד הוותיקן, בשניהם כתוב - לפני פשיעת יד הצנזור - בדיוק כפי שהגיה הדק"ס.

שנית, זו שאלה קשה. מצד אחד, לכאורה, היה עלינו לשמוח שנפל בחלקינו לחיות בתקופה בה ספרים אינם מצרך נדיר, וכל החפץ יכול לקרוא בדק"ס, ולמה לא נשיב עטרה ליושנה. מצד שני, ידם של כך כך הרבה מעתיקים בורים היתה בכתבינו, שהגיהו מסברה או שהתרשלו, והפילו טעויות לדורות רבים, כך שיש לנו להיות זהירים לא לעשות כמעשיהם מתוך בטחון במעשי ידינו.
בעיני הפתרון המקובל, של ציון הכוכבית עם תיקוני הדק"ס - ראוי הוא. חריג אחד לכך אני מוצא, לענ"ד, במקומות בהם יד הצנזור הנוצרי שינתה מלים או מחקה קטעים שלמים, שליבי אינו נותן לי להכנע לרשעותם - וזה אחד מהדברים בהם יפה בעיני מעשהו של הרב שטיינזלץ, וקשה לי עם "קידוש" המחיקות שנעשה במהדורות אחרות כיום.","107","","5050","True","True","False","","159","81.218.141.168","0","2819","שבועות|ד ע"ב",""),new Message("2843","2820","דאית ליה או דלית ליה","01/07/10 23:47","יט תמוז","תש"ע","23:47","איתן","כשלמדתי את הגמרא הבנתי "ידיעות דאית ליה טעמא דנפשיה" - בידיעות מצאנו ברייתא בה רבי מביע את דעתו, "שבועות דלית ליה טעמא דנפשיה" - בשבועות לא מצאנו ברייתא כזו.
את הגירסה "שבועות דאית ליה טעמא דנפשיה מנלן" הייתי מסביר כחלק מהשאלה"מנין נדע מה שיטת רבי"
כך שאפשר להסתדר בשתי הגירסאות.

על כל פנים, כפי שאני רואה את כתב יד פירנצה - אני לא בטוח עד כמה הסופר היה דייקן, ראו בקטע הקטן שלפנינו, תחילה ראו כמה תיקונים יש באותיות קטנות,
ודברים שהמגיה לא תפס -
- "אמר רב אשי אמריתא לשמעתא קמיה דרב הונא" צריך להיות רב כהנא (רב אש נולד הרבה אחרי שנפטר רב הונא)
- "ונעלם ונעלם שתי פעמים" האם לא צריך להיות שני, בלשון זכר?
- בדברי רבי "לחייב על העלם טומאה ועל העלם מקדש" - הדק"ס, אגב, מגיה "על העלם קודש ועל העלם מקדש".","123","","5049","True","True","False","","179","95.86.114.40","0","2819","שבועות|ד ע"ב",""),new Message("2852","2843","שים לב: הבעיה בדרך בה קראת:","02/07/10 08:55","כ תמוז","תש"ע","08:55","Almuaddib","נוסח הגמרא שלפנינו הוא כך:


אַשְׁכְּחַן בּיְדִיעוֹת דְּאִית לֵיהּ טַעְמֵיהּ דְּנַפְשֵׁיה.
מצאנו הוכחה - מהבריתא - שרבי מביא טעם שלו עצמו, ומכאן שאכן, לשיטתו של רבי, בידיעות הטומאה חייב גם על העלם מקדש, שלא כרבי עקיבא. אולם כדי להמיד את דעתו של רב כהנא, שרבי לא העמיד את המשנה כר"ע וכר"י, אלא את דעתו שלו אמר, אנו צריכים להשלים, ולהראות שהיתה לו דעה משלו - כשל רבי עקיבא - בנושא שבועות. ועל כך בא רב כהנא ומוסיף:

שְׁבוּעוֹת, דְּלֵית לֵיהּ טַעְמֵיהּ דְּנַפְשֵׁיהּ, מְנָלַן? סְבָרָא הוּא.

כלומר, להבדיל מידיעות, בהן אני - רב כהנא - יודע שלרבי גרסה משלו בשל בריתא מפורשת, לגבי שבועות - אני למד זאת מסברא. וסברא זו הנה היא:

רַבִּי עֲקִיבָא מַאי טַעֲמָא קָא מְחַיֵּיב לְשֶׁעָבַר דְּדָרֵישׁ רִיבּוּיֵי וּמִיעוּטֵי רַבִּי נַמִי דָּרֵישׁ רִיבּוּיֵי וּמִיעוּטֵי דְּתַנְיָא רַבִּי אוֹמֵר: ...


אולם כדי להסביר את המהלך הבאתי כאן, המלה "דלית" הפוכה! המלה צריכה להיות "דאית", כפי שהיה בדפוסים הישנים (עליהם כנראה הסתמך הדק"ס), וכפי שהדבר בכתבי היד.

לפי הדרך בה אתה קורא - המשך הגמרא יהיה בלתי מובן ולא קשור. כך יהיה התרגום המילולי:
"מצאנו בידיעות שיש לו טעם משל עצמו. בשבועות שאין לו טעם משל עצמו, מנין? סברא היא. "
אבל אז מובאת סברא הפוכה - מדוע יש לו !



עד כאן, לגבי ההגהה במקום זה.

לגבי אמירתך אודות דיוקו של כתב היד, דבריך אינם נכונים. לעתים, דוקא שם שאינו הגיוני, מדוייק יותר משם "הגיוני", משום שכאשר המעתיק טועה ומתקן אגב רהיטא, הוא עושה זאת ממלה לא מתאימה למתאימה, ולא ההיפך.

ודברי אלו אינם רק תאורטיים. עיין בספר היוחסין (שנכתב לפני אלף שנים), במאמר הני, באות הא', שכתב על רב הונא "או שהאריך ימים או שהם שניים" - ומדבריו משמע שגם נוסח הגמרא שלפניו היה רב הונא, ולא רב כהנא, כפי שבגמרא שלנו.","107","","5048","True","True","False","","235","77.124.156.185","0","2819","שבועות|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);