var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28160;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28160","0","הערה ברש"י על המשנה בריש הפרק","16/05/13 14:58","ז סיון","תשע"ג","14:58","amdavid","(דף סא:)בדיבור האחרון, רש"י כותב:
מהרו ועשו צרכיכם במבוי. מבעוד יום דבשבת לא מהני לכו האי ביטול שמא יוציא ויאסור עליכם
דקסבר רבי יהודה אע''ג דהחזיקו בני מבוי במבוי תחילה מצי לאהדורי ביה:

וזה לכאורה רק למאי דקס"ד (וכקושית הגמ'*), אבל למסקנה בגמרא בדף סט. רבי יהודה אוסר משום שהצדוקי כגוי, ולכן אינו יכול לבטל רשותו כלל אלא יש לשכור ממנו.

ובאמת למסקנה גם רבי יהודה סובר שאם החזיקו בני מבוי תחילה לא מצי המבטל לאהדורי ביה ולכאורה אין בזה מחלוקת.

*
אמר מר ר' יהודה אומר בלשון אחרת מהרו ועשו צורכיכם במבוי עד שלא תחשך ויאסר עליכם אלמא נכרי הוא
והא אנן עד שלא יוציא תנן
אימא עד שלא יוציא היום
","175","","3999","True","True","False","","1084","80.178.239.20","0","0","עירובין|סט ע"א",""),new Message("28171","28160","כך דרכו של רש"י","17/05/13 08:32","ח סיון","תשע"ג","08:32","לינקוש","במקומות רבים ביותר - לפרש לפי הסלקא דעתך.

ישר כח על ההבחנה פה.","58","","3998","True","True","False","","203","77.126.135.26","0","28160","עירובין|סט ע"א",""),new Message("28174","28160","האמנם?","17/05/13 09:14","ח סיון","תשע"ג","09:14","כדי","אכן דרכו של רש"י במקומות רבים לפרש לפי ההו"א כדכתבו התוי"ט הצל"ח הרש"ש ועוד.

אך דומני שכאן א"צ לזה, שהרי באמת לפי התירוץ השני של הגמ' שמחלק בין צינעא לפרהסיא, אכן מוכחת שיטתו של ר"י שגם אם החזיקו בני מבוי יכול לחזור בו. וכן מוכח קצת שנקט רש"י עיקר לתירוץ זה בד"ה במה דברים ע"ש היטב שדבריו שם הם רק לל"ב דגמ', ודו"ק. וכן משמע מריהטת הגמ' שתירוץ זה האחרון תפסה כעיקר, ולכן שפיר פירש רש"י במשנה לפי התירוץ הזה.","249","","3998","True","True","False","","218","79.182.219.52","0","28160","עירובין|סט ע"א",""),new Message("28205","28174","אחרי העיון --","20/05/13 11:14","יא סיון","תשע"ג","11:14","amdavid","מפורש ברא"ש כדבריך ששינויא בתרא עיקר.
אך שיטת הרמב"ם (בפימה"ש) וברטנורא* כשינויא קמא.

ונפ"מ לדינא אם מהני חזקה של בני המבוי אפילו שחזר בו.

ובשו"ע או"ח שפא א, פסק שמהני (וראה באר הגולה שם).

*(וראה מה שפירש בדבריו תויו"ט. וכתב שלא דק וכו'. ולענ"ד דבריו הדק היטב ומכוונים לדברי הרמב"ם)

ובשולי הדברים, תודה רבה על הערתך, לא הפנמתי שלשינויא בתרא יש קשר לענין החזקה.
איבעית אימא היא לא רק 'לגו' טכני, יש לקוראה ולסדרה לוגית ולראות מה השתנה מהקושיה לתירוץ.
חזק וברוך

(ועוד ראה כאן סט. אות לא)","175","","3995","True","True","False","","252","80.178.239.20","0","28160","עירובין|סט ע"א",""),new Message("28221","28205","כמה הערות","20/05/13 16:13","יא סיון","תשע"ג","16:13","כדי","א. כתבת ששיטת הרמב"ם והרע"ב כשינויא קמא - לא דק. שאמנם פירשו את המשנה כשינויא קמא, אך לדינא פסקו כמו החילוק של שינויא בתרא כאשר הוסיפו מיד תכ"ד. וכנראה סבירא להו דהני ב' לישני לא פליגי אלא בפירושא דמתני' אבל לא פליגי לדינא.

ב. התוי"ט שכתב על דברי הרע"ב 'לא דק' לא קאי על הנושא המדובר אלא על השאלה האם צריך חזקה גמורה או לא, והתוי"ט הסתייע לפירושו מלשון המשנה, וכתב שהרע"ב לא דק בהעתיקו לשון המשנה. ע"ש בדבריו.","249","","3995","True","True","False","","258","109.65.210.214","0","28160","עירובין|סט ע"א",""),new Message("28223","28221","אכן. יישר כוח גדול","20/05/13 22:42","יא סיון","תשע"ג","22:42","amdavid","וראה עוד ברש״ש על דברי הרע״ב","175","","3995","True","True","False","","217","46.19.80.24","0","28160","עירובין|סט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);