var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27906;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","69"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27906","0","משה רבנו לימד את בני אהרן","07/05/13 09:33","כז אייר","תשע"ג","09:33","מתפעל",""ת''ר כיצד סדר משנה משה למד מפי הגבורה נכנס אהרן ושנה לו משה פירקו נסתלק אהרן וישב לשמאל משה נכנסו בניו ושנה להן משה פירקן נסתלקו בניו אלעזר ישב לימין משה ואיתמר לשמאל אהרן רבי יהודה אומר לעולם אהרן לימין משה חוזר נכנסו זקנים ושנה להן משה פירקן נסתלקו זקנים נכנסו כל העם ושנה להן משה פירקן נמצאו ביד אהרן ארבעה ביד בניו שלשה וביד הזקנים שנים וביד כל העם אחד נסתלק משה ושנה להן אהרן פירקו נסתלק אהרן שנו להן בניו פירקן נסתלקו בניו שנו להן זקנים פירקן נמצא ביד הכל ארבעה מכאן א''ר אליעזר חייב אדם לשנות לתלמידו ארבעה פעמים".

קשיא לי, את בני אהרן מלמד משה רבינו בנפרד, ומה עם בניו שלו?

עוד יש לשאול, האם הדין הזה: "חייב אדם לשנות לתלמידו ארבעה פעמים" נפסק להלכה? ומה הפשט שהוא "חייב"? מצד מה הוא חייב?","148","","4016","True","True","False","","1403","212.29.198.117","0","0","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27911","27906","עד שילמדנה","07/05/13 10:06","כז אייר","תשע"ג","10:06","המכריע","בני משה לא היה להם שום תפקיד בעם ישראל ולא במסירת התורה (בנשקי"ם עוד לא היו אז) והיו בכלל כל ישראל, מה שאין כן בני אהרן היו ממונים על שבט לוי ודרכו על כל ישראל. (חז"ל התייחסו לנקודה של בני משה בפרשת מינוי יהושע).

הלכה כר"ע מחבירו, ועל כן הלכה שלא תלוי בד' פעמים אלא עד שיבין התלמיד, וכך נפסק בשו"ע סי' רמ"ו סעיף י ביו"ד.

החיוב הוא משום המצוה ללמד תורה. יש סימנים רבים בש"ע שם בהלכות מלמדים ותלמוד תורה שעוסקים בחיובי הרב לתלמיד. וייתכן שאם נוטל שכר על כך, הרי זה גם מהגדרת מלאכתו, שלא יעשנה רמייה מצד הממון שנוטל.","199","","4016","True","True","False","","188","95.86.67.223","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27913","27906","אין אסמכתא היכן היו בני משה גרשום","07/05/13 10:15","כז אייר","תשע"ג","10:15","יהודי_קדום","ואליעזר. הנה מעקב אחר בני משה:
1. במפגש בין משה ליתרו כתוב רק זאת: "וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת-צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ. וְאֵת שְׁנֵי בָנֶיהָ... וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל-מֹשֶׁה אֶל-הַמִּדְבָּר ...(שמות יח, ב-ה).
(גם נוסיף לתמיהה שבשאלה המקורית: מתי משה גירש את אשתו ולמה? לא מסופר ).

2. כאשר משה שב ממדיין למצרים "וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-אִשְׁתּוֹ וְאֶת-בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל-הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם" שמות ד,כ). ומתברר שבמהלך הפעילות ליציאת מצרים, משה שלח את אשתו ובניו חזרה למדיין כך אנחנו מבינים לבד, התורהלא אומרת זאת במפורש.

3. גם בסעודה שהכין משה לכבוד יתרו מסופר " וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּק-לוֹ וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ-לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה", שמות יח, ז), וכן נושאים רבים שהועלו על השלחן.... אבל לא מסופר אם משה קיבל גם את פני אשתו ובניו.

4. מהנ"ל נשאל: האם יתרו שב למדיין עם בתו ונכדיו או נשארו עם משה? גם לזה אין תשובה.

5. האם היו במעמד הר סיני? תלוי אם יש מוקדם ומאוחר בתורה או לא.

ומשום כל הנ"ל משה לא היה יכול ללמד את בניו שלו - כי הם לא היו איתו.

יש הדורשים שבני משה היו עם מנשה הרשע ופסל מיכה.","233","","4016","True","True","False","","182","109.65.118.118","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27951","27906","זה לא היה תלמוד תורה","08/05/13 00:24","כח אייר","תשע"ג","00:24","קותי","זה היה תהליך מסירת התורה לעם ישראל
וכל אחד שמע ארבע פעמים ממוסרים שונים כדי למסד את תהליך מסירת התורה","217","","4015","True","True","False","","164","79.182.169.136","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27953","27906","אחד מבניו היה תינוק שטרם נגמל","08/05/13 05:21","כח אייר","תשע"ג","05:21","קותי","כנראה שהשני לא היה הרבה יותר גדול","217","","4015","True","True","False","","176","79.182.169.136","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27914","27911","יראה כבודו שקצת קשה לומר שבני משה","07/05/13 10:17","כז אייר","תשע"ג","10:17","יהודי_קדום",""היו בכלל כל ישראל" לפי הודעתי "אין אסמכתא...".

ואפשר לשאול לפי דבריו: מדוע לא היה להם תפקיד? הלא בני משה המה ?!","233","","4016","True","True","False","","170","109.65.118.118","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27926","27911","דרכו על כל ישראל?","07/05/13 13:23","כז אייר","תשע"ג","13:23","מתפעל","מאי משמע דרכו?

מה הכוונה שהיו ממונים על שבט לוי?
בנשיאת המשכן הכוונה?
ומה היה תפקידם ביחס לכל ישראל? הכוונה ששירתו בבית המקדש בהקרבת הקרבנות?

ולמה לא יכלו ללמוד יחד עם אביהם אהרן?","148","","4016","True","True","False","","218","212.29.198.117","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27918","27913","ההיסטוריה של בני משה","07/05/13 10:35","כז אייר","תשע"ג","10:35","המכריע","שוב אנו חורגים מהעיסוק בסוגיות הדף, וקטונתי מלומר דברים בתחומים שאינני מתמצא בהם, אבל ממש לא הבנתי את כל דבריו בזה. מדוע לתלות הרים כאלו בשערה?

בחז"ל כן עמדו על משמעות "שילוחיה". אבל הפשטות היא כמובן מהמקראות ששלח אותה בחזרה למדין עד שייסתיים תהליך הגאולה.

איך שיהיה מפורש שמשה הביא איתו את בניו בתחילה למצרים. ומובן מהתורה שהם חזרו למדין עם אמם, אבל שבו עם יתרו. וכן מפורש בחז"ל שאמר יתרו למשה צא בגין אשתך ובניה. (קבלת הפנים של אשתו ובניו היא ענין אישי ללא מסר עבורינו ואין לתורה ענין לספר על כך). ואכן י"א שהיה זה קודם מתן תורה וי"א שאין מוקדם ויתרו בא אחר מתן תורה ומשמע לפ"ז שבני משה לא היו במעמד הר סיני, זו נקודה שעמדו עליה גדולי הדורות, דומני שגם בפורום שאלו זאת כחידה מי היו שני היהודים שלא היו במעמד הר סיני? אבל ממתי שהגיעו, ייתכן שהיה זה זמן קצר לאחר מתן תורה כמשתמע מהמקראות, שוב נשארו, ומדוע להמציא ששוב לא היו עם אביהם ועמם???

איך יכלו בני משה להיות עם מנשה שהיה מאות שנים אחריהם? מי דורש דרשה זו? לגבי פסל מיכה הרי כתוב שהכהן היה נכדו של משה כדאיתא בחז"ל באריכות גדולה אודות עניינו של שבואל בן גרשום בן משה. אבל מה שייך לומר שהם היו עמו? ואם הכוונה שהם חטאו והלכו בדרכם, צריך לזה מקור. (עכ"פ לשיטה זו, שלא שמעתי עליה מעודי, מובן מדוע לא זכו לתפקיד).","199","","4016","True","True","False","","208","95.86.67.223","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27917","27914","מדוע לא היה לבני משה תפקיד?","07/05/13 10:24","כז אייר","תשע"ג","10:24","המכריע","כי הקב"ה לא מצאם ראויים לכך. ולזאת רמזתי שעצם היותם בנשקי"ם לא מצדיק זאת. זה חידוש פסול של הדורות האחרונים. זה לא פסול לכבדם מפני כבוד אבותיהם כדאי' בגיטין פ' הניזקין, אבל זו לא סיבה לתת להם תפקיד שאינם ראויים לו. כשמת חכם ובניו אינם ראויים למלא מקום אבותיהם, התפקיד עובר לתלמיד שראוי לכך. ועל זה שלחתי לדברי חז"ל בפ' פינחס ובפ' וילך לגבי בקשת משה על בניו כשאמר לו הקב"ה למנות את יהושע, ולא קיבל השי"ת באומרו נוצר תאנה יאכל פריה.

ולגבי האסמכתא נעיין בדבריו בלי נדר בנפרד.","199","","4016","True","True","False","","187","95.86.67.223","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27942","27914","משום שכינה","07/05/13 19:47","כז אייר","תשע"ג","19:47","דוד כוכב","(שמות ד, יד) וַיִּחַר אַף ה' בְּמֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי.
הכהונה ניטלה ממשה וניתנה לאהרן שהיה רק לוי עד לאותה שעה. ובכלל הכהונה הורשתה לצאצאיו. ואילו משה דבק בתורה לבדה ופרש ממשפחתו משום שכינה (רש"י יבמות סב ע"א ד"ה מדעתיה).","125","","4016","True","True","False","","126","31.44.133.52","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27923","27918","מקורות על בני משה ופסל מיכה (עודכן)","07/05/13 12:57","כז אייר","תשע"ג","12:57","יהודי_קדום","שופטים יח,ב-ד: "וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי דָן מִמִּשְׁפַּחְתָּם חֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים מִקְצוֹתָם אֲנָשִׁים בְּנֵי חַיִל מִצָּרְעָה וּמֵאֶשְׁתָּאֹל לְרַגֵּל אֶת הָאָרֶץ וּלְחָקְרָהּ וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם לְכוּ חִקְרוּ אֶת הָאָרֶץ וַיָּבֹאוּ הַר אֶפְרַיִם עַד בֵּית מִיכָה וַיָּלִינוּ שָׁם: {ג} הֵמָּה עִם בֵּית מִיכָה וְהֵמָּה הִכִּירוּ אֶת קוֹל הַנַּעַר הַלֵּוִי וַיָּסוּרוּ שָׁם וַיֹּאמְרוּ לוֹ מִי הֱבִיאֲךָ הֲלֹם וּמָה אַתָּה עֹשֶׂה בָּזֶה וּמַה לְּךָ פֹה: {ד} וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם כָּזֹה וְכָזֶה עָשָׂה לִי מִיכָה וַיִּשְׂכְּרֵנִי וָאֱהִי לוֹ לְכֹהֵן:"

בבא בתרא - רש''י הקדוש דף קט:
"בן מנשה. הנו''ן תלויה לפי שהיא יתירה דבן משה הוא ויהונתן בן גרשם כו' בההיא פרשתא כתיב שגזלו שבט הדני פסלו של מיכה והלוי הלך עמהם להיות להם לכהן ומשני וכי בן מנשה הוא והלא בן משה הוא דלכך הנו''ן תלויה וגם מדקרי ליה לוי שהיה משבט לוי וכדכתיב בדברי הימים ובני משה גרשום ואליעזר:"

ועל זה אומרת הגמרא בבבא בתרא קי.
"מכאן שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה תנא רוב בנים דומין לאחי האם {שופטים יח-ג/טו } ויסורו (שמה ויאמר) מי הביאך הלום ומה אתה עושה בזה ומה לך פה אמרו לו לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה {שמות ג-ה} אל תקרב הלום לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה {שמות ד-ב} מה זה בידך לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה {דברים ה-לא} ואתה פה עמוד עמדי תעשה כהן לע''ז אמר להן כך מקובלני מבית אבי אבא לעולם ישכיר אדם עצמו לע''ז ואל יצטרך לבריות והוא סבר לע''ז ממש ולא היא אלא ע''ז עבודה שזרה לו כדאמר ליה רב לרב כהנא נטוש נבילתא בשוקא ושקול אגרא ולא תימא גברא רבא אנא וזילא בי מילתא כיון שראה דוד שממון חביב עליו ביותר מינהו על האוצרות שנאמר {דברי הימים א כו-כד} ושבואל בן גרשם בן מנשה נגיד על האוצרות וכי שבואל שמו והלא יהונתן שמו א''ר יוחנן ששב לאל בכל לבו:

וכן הירושלמי בברכות פרק ט
"רבי חונא שמעון קמטריא בשם רבי שמואל בר נחמן [שופטים יח ל] ויהונתן בן גרשום בן מנשה נון תלוי. אם זכה בן משה ואם לאו בן מנשה. חברייא בעון קומי רבי שמואל בר נחמן כומר היה לעבודה זרה והאריך ימים."","233","","4016","True","True","False","","920","109.65.118.118","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27932","27926","יורו משפטיך ליעקב","07/05/13 14:42","כז אייר","תשע"ג","14:42","המכריע","ותורתך לישראל, כך נאמר על שבט לוי, ואכן מפורש בסוף פ' במדבר (פ' השבוע!) ותחילת נשא תפקידם של אלעזר ואיתמר, על אחד מהם נאמר שהוא נשיא נשיאי הלוי.

ייתכן שיש עוד מקורות ואסמכתאות למעמדם של בני אהרן. על אלעזר נאמר במס' סנהדרין ששימש בהנהגת עם ישראל עם שופטים אחרים שבימיו. ועכ"פ מכאן גופא מוכח שהיה להם מעמד מיוחד בהנהגת העם אחרי משה ואהרן. משא"כ בני משה. משה מצטרף בכך לאנשים דגולים רבים אחרים שהיו מאד רוצים שבניהם יצעדו בעקבותיהם ולא זכו לכך. כמו גדולי ישראל רבים שלא זכו בכלל לזרע של קיימא. (אין איתנ יודע עד מה, אבל אולי משמים סיבבו שכל כוחם יהא מוקדש לכלל).","199","","4016","True","True","False","","271","95.86.67.223","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27936","27932","יישר כח על הביאור","07/05/13 17:14","כז אייר","תשע"ג","17:14","מתפעל","אכן דבר נאה ומתקבל.","148","","4016","True","True","False","","173","212.29.198.117","0","27906","עירובין|נד ע"ב",""),new Message("27943","27942","ניכרים דברי אמת וזו ההוכחה הגדולה!","07/05/13 21:11","כז אייר","תשע"ג","21:11","יהודי_קדום","","233","","4016","False","True","False","","141","109.65.118.118","0","27906","עירובין|נד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);