var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27828;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27828","0","מאברין ומעברין - רב ושמואל - טור ורמב"ם?","01/05/13 13:16","כא אייר","תשע"ג","13:16","amdavid","כתב בערוך השולחן או"ח סימן שצח סעיפים ד-ח שיש נפ"מ גדולה בין הרמב"ם והטור ורש"י, איך מודדים תחום שבת של העיר, עי"ש,
שלדעת טור ורש"י תמיד מרבעין העיר בשוה, כך שאם יש בית בולט מצד אחד, רואין כאילו יש בית בולט כנגדו בצד השני. וזאת כדי שהריבוע יהיה שווה וסימטרי.
ולדעת הרמב"ם לא כך, אלא רק באותו צד שיש בית בולט התחום מתרחב וגדל יותר. ואין צורך בריבוע שווה.
ולכאורה אפשר שזה ממש מחלוקת האמוראים רב ושמואל אי מאברין תנן או מעברין תנן,

שמאברין לשון איבר , וא"כ זה תואם לפירוש רש"י, ש"אם יש לעיר בליטה של בתים, או של שכונה, המהווה כמעין "איבר" של העיר, דוגמת יד המושט מצידי הגוף, אזי מתקינים לעיר מעין "איבר" אחר באותו צד, כאילו רגל, להשלים באופן וירטואלי את "צורת גופה" (הניסוח מפה).

ומעברין לשון אשה מעוברת , וכלשון הרמב"ם בפירוש המשניות:
"ענין 'מעברין' - שיחברו למדינה (עיר) דבר אחר, כמו העובר שהוא נוסף... כי אם יהיה בית חוץ למדינה ובית תוך המדינה - שנמדוד חוץ מן הבית היוצא, כדי להוסיף שבעים אמות".
ואשה מעוברת גדלה רק בבטנה (אמנם כולה "משמינה" מ"מ בטנה וכריסה היא הבולטת במיוחד). וזה מתאים לשיטה שהבית הבולט מרחיב התחום רק באותו צד ולא בצד שכנגד (ולשיטתו יכולה להיות צורת תחום עם בטן ..).","175","","4022","True","True","False","","1221","80.178.239.20","0","0","עירובין|נג ע"א",""),new Message("27837","27828","מעברין, מאברין וצריפין בדף נה:","01/05/13 16:17","כא אייר","תשע"ג","16:17","יהודי_קדום","ברשותך בוא ננסה ראיה אחרת של הלימוד כיצד איבר ועובר מלמדים על 'כיצד מעברין את העיר'.
לאחר שנעיין עיון מקדים בדף נה: מ- "היו שם גדודיות גבוהות עשרה טפחים ..." נראה פירוט רב מי מתעבר עם העיר ובשפה חופשית נדון שם בסוגי מבנים שונים קבועים ולא קבועים לעניין עיבורם-הוספתם לתחום העיר. כמו כן נראה שם "אמר רב הונא יושבי צריפין אין מודדין להן אלא מפתח בתיהן" וכו' משמעות דברי רב הונא היא שצריפין (מבנה לא קבוע) לא חשובים עיר (שהרי כל אחד מודד את התחום שלו מפתח הבית).

עכשיו נבנה צריף (=מבנה לא קבוע) בתוך 70 אמה ושיריים. נקבל:

לדעת האומר מעברין הרי שהצריף יצטרף לעיר בדיוק כמו שהעובר אינו קבוע בבטן אימו.

אבל למי שאומר מאברין לא ניתן לצרף את הצריף שבנינו משום שאינו בית קבוע! היינו לדעתו יהא אפשר לצרף רק מבנה קבוע כמו איבר שהוא קבוע באדם.. יש עוד אך לצערי עלי להפסיק.","233","","4022","True","True","False","","205","79.176.131.31","0","27828","עירובין|נג ע"א",""),new Message("27839","27837","ומה עם עובר ירך אמו ...? ","01/05/13 17:27","כא אייר","תשע"ג","17:27","amdavid","","175","","4022","False","True","False","","202","109.65.222.158","0","27828","עירובין|נג ע"א",""),new Message("27840","27839","אחרי הבדיחותא נשאר גם רעיון נחמד:","01/05/13 18:30","כא אייר","תשע"ג","18:30","יהודי_קדום","70 ושני שליש האמה הם ירך העיר והצריף הוא העובר... נו... זה מסתדר מצוין, לא? ","233","","4022","True","True","False","","121","79.176.131.31","0","27828","עירובין|נג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);