var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27772;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27772","0","באמה דידיה יהבינן ליה","29/04/13 11:09","יט אייר","תשע"ג","11:09","מתפעל",""לעולם באמה דידיה יהבינן ליה ודקא קשיא לך מאי טעמא לא קתני גבי יש שאמרו דלא פסיקא ליה משום דאיכא ננס באבריו".


אנחנו כאן מדברים לגבי מי שנמצא מחוץ לתחום ויש לו רק ד' אמות. והשאלה איך משערים את אותם ד' אמות, האם לפי אדם בינוני או שכל אדם לפי גובהו שלו.
והגמרא פושטת שאכן כל אדם לפי הגובה הספציפי שלו.

נשאלת השאלה, האם דין זה הוא רק לגבי ד' אמות של מי שנמצא מחוץ לתחום?

ומה לגבי העברת ד' אמות ברה"ר?

האם גם שם מודדים כל אדם לפי מידתו?

ומה לגבי מדידת אלפיים אמה מהעיר ועד המקום שמותר לו ללכת?
האם אדם גבוה יוכל ללכת מרחק רב יותר מאדם נמוך?

נפקא מינא לחידה יפה, איך יתכן ששני יהודים נמצאים באותה העיר ולא עירבו ויש להם אלפיים אמה לכל צד, והלכו שניהם לצד מסויים והגיעו למקום מסויים.
אחד עבר על תחומין ואחד לא. ואותו כנ"ל ניתן לחוד על שניים שהעבירו חפץ ממקום א' למקום ב' באותו אופן ובאותה כוונה ועשו עקירה והנחה ובכל זאת אחד עבר ואחד לא עבר.","148","","4025","True","True","False","","979","212.29.198.117","0","0","עירובין|מח ע"א",""),new Message("27807","27772","העברה ברשות הרבים היא לפי אמה סטנדרטית","01/05/13 00:25","כא אייר","תשע"ג","00:25","איתן","הדין שמודדים באמה שלו נאמר רק לגבי הריבוע של ארבע אמות ברה"ר, אבל שאר הדינים הם באמה סטנדרטית.
ע' ברמב"ם פי"ב מהל' שבת הט"ו והלאה, עד סוף הפרק. רק בהט"ו לגבי הריבוע ארבע על אבע אמות שיש לכל אדם ברה"ר הזכיר ש"באמה שלו מודדים", אבל בשאר ההלכות לא הזכיר זאת.

אגב שים לב הרמב"ם כתב שארבע אמות אלו הן הלכה מפי הקבלה. כלומר הלכה למשה מסיני. ואילו רש"י כתב (לעיל מ"ה ריש עמ' ב') "דכל ד' אמות דכל חד שוינהו רבנן לגביה כרשות היחיד", משמע שזו גזירה דרבנן.","123","","4023","True","True","False","","270","37.60.47.230","0","27772","עירובין|מח ע"א",""),new Message("27813","27772","לכל צרכי הציבור מודדים באמה "סטנדרטית"","01/05/13 08:36","כא אייר","תשע"ג","08:36","Almuaddib","תן דעתך, שהרי מודדים לכל העיר ומסמנים. ומודדים באמצעות חבל באורך 50 אמה.

ויתר על כן. גם מי שחשכה עליו השמש ושבת בבקעה, כשהוא יכול להלך - בפסיעות בינוניות הותר לו.

והמדידה באמת איש - באמתו שלו - רק לגבי ארבע אמות אישיות נאמר, ובגמרא אצלינו - לגבי שינה במקומו, ובפשטות נלמד הדבר מהפסוק, ככתוב על אתר.","107","","4023","True","True","False","","137","87.68.18.9","0","27772","עירובין|מח ע"א",""),new Message("27830","27772","עולם הפוך ראיתי","01/05/13 14:26","כא אייר","תשע"ג","14:26","כדי","מפשט הסוגיא עולה ששאלת הגמ' "הני ד"א היכן כתיבן" מתייחסות דווקא להעברה ד"א ברה"ר, ולא לד"א דיוצא מחוץ לתחום, וכבר רמזתי ע"כ כאשר תמהתי על המנ"ח שהבין כמותך בהודעה זו.
וכתבתי שם שכן מוכח מסוגייא, וכאן אפרש דבריי: ראשית, מדמסמיך לה אדברי רבא דאמר "אבל לטלטל" משמע דקאי אטלטול דווקא. ועוד ראייה ברורה לזה, שבברייתא דמייתי, נחלקו ר"י ור"מ, ומסקינן דאיכא בינייהו האם משערים בד"א מצומצמות או לא, אבל לכו"ע ד"א אין, טפי לא. ואילו כמה שורות לפני כן, גבי ד"א של יוצא מחוץ לתחום, אמרה הגמרא שלדעת ר"מ יש לו ח' אמות ולדעת ר"י רק ד' אמות. אלא ע"כ, כמ"ש שמחלוקתם בברייתא וכל הסוגיא היא דווקא לעניין העברת ד"א ברה"ר. וזה פשוט מאוד.
לעומת זאת, מהברייתא בדף נא. אכן משמע שדורשת הפסוק ד"שבו איש תחתיו" ליתן ד"א ליוצא מחוץ לתחום, וכפירש"י שם.

ובאמת לא רק על המנ"ח קשה, כי אם על מרן הב"י, שגם בסימן שמט לגבי העברת ד"א ברה"ר, וגם בסי' שצו לגבי ד"א דיוצא, הערה מקורם בדף מח., וזה קשה כנ"ל.

ולעצם שאלתך:
נמצא א"כ שלגבי מעביר ד"א ברה"ר פשוט שמשערין באמה דידיה וכפשט הסוגיא, וכ"פ הפוסקים. וגם לגבי ד"א דיוצא מפורש בשו"ע שמשערין באמה דידיה. ולשיטתנו אינו מפורש בגמ', ויתכן שלמדוהו בק"ו מד"א דאורייתא דהעברה.
ולגבי אלפיים אמה, נראה לומר מסברא, דכיוון שמקור הדין בערי הלויים, לא מבעיא למ"ד שהן דאורייתא והוא לימוד גמור, שוודאי יהיו לו רק אלפיים אמה בינוניות ולא נשער בכל אדם דומיא דערי הלויים ששם ודאי היו אלפיים אמה בינוניות (שהרי נמדדו מסביב לערים ולא מסביב לאדם), ואף למ"ד שהן מדרבנן וזהו רק אסמכתא בעלמא, מכיוון שהלימוד נסמך על ערי הלויים, מסתבר שהדין כנ"ל למ"ד תחומין דאורייתא. וכ"כ לדינא בבאה"ל ריש סימן שצז, ויתכן שהתכוון למ"ש.","249","","4023","True","True","False","","230","109.64.212.165","0","27772","עירובין|מח ע"א",""),new Message("27812","27807","לינק לסתור?","01/05/13 08:07","כא אייר","תשע"ג","08:07","מתפעל","דוקא הרמב"ם כותב שזה בהעברה של ד' אמות ברה"ר ולא רק כשאדם תקוע מחוץ לתחום.

השאלה נשארת פתוחה לגבי אלפיים אמה שמודדין מחוץ לעיר, האם גם זה באמת איש או אצה סטנדרטית ומדוע שיהיה הבדל.","148","","4023","True","True","False","","198","212.29.198.117","0","27772","עירובין|מח ע"א",""),new Message("27826","27813","אתה אומר סברא נכונה","01/05/13 12:20","כא אייר","תשע"ג","12:20","מתפעל","אבל ניתן לומר סברא אחרת,

הרי כל יהודי מערב לעצמו באופן פרטי. נניח שעוג מלך הבשן עירב לצד מזרח. מדוע שלא יקבל אלפיים אמה מהעירוב שלו לפי הפסיעות שלו?

ואולי ניתן לחלק ולומר דהתינח האלפיים אמה של כל העיר, אבל מה לגבי האלפיים הנוספים שמקבל הוא באופן אישי בגין עירובו שלו?","148","","4023","True","True","False","","217","212.29.198.117","0","27772","עירובין|מח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);