var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27477;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","40"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27477","0","ברירה","13/04/13 22:40","ג אייר","תשע"ג","22:40","דוד כוכב","מה ההבדל בין ברירה לבין תנאי?

על כך כאן.

אשכול קודם בענין.","125","","4033","True","True","False","","948","212.76.114.9","0","0","עירובין|לו ע"ב",""),new Message("27610","27477","יישר כח על ההרחבה אך לדעתי בסוגיא","19/04/13 10:14","ט אייר","תשע"ג","10:14","יהודי_קדום","כאן דוקא כדאי להרחיק מפירוש המילה "ברירה" כאפשרות לבחור בין שני דברים (או יותר) כאן מדובר בצורך לברר את עתידו של דבר שנעשה כרגע כלומר רק כאשר יקרה מה שיקרה בעתיד כתוצאה מהמעשה כרגע נדע מה עשינו בהווה .

בעיקר גם יש לראות את ההבחנה, המחלוקות והדינים היוצאים מלשון: "יש ברירה" ו-"אין ברירה"

המקרה שהביא במאמרו (על "המניח שני עירובין....אם יבוא רבי...") הוא מקרה של "יש ברירה" עפ"י ההגדרה שהבאתי לעיל ולא בחירה מתוך כמה אפשרויות. הנה כך:
האדם הניח כרגע את שני העירובין ולא ברור מי משניהם יהא בסופו של דבר העירוב - עניין זה יוודע בעתיד עפ"י כיוון בואו של הרב.

וביותר אפשר לראות גם בדף לז. בעניין האומר "שני לוגין שאני עתיד להפריש הרי הן תרומה מעכשיו" שהרי ייתכן אחד מאלה:

המקרה הפשוט:

א. אין באמירתו הפרשת תרומה ולפנינו טבל בלבד (="אין ברירה").

ב. הפרשת התרומה חלה עכשיו למרות שעדיין לא הפריש בפועל את שני הלוגין אלא יפרישם רק בעתיד התרומה תחול למפרע . (="יש ברירה").
הנה מקרה ב. הוא מקרה של " יש ברירה" (2) כי עכשיו, בזמן אמירת ההפרשה, התרומה מעורבת בחולין ולא ברור לנו אי התרומה ואי החולין.

ג. התרומה באמת חלה אלא שאין יכולת לברר מה חולין ומה תרומה. כלומר לפנינו גם ספק וגם "אין ברירה".

בע"ה אולי נוסיף בזה.


(1) שכן הוא כותב: "עוד יש לבאר על פי לשון השם עצמו של המושג "ברירה". הרי לשון זו שייכת גם למלאכת הבורר בשבת. ואכן גם ברירה בשבת היא שיוך כל פרט לאחת משתי קבוצות. ואילו נטילת פריט אחד בלבד עדיין אינה מהווה ברירה...."

(2) ארבעת הגולשים הראשונים ישימו לב שתיקנתי ל-"יש ברירה" במקום "אין ברירה".","233","","4027","True","True","False","","161","109.65.100.33","0","27477","עירובין|לו ע"ב",""),new Message("27613","27477","וכן לאחר שעיינתי ברמב"ן שהביא יש לתקן","19/04/13 12:24","ט אייר","תשע"ג","12:24","יהודי_קדום","לענ"ד את מה שכתב: "הגרש"ז אוחז בשיטת הרמב"ן (במסכת גיטין דף כה ע"ב) שההבדל בין תנאי לברירה הוא שזה בדבר אחד וזה בשני דברים."

לענ"ד זה לא "שזה בדבר אחד וזה בשני דברים" כי אז נקבל הגדרה לשונית ולא דינית אלא כך יש לומר לפי הבנתי:

"התנאי חל על דבר אחד בעוד שברירה חלה על שני דברים", כלומר:
כשיש תנאי אנו יודעים שיש מקרה אחד בלבד שיכול לחול בעתיד ורק יש לנו ספק אם יחול.
כשיש ברירה יש לנו ספק ביותר ממקרה אחד איזה מהם יחול בעתיד.


ומעניין להוסיף שהרמב"ן מביא שם תנאי לפי רצון:

חידושי הרמב"ן מסכת גיטין דף כה עמוד ב
"...וזה הכלל שאני אומר בברירה כל דבר שתנאו במעשה כשתלה תנאי בדבר אחד ומעשה אחד אף על פי שתנאו במעשה אחרים הרי זה קיים, כגון גטו של שכיב מרע לדברי האומר מגורשת למפרע, וה"ה לכותב גט לשם פלונית אשתו אם תצא בפתח תחילה לחברותיה ואם לאו לא תהא גט שאם נתקיים התנאי הרי זה גט..."","233","","4027","True","True","False","","151","109.65.100.33","0","27477","עירובין|לו ע"ב",""),new Message("27615","27613","הלשון הקצרה היא כותרת","19/04/13 12:56","ט אייר","תשע"ג","12:56","דוד כוכב","בלשון שכתבתי: "זה בדבר אחד וזה בשני דברים" מבואר בקצרה מה שהרחבת.","125","","4027","True","True","False","","99","212.76.114.9","0","27477","עירובין|לו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);